August 7, 2003
Hej!
Jag har tänkt och funderat på denna konfig, samtligt från Komplett:
- Chieftec Mesh Big Tower Svart w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin 1398:- 400W borde räcka även till typ 8-10 diskar, vet inte hurpass tyst det är dock?
Asus GeForce 7600GS 512MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail 795:- Spelar inget FPS-spel direkt, detta är utan fläkt, finns det bättre alt?
Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/DDR3, GbLAN, PCI-Ex16 1345:- Stödjer både DDR2 och DDR3, verkar OK av de recensioner jag läst, 3 lediga pci-e platser
Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt 1850:- har inte tänkt överklocka i första läget iaf, kanske senare?
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin 399:- Cheezus vad det finns billigt minne! Detta är tänkt användas till DDR3-minne är lika billigt.
Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM 3250:- Stor! Snabb, behöver IOFS inte köpa detta nu, troligen snabbare än Seagates 7200.11
Logitech Cordless Desktop LX710 SE tangentbord/mus, USB 695:- Här har jag i princip 0-koll men det kanske är roligt få detta trådlöst?
Totalt 9732:- varav disk 3250:- (som jag ändå hade köpt förr eller senare tror jag)
Synpunkter? förutom på den rosa texten då, det är ju pride-vecka trots allt...
Frågor jag har:
Gör Gigabyte bra/stabila och välsupporterade moderbrädor generellt?
Ska man lägga på en hundring för att få PC6400-minne eller kan man räkna med att "överklocka" detta upp till 800Mhz?
Är det mycket smartare köpa ett 8600-kort? (är det svalare???, vilket graffe-kort drar minst ström?) Passivt kylt är ett krav.
Asus P5KC verkar inte ha samma smarta e-sata lösning som detta kort samt färre lediga pci-e 1x platser.
August 9, 2003
Vad ska du ha datorn till? (2x1gb ram kan vara trevligt)
Det brukar generellt vara bättre att köpa ett chassi utan nätagg och sen köpa ett som passar ens behov bättre. Men det stämmer givetvis itne i alla fall.
Du har ingen optisk enhet.
Grafikkortet ser väl helt ok ut, men det beror ju på vad du ska göra med dator. Det är ju ganska långt ifrån ett monsterkort. Jag tycker att det känns lite lustigt att ha 512 mb minne på det.
August 7, 2003
Ah, en optisk enhet kan vara trevligt köpa fräsch även om jag har en Nec ND-3500A sen förut som man kanske skulle kunna flytta. Tack för det tipset.
Minnet ska bara köras tills DDR3 finns billigt. Jag har 1 GB DDR minne nu, det räcker bra.
Det "värsta" jag spelar för tillfället är "civ IV warlords" skulle jag tro. Inget som kräver monsterkort direkt iaf?
Jag ska lagra massa data, kolla på film (på monitorn) samt surfa och spela lite inte så krävande spel.
Det mest irriterande med min nuvarande dator är den låter pga nordbryggefläkten och jag orkar inte riva upp allt för att byta ut skiten samt att det är slut på disk-platser och SATA-anslutningar (och det finns inga pci-e-platser på den). Så det är det jag försöker "åtgärda".
September 5, 2001
Hade valt antingen Seagates eller Samsungs 1tb diskar istället. Hitachi/IBM står inte högt i kurs nånstans... jäkligt snabb och tysta i början men efter någon månad så kommer den att börja låta, de kan helt enkelt inte göra ordentliga grejor. Har gett det märket alldels för många chanser i mina system men nu är det stopp, kör nästan uteslutande Samsung och nån Seagate, de fungerar klockrent. Snabba, tysta etc. och har varit så i nått år nu, inget att klaga på överhuvudtaget.
November 22, 2006
Edhunter wrote: Hade valt antingen Seagates eller Samsungs 1tb diskar istället. Hitachi/IBM står inte högt i kurs nånstans... jäkligt snabb och tysta i början men efter någon månad så kommer den att börja låta, de kan helt enkelt inte göra ordentliga grejor. Har gett det märket alldels för många chanser i mina system men nu är det stopp, kör nästan uteslutande Samsung och nån Seagate, de fungerar klockrent. Snabba, tysta etc. och har varit så i nått år nu, inget att klaga på överhuvudtaget.
låter som du aldrig har haft en hitachi dick jag har haft en i snart 3år som system disk den låter mindre än en samsung som jag nu har haft i ca 1halvår i burken som extra disk..
duck2
August 7, 2003
Dessutom finns varken Seagates (7200.11) eller Samsung 1Tb (F1) att köpa i dagens läge vilket gör det till lite av en "moot point".
Seagate är "på väg in" överallt tydligen.
När det gäller diskar så har jag (utan att skryta alltför mycket) rätt bra koll på det då jag är diskfetischist och sitter och läser alla disktillverkares hemsidor/specar regelbundet, läser Storagereview varje dag och håller benkoll på varenda modell som kommer ut (och submodeller, vilka som tillverkas i olika land osv... finns ex. två modeller av Seagates 7200.10, den ena (från Kina) är enligt uppgift betydligt mer högljudd än den andra (från Malaysia))
Hitachi (IBM) och Seagate är de enda "riktiga" disktillverkarna som äger 90% av alla patent, tillverkar alla delar av diskarna själva osv... Hitachis 5-plattors design (Kurofone) har jag väldigt stor tilltro till.
Som sagt, jäkligt snabb och den kanske låter 3-4 db 30-40% mera. Om man vill kan man ju slå på AAM (kan man inte på Seagate) men då blir den ju lite slöare så klart.
Men jag kommer nog följa review-sidorna och se om det kommer nån recension av 7200.11 de närmsta dagarna, om den (mot förmodan) spöar Hitachin och/eller är mycket billigare blir det nog en sån istället.
Samsungs F1-disk tror jag inte kommer finnas i butik i år ens. Den finns bara som rykten och "läckta" pdf-er typ.
Andra synpunkter? Dumt det inte finns Wifi på moderkortet 🙁 Om man köper en SATA-dvd, kan man boota på den då? Måste man sätta den i nån speciell mode i bios för att kunna göra det? Nån som har bra/dåliga erfarenheter av Gigabytes DS3-brädor?
January 7, 2006
Laglorden wrote: Andra synpunkter? Dumt det inte finns Wifi på moderkortet 🙁 Om man köper en SATA-dvd, kan man boota på den då? Måste man sätta den i nån speciell mode i bios för att kunna göra det? Nån som har bra/dåliga erfarenheter av Gigabytes DS3-brädor?
Jag har varken samma nordbrygga eller sydbrygga, men på mitt mobo funkar det fint med sata-dvd. Jag har svårt att tro att det skulle bli sämre på nyare moderkort.
1 Guest(s)