January 23, 2003
Budgeten gäller endast datorn, ny skärm köps i efterhand.
Datorns chassi får gärna vara KALLT och TYST! Fläktarna också tysta trots att dom kyler ordentligt.
Förutom det "vanliga", surfa, media (film, musik!), så får den även klara lite nyare spel och så ska den klara av media-editing.
Videoredigering är då förmodligen det tyngsta (inget nybörjartrams i Windows Movie Maker!). Jag vet att många skriker Mac här nu, men en sån är det inte frågan om nu.
Audio, t.ex. Reason, allt för hög ms jag senaste pillade med det, och knastrigt ljud ifall man drog ner den till låg. Ett bra ljudkort behövs då, + att jag även lyssnar MYCKET på musik med datorn.
Bild, då mest Photoshop, Inte så krävande tycker många... men när man arbetar med STORA format i pixelgrafik (A2, A3, även gärna A1) så är det flera tusen pixlar på höjden bredden. RAM-kravet igen...
Video! Då bl.a:
Vegas
After Effects
och såklart rendering & encoding av materialet.
Finns det några speciella MPEG(?)-instickskort för att få livearbetet och previews med video att löpa bättre? Eller räcket det med mycket RAM?
Komponenter (i skrivande stund) som jag tänkt på:
-CPU - dyraste (bästa?) jag hittade före det "överdrivna prishoppet" till absolut dyraste:
AMD Athlon 64 X2 6000+ Dual Core
INTEL Core 2 E6600 2.4GHZ 1066/4M S775
-RAM: Minst 2GB, kvalitetsmärke!
-Resten: ingen aning.
-Diskar har jag redan ganska många, men en till skulle säkert inte skada.
-Operativsystem behöver/ska inte vara med i budgeten!
Om det visar sig att budgeten inte räcker är det möjligt att höja taket lite
Bör jag vänta med köpet på eventuella prisnedgång eller tills någon bättre processor alt. annan komponent kommer ut?
Hmmm... kanske en Mac Pro vore nåt ändå? :whops:
1 Guest(s)