April 12, 2004
Hejsan jag har 22 k att slänga ut på en ny dator, dock har jag problem att välja vad jag ska ha för något osv , ska jag ta P4 S775 eller AMD 64 ?
sen vet jag inte riktigt vad jag ska välja för komponenter osv :/
behöver ingen skärm till eftersom att jag redan har en bra ej mus heller ,behöver bara ett bra T-bord till inga högtalare heller.
vore tacksam för hjälp 🙂
June 27, 2002
AMD64 socket 939 3500+
ATI X800 pro eller XT - Varför? jo Nvidia har aldrig haft bra bildkvalité så de så. Samt att HL 2 kommer vara mycket roligare och bättre som spel än det kassa DOOM 3.
2 Crucial 1024mb 3200 minnen
MSI Nforce 3 250GB bräda
2st 200GB seagate diskar
Antec SONATA
2*120mm fläktar
Creative audigy2 ZS
Logitech Speaker Z-5300 5.1
Sony CPD-E530E 21" Trinitron 1600x1200@95Hz TCO99 - Varför? jo TFT suger om du ska spela. + denna skärm spöar alla TFT ändå..:)
June 27, 2002
ribban wrote: processor:http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc
Moderkort:http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Minne:http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc
Graffe:http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Hdd:http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc 2stNågot sånt hade iaf jag köpt
Nvidia suger ju rent bildmässigt om han ska hålla på med photoshop sen så i och med HL2 samt nya drivrutiner så kommer ATI att kicka deras lilla röv som vanligt.
June 30, 2003
Redfaction wrote: ATI X800 pro eller XT - Varför? jo Nvidia har aldrig haft bra bildkvalité så de så. Samt att HL 2 kommer vara mycket roligare och bättre som spel än det kassa DOOM 3.
nVidias 6800 har lika bra bildkvalitet som ATIs X800.
Men om man ska spela HL2 istället sför Doom3 så ska man nog köpa en X800.
June 27, 2002
DoN wrote: [quote=Redfaction]ATI X800 pro eller XT - Varför? jo Nvidia har aldrig haft bra bildkvalité så de så. Samt att HL 2 kommer vara mycket roligare och bättre som spel än det kassa DOOM 3.
nVidias 6800 har lika bra bildkvalitet som ATIs X800.
Men om man ska spela HL2 istället sför Doom3 så ska man nog köpa en X800.
Sluta nu med att snacka skit det syns i alla tester när de testar bildkvalité att det är en jävla skillnad och att Nvidia suger som vanligt när det gäller bildkvalité det har de alltid gjort då de har en massa fula optimeringar för att få upp fps i spel, de klarar inte av att spöa ATI fps mässigt om de skulle ligga på samma kvalitéts nivå i bildkvalité.
October 22, 2002
håll er till ämnet...
till ämnet nu:
Som några ovan har skrivit så ska du klart ha en AMD64, jag tycker du ska klart köra på socket 939....
processor: tycker man ska ha fx53, klocka up den till fx55 så ligger du etta hela året...
grafikkort: x800xt
minnen: minst 2 gig
hårddisakr: jag tycker du ska köpa 2st raptor lägga in windows på dem och sedan raida de, i efterhand kan du köpa typ 2st 200gb diskar till...
låda: har du pengar över eller om det räcker så ska du klart ha en lian li
nättagregat: köp något bra 400-500w nättag....
tips: vänta till höst, så kan du få allt det här för billigare pris, du behöver inte direkt bränna alla dina pengar, man vet aldrig vad som händer...
men bestäm dig för vad du ska PRECIS ha och sedan vänta till hösten...
edit:
satt ihop ett paket på komplett, det blir säkert billigare om man vill köpa från andra ställen så klart....
Processor: AMD64 FX-53 2.4 GHz Socket 939, 1 MB cache
Moderkort: MSI K8N NEO2 Platinum Moderkort S939 nForce3
Minnen: 2st Corsair XMS4000 DDR-DIMM 512MB (räcker med 1gb)
Grafikkort: Sapphire Radeon X800PRO 256MB
Hårddiskar 1: 2st Western Digital Raptor 36.7GB SATA
Hårddiskar 2: Western Digital Caviar 200GB IDE
DVD brännare: Sony DVD-brännare DWU10A
CD brännare: Sony CD-brännare CRX230E-B2
Diskettstation: Sony Diskettstation
Låda: Chieftec CX-03 Blue Aluminium
Nättagregat: Q-Tec Strömförsörjning ATX 650W Gold
Tangentbord: Logitech OEM Internet Keyboard
June 27, 2002
CasO wrote: håll er till ämnet...
till ämnet nu:
Som några ovan har skrivit så ska du klart ha en AMD64, jag tycker du ska klart köra på socket 939....
processor: tycker man ska ha fx53, klocka up den till fx55 så ligger du etta hela året...
grafikkort: x800xt
minnen: minst 2 gig
hårddisakr: jag tycker du ska köpa 2st raptor lägga in windows på dem och sedan raida de, i efterhand kan du köpa typ 2st 200gb diskar till...
låda: har du pengar över eller om det räcker så ska du klart ha en lian li
nättagregat: köp något bra 400-500w nättag....tips: vänta till höst, så kan du få allt det här för billigare pris, du behöver inte direkt bränna alla dina pengar, man vet aldrig vad som händer...
men bestäm dig för vad du ska PRECIS ha och sedan vänta till hösten...
edit:
satt ihop ett paket på komplett, det blir säkert billigare om man vill köpa från andra ställen så klart....Processor: AMD64 FX-53 2.4 GHz Socket 939, 1 MB cache
Moderkort: MSI K8N NEO2 Platinum Moderkort S939 nForce3
Minnen: 2st Corsair XMS4000 DDR-DIMM 512MB (räcker med 1gb)
Grafikkort: Sapphire Radeon X800PRO 256MB
Hårddiskar 1: 2st Western Digital Raptor 36.7GB SATA
Hårddiskar 2: Western Digital Caviar 200GB IDE
DVD brännare: Sony DVD-brännare DWU10A
CD brännare: Sony CD-brännare CRX230E-B2
Diskettstation: Sony Diskettstation
Låda: Chieftec CX-03 Blue Aluminium
Nättagregat: Q-Tec Strömförsörjning ATX 650W Gold
Tangentbord: Logitech OEM Internet Keyboard
extra cd bränanre är ju onödigt som fan. Antec lådan e bättre och tystare än både Lian li och Chiftec, Q-tec nätagg suger hårt, WD diskar låter fan, FX cpu är ju skitdyr + att du måste ha reggade minnen till den så de minnen du sagt går ju inte så bra.
PS jag håller mig till ämnet och låter ingen lura i grabben att Nvidias skit e bättre.
October 22, 2002
extra cd bränanre är ju onödigt som fan. Antec lådan e bättre och tystare än både Lian li och Chiftec, Q-tec nätagg suger hårt, WD diskar låter fan, FX cpu är ju skitdyr + att du måste ha reggade minnen till den så de minnen du sagt går ju inte så bra.
PS jag håller mig till ämnet och låter ingen lura i grabben att Nvidias skit e bättre.
nej extra cd-brännare är inte onödigt, ifall han ska bränna skiva till skiva :), gällande låda så är det en smaksak, gällande nättag så är det en smaksak, wd diskar är snabba och de ska låta, FX är ju top of the line idag.. finns inget bättre, och jag tror inte man behöver reggade minnen...
nvidia är inte skit, du får mer fps med nvidia bara så du vet 🙂
January 22, 2004
FX cpu är ju skitdyr + att du måste ha reggade minnen till den så de minnen du sagt går ju inte så bra.
Håller med om att den är dyr och själv väntar jag nog till 55:an har kommit och hoppas 53 droppar i pris. Reggade minnen ska väl inte vara nödvändigt, inte vad jag har läst mig till iaf. Som jag har förstått det så va det 754 och 940-brädorna som krävde det men inte 939. På 939 så stöds även Dual channel.
Edit.. glöm det där sista jag nämnde
Hitta det här på Sweclockers Amd64 Faq:
Sedan blandar en del i hop villkan amd64 som klarar dual channel och singe channel.
Opteron klarar dual och singel channel
Athlon 64 FX klarar dual och singel channel
Athlon 64 klarar endast singel channel
Lite mer info:
Although little difference can be seen between the 940 and 939 cpu and socket, the major difference is the ability for the 939 to use non-ecc, non-registered RAM, as well as the addition of a second memory channel controller for a consumer 32bit chip.
MVH
May 1, 2003
CasO wrote:
Håller med om att den är dyr och själv väntar jag nog till 55:an har kommit och hoppas 53 droppar i pris
onödigt att köpa 55an när 53an är billigare och går att klocka till 55 lätt..
det är som att klocka en 2500+ till 3200+ 😉
Jo, det var la det han skrev?! Han skulle vänta till 55:an kom och hoppades då att 53:an skulle sjunka i pris så att han skulle få den billigare. Eller?
1 Guest(s)