December 17, 2002
Ja tjenare. Är man tillbaka efter en lång tid (som om nån brydde sig :p)
Behöver följande delar:
Processor
Moderkort
Minne
Grafikkort
Strömaggregat
Kanske behöver:
Torn
5.1 ljudsystem
Processor
E8400 eller Q9450.
Hur mycket påverkar cachen i Q9450 prestandan och kan jag använda ett moderkort som klarar DDR-3 till Nehalem?
För om jag måste byta moderkort till Nehalem och dess andragenerations version så behöver jag inte alls DDR-3 stöd på moderkortet.
Moderkort
Gärna 3 PCI platser eftersom jag har ett ljudkort och ett S-ATA hårddisk kontrollerkort. Den första platsen bör gå till kylningen för grafikkortet.
Minne
Om man kan få upp FSB:n till 1333 som processorerna stödjer så får jag väl ha PC 8500 minnen (Inte haj på minnen).
Grafikkort
Bästa grejerna för pengarna ungefär. Är villig o lägga ut lite till så jag får ett ännu bättre dock. Vet inte om jag kommer använda SLI eller CrossFire (p.g.a. omogen teknik) men tror att ett grafikkort ska räcka (tycker elräkningen är hög nog ändå!)
Strömaggregat
Måste ha modular kablage (bara dra fram de kablar man behöver ur PSU:n) och bör överleva några datorer (om det nu är möjligt....). Har dessutom 6 hårddiskar som behöver ström (tänkte göra mig av med en).
Torn
Har ett Antec 1080 AMG med ett TruePower 430W aggregat vilket är super men luckan gick paj i början (4 år sen) och det är lite trångt...orolig att min raptor högst upp ska ta skada av de två hårddiskarna direkt under....min raptor har en dubbelfläkt monterad på sig men luften kommer ju från de två diskara direkt under den....
Tornet jag kanske skaffar måste överleva så många framtida uppgraderingar som möjligt och även ha enorm plats. Trött på att skaffa nytt chassi hela tiden....det får gärna även ha 120 eller 200mm fläktar så det inte för väsen.
Visst ja, ett 7-in-1 grejs bör man kanske också ha....
5.1 Ljudsystem
Har ett från Creative nu som brusar konstant så fort man aktiverar det och det slutar nästan aldrig....(nån gång när jag lyfter kablarna så slutar det för ungefär 10sek men kommer tillbaka igen....) Måste ha varit brusfritt nån gång i tiden.
Jag vet iaf inte varför det började brusa....kan inget om ljud och tänker skaffa ett Logitech system istället nu.
Betalar så mycket som behövs.
November 4, 2001
Du kommer inte att kunna använda samma moderkort till nehalem (helt olika sockets). Q9450 borde bli bra.
valfritt p35/p34/x38/x48 baserat moderkort beroende på vad du skall göra.
1:1 mellan FSB och minne får du med 5400-minnen. Om du vill ha snabbare minnen är upp till dig men då måste du använda högre dividers eller överklocka.
Ett 3870X2 (dubbelkortet från AMD) borde bli riktigt fint. Annars har du 8800GTX, eller GTS 512 från nvidia tex.
Det beror lite på hur du kommer uppgradera i framtiden. Ett agg av bra kvalitet kring 500-700W, tex Corsairs 550W/750W (750 är bara ett par hundra dyrare än 650) (Corsair har både modulära och icke modulära). Enermax är en annan bra tillverkare tex.
När det gäller chassi så älskar jag Chieftecs CX serie (oavsett vad folk säger)! Riktigt bra kyling (speciellt för hårddiskarna som du verkar bry dig om).
Jättelätt att ta bort fläktarna och rengöra ev filter. Damm sabbar bra mycket för den som vill ha låga temperaturer. Lätt att montera hårddiskar och andra saker.
Oavsett vilket chassi du köper tänk på "djupet" eftersom grafikkort osv bli längre osv. fläktar större än 120mm är "mindre bra" i den mening att utbudet är begränsat. Pajar en fläk blir det både dyrt och jobbigt att skaffa nya.
Ang ljudet så skulle det kunna vara någon form av jordningsfel (om du nu ens kör jordat). Kolla så det inte är glapp eller så någon stans osv.
December 17, 2002
Tror jag tar en E8400. 1000:- billigare än Q9450.
Moderkort dock har jag ingen aning om....Får väl läsa på lite (urgh kommer aldrig bli färdig ti o beställa....)
Jo vet att jag måste ha ett stort chassi. Får väl antagligen flytta på framtida hårddisk boxar som jag får göra nu (knappt mitt Radeon 9800 Pro får plats ens!)
Ska läsa lite o ser hur jag gör. Tack så länge 🙂
1 Guest(s)