Ny laptop för max ~10k|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny laptop för max ~10k
Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2007 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte köpa en ny laptop senast vid sommarn, men vet inte riktigt vilken jag ska välja, är ju en rejäl djungel 😛

Primärt ska jag använda den till skolarbete (skrivande, modellering, programmering och sånt) samt multimedia (lyssna på musik, kolla lite film...). Behöver köra många program samtidigt, så någon tvåkärnig cpu blir det. Tänkte köra in Ubuntu med och köra dualboot (så hårdvara som stödjs i linux vore bra). Sen så är det fördelaktigt om man kan spela lite spel på den också, typ C&C Generals eller så, kanske någon FPS.

Kan inte bestämma mig om man bör köpa en ultraportabel med 12-13" skärm, eller en tunn och lätt med 14-15" skärm.

De märkena jag kollar mest på är Lenovo, HP, Asus, Acer, Fujitsu Siemens, Dell. Sony VAIO verkar grymm med, men de är för dyra + att man inte får så mycket prestanda i de jämfört med andra som är billigare. Lenovo har jag läst gott om, men de ska vara lite för dyra mot vad man får? Dell är jag lite "rädd" för efter att ha hört några "skräckhistorier" om folk som nästintill inte kunnat få tag på dem vid serviceärenden... Dock så verkar man få mycket för pengarna där. Det ska i alla fall vara bra byggkvalité så plasten inte trycks in och låter när man nuddar den typ...

Vet inte riktigt vart man bör lägga sig prestandamässigt riktigt, en Core2Duo vore inte fel, men det kanske inte behövs för det jag ska ha den till?

Viktiga saker är:
- 1GB ram
- WLAN, men det har ju typ alla idag
- DVD-brännare med DL
- Fler än 2st USB2-portar
- 1000mbps nätverkskort
- Bluetooth

Mindre viktigt, men bra om det finns:
- Minneskortläsare
- Firewire
- DVI
- Grafikkort med separat minne

Ljudnivån vill jag ska vara låg (hatar fläktar som brummar störande) och så lång batteritid som möjligt. Även skärmen ska vara snygg.

Vore väldigt tacksam för tips och råd på vilka märken man bör kika mera/mindre på etc. Vill som sagt lägga ut max 10k på burken, helst mindre om det fortfarande kommer funka prima till det jag ska använda den till...

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1115823
February 3, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag själv har en Dell Inspiron 6400 med Core Duo cpu och 1 GB DDR2 samt ett ATi X1400 gfx, kan inte vara mer nöjd med maskinen än vad jag är....har även blitt tvingad att ha med Dells underbara support å göra då HDDn dog efter 18 dagar, ringde Dell, tala med dem , fick sedan disken utbytt 24h senare , helt kanon !!!

Så kika på Dell, de gör bra bärbara

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1115829
February 3, 2007 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ahh, ska kika på deras då 🙂 Klarar den av strategispel snyggt utan lagg?

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1115837
February 3, 2007 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ramon wrote: Ahh, ska kika på deras då 🙂 Klarar den av strategispel snyggt utan lagg?

Visst gör den det, inga som helst problem , har testat LOTR Battle For Middle Earth 1 och 2.... inga problem alls.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL