Ny maskin med vattenkylning - Vågar man prova?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny maskin med vattenkylning - Vågar man prova?
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 26, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer att göra en rejäl uppgradering av min maskin då Vista kommer och funderar därför att köra med en låda från Thermaltake.

http://www.thermaltake.com/pro.....000bws.asp

Det jag funderar på är hur lätt (eller svårt) det är att använda den inbyggda vattenkylningen. Om jag förstår det hela rätt är alla detaljer redan inkluderade i lådan viket innebär att det bara montering och påfyllning egentligen behövs. Frågan är alltså hur går man till väga, hur säkert blir dettta och framför allt blir det tystare?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1097146
November 26, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Är systemet komplett (ser så ut) s¨å är de bara att skruva fast blocken och fylla på. Tyvärr tror jag att blocken är för klena när man kommer till dom fetare grafikkorten (G80, R600) och Cpuerna.
Gällande säkerheten så ska man alltid vara försiktig med vattenkylning. Kör vattensystemet i ett par dagar utan att koppla i komponenterna så att ev vattenläckage inte skadar dem.
Ett vattensystem blir aldrig tystare än pumpen eller fläktarna som kyler vattnet.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
1097276
November 27, 2006 - 6:19 am
sp_Permalink sp_Print

Verkar intressant. Gillar denna formulering:

😀 Utilize thermal concept of automobile and place radiator in front of computer chassis

:)R

De verkar ha missat att bilen rör sig och chassit står stilla. 😀

Ja, men åter till topic. Bra tips av Supernova. Jag är väl för feg själv för att prova. Har funderat på vattenkylning ett par ggr. mest för att det vore kul att prova, men har inte riktigt känt att det behövts.

Vad kostar skapelsen?

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1097278
November 27, 2006 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Skall du överklocka, eller bara ha ner temperatur och ljudvolym?
Överlag tycker jag att Thermaltake gör lite taffliga produkter. Ofta ganska smäckiga lösningar, som inte riktigt presterar vad de lovar. Visst, de har några bra produkter, men deras vattenkylningsgrejer har aldrig imponerat på mig.
Skall du ha vattenkylning för att få ner ljudvolym, och vill ha enkla och fungerande grejer, så gör både Asetek och Innovatek grejer med bättre kvalisort än Thermaltake, enligt mig.
Skall du nå bra resultat, så finns det mängder med bra grejer, med då oftast inte i paketlösningar. Skall du överklocka, satsa på ½"-anslutningar, och kolla recensioner, så att grejerna har någorlunda bra förutsättningar att fungera ihop.
En sak som man skall ha i åtanke är att tjocka radiatorer kyler bra med kraftiga fläktar, men mindre bra med långsamma tysta fläktar.
Block med mycket interna "kylflänsar" och liknande kräver kraftiga pumpar.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
1106007
December 31, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur har det gått med ditt vattenkylningsprojekt Sebbe? Jag såg att GTEK också säljer ett par färdiga chassin:

http://www.gtek.se/index.php?m.....5a4771941c

De har också provkört systemet 24h innan för att man skall slippa läckage.

Någon som har synpunkter på dessa?

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1112228
January 21, 2007 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan väl säga att det ligger på is just nu 😀

Annars såg det ut som ett chassi med bra förutsättningar, snyggt också. Lite dyrt dock.

Håller på att bygga ett nytt system eftersom min 2500+ maskin är på väg att ge upp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 286
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL