Ny mp3 , ny laptop och ny digitalkamera. Hjälp!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny mp3 , ny laptop och ny digitalkamera. Hjälp!
SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 28, 2006 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Får lite pengar nu när jag säljer min stationära, så skulle vilja ha en bärbar istället.
Jag vill dessutom ha en digitalkamera och en mp3.

Har en budget på 10-12000 kr.

Viktigt för mig på laptop:
*Bra batteritid
*Bra ljud och bild(filmer o musik)
*Wlan
*Vanligt nätverkskort
*tyst
*lätt(under 2kg)

Sen allt annat är bara bonus.
Kollat lite men har svårt för att förstå hur bra saker man egentligen behöver.

Mp3:
*Minst 1gb plats
*Bra batteritid
*Display.
Tänkt kanske iriver H10? Eller om det blir pengar över efter laptop kanske en jos mp-500?
Behöver även hörlurar till, som inte är för stora och som iaf har hyffsat ljud.

Digitalkamera.. vad mer än mpx ska man kolla på?
Vore denna någonting?
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=319289

Eller kan man få nån som man klarar sig mkt bra med för mindre pengar?

Jag blir jätteglad om ni orkar ta er tid o hjälpa mig med 1, 2 eller alla 3 sakerna:D

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1045391
May 28, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Laptop: ta en titt bland Asus moddeller, dom gör riktigt bra bärbara för tillfälelt.
http://www.datorbutiken.com/se.....A6JC-Q003H
dual core laptop med go7400 och massa annat smått och gott. 11 papp.

mp3: hmm bra fråga vilken som helst skulle jag vilja säga, sen hörlurar, skulle rekomendera KOSS porta pro.

digital kameran: inte mkt att säga, hp gör säkert en bra kamera. 8.2 mpixel ? ska du förstora upp till en vägg ? 😉 lite overkill i min mening, men ska man ha det bästa så 😉

tänk på att du måste ha sd minne också 1gb sd minne kostar 500kr extra. eller något åt det hållet.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1045397
May 28, 2006 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Laptopen och mp3 får andra svara på.

Men kameran kan jag ge lite råd.

Oftast behöver vi dödliga inte mer än 4-5 Mpix, det räcker gott och väl (såvida man inte är proffsfotograf). För iband kan det vara svårt att få bra bilder med en kamera som har en alltför hög upplösning då man inte riktigt vet vilka inställningar man ska ha.

Sen måste man kolla vad man vill göra med kameran, dvs, vilka typer av bilder man vill ta.

Vissa har jättebra zoom medan andra är sämre. Digital zoom är inget att skryta med. Det går ju i princip ut på att en area i bilden förstoras, vilket ger sämre kvalité. Det man vill ha är optisk zoom, som fungerar som "riktig zoom".

En annan sak är att man inte ska köpa en digitalkamera med tanke på att spela in filmer, då de brukar vara i sämre kvalité och sisådär ljud. De duger till mindre klipp på fester o dyl.

Andra saker är batteri. Vill du ha uppladdningsbara eller vanliga batterier? Vilket passar dig bäst. Detsamma med minna. Vilken typ och hur stort minne ska du ha. Har du tex annan elektronik hemma med utökad minne (tex en SE mobil) så kan du ju satsa på en kamera med liknande minne så att du bara kan byta/ använda samma minnessticka till både mobilen och kameran...

Så tänk efter angående vilka behov du har, om du är amatör eller proffs, vad du ska göra med den (festbilder lr "riktiga" bilder, video etc).

Själv har jag en HP 707 och är riktigt nöjd med den. Efterträdaren till min heter hp 717, och den är likvärdig. fast med drygt 6mpix istället för 5 mpix.

http://se.pricerunner.com/phot.....47/details

Och själv tycker jag att 5 mpix är rätt lagom, en bild täcker upp rätt mycket mer än vad som får plats på min skärm (17").

Edit: den jag länkade till är 1000 spänn billigare (ungefär) och då kn man fråga sig vad du förlorar/vinner om du väljer den här istället för den du länkade till. För med tanke på att du vill ha en mp3 och en laptop, utöver kameran, för startsumman så får du ju nästan en tusing att lägga på någon av de andra (laptopen hade jag lagt den på).

SupahMan
Medlem
1045411
May 28, 2006 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt, tackar! ska kolla bland dom.
Men som sagt, hur bra behöver man egentligen? borde man inte klara sig på integrerat grafik? eller klarar sånna inte ens t.ex visning av dvdfilm?

csm101, var exakt ett sånt svar jag behövde.
256-512 mb minneskort borde väl räcka? man kan ju tömma det ofta, speciellt om man har bärbar!

Vanliga batterier blir dyrt, men uppladdningsbart är inte jätteportabelt. Ifall man åker utomlands t.ex men går det o ladda via dator och i väggen, så är det ändå mest intressant.

Jag är helt klart en amatör fotograf xD
Men en sak jag kom på, det ska vara lätt och gå SNABBT om man ska ta en bild, så det inte tar 1-2 sekunder efter att man tryckt ner knappen tills bilden är tagen.

Verkar vara ett problem på hp 717? annars är det nog något sådant jag ska ha.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1045412
May 28, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

SupahMan wrote: Polekatt, tackar! ska kolla bland dom.
Men som sagt, hur bra behöver man egentligen? borde man inte klara sig på integrerat grafik? eller klarar sånna inte ens t.ex visning av dvdfilm?

ehm beror på vad du ska ha den till, finns jätte bra bärbara för 7k som har 512mb i ram och funkar kanon 😉

tänkte om du ville ha lite prestanda.

ska du surfa tiita på film spela musik etc så kan du ta vilken som med 512mb ram.

SupahMan
Medlem
1045415
May 28, 2006 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrev är det bara film,internet,musik etc som gäller. Alltså inga spel. Bara det går snabbt i windows är jag nöjd:D

Hittade denna laptop, den verkar ju riktigt sjysst?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1045418
May 28, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

SupahMan wrote: csm101, var exakt ett sånt svar jag behövde.
256-512 mb minneskort borde väl räcka? man kan ju tömma det ofta, speciellt om man har bärbar!

Vanliga batterier blir dyrt, men uppladdningsbart är inte jätteportabelt. Ifall man åker utomlands t.ex men går det o ladda via dator och i väggen, så är det ändå mest intressant.

Jag är helt klart en amatör fotograf xD
Men en sak jag kom på, det ska vara lätt och gå SNABBT om man ska ta en bild, så det inte tar 1-2 sekunder efter att man tryckt ner knappen tills bilden är tagen.

Verkar vara ett problem på hp 717? annars är det nog något sådant jag ska ha.

512 räcker gott och väl. det blir ungefär 350-400 bilder i riktigt bra kvalité, vill du ha bästa kvalitén blir det ungefär hälften. Och 350 bilder är skitmycket, trodde jag skulle få tömma hela tiden men icke!.

kvalitén och storleken är som på denna bild (som jag tagit, 5mpix och två stjärnor, som bäst kan man ha 5 mpix och fyra stjärnor :P). Och på 717 så är det ju tom större bidler 😛 men som mest kan man ta typ 1200 bilder (tom mer tror jag) om man tar bildewr i VGA-kvalité/storlek.

http://img505.imageshack.us/my.....2621kh.jpg

Batterierna är ju personligt, själv var det ett krav med laddningsbara och detär inget jag ångrar.

Angående tiden så tar det lite längre när man startar kameran, tar ungefär en tre fyra sek för den att komma igång med blxt, men själva bilderna är det nästan ingen fördröjning på.

Ett råd bara, dvs om du köper en 717, köpt till stativ (~150:-). underlättar apa om du ska ta bilder utan blixt eller nattetid. Blir lätt suddigt annars.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1045497
May 29, 2006 - 4:02 am
sp_Permalink sp_Print

Vill du ha en enkel och bra kamera är canon ixus 55 en höjdare. Stor skärm bak oxå.
Dock har den i princip bara auto-läge, så den är inget för mer avancerade användare.

Är din budget 10-12 tusen för allt eller bara för laptopen?
Är det för allt tror jag du får svårt (om inte omöjligt) att hitta en under 2kg. Begagnat isåfall.

Nya macbook har allt det du söker annars, ligger på ca 10700.
Dock väger den strax över 2kg.

SupahMan
Medlem
1047716
June 4, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kommer nog bli den nya macbooken, om inget drastiskt inträffar.
Köper den nog i mitten/slutet av nästa vecka.

Fortfarande är jag väldigt osäker på vad jag ska ha för digitalkamera..

mp3 skiter jag i sålänge, köper nytt headset till min w550i istället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL