February 13, 2003
En kompis bad mig om tips på vad han ska köpa för dator till hans studio, men jag har inte så stor koll på hårdvara längre så jag skulle verkligen uppskatta om ni hjälpte mig lite på traven. Jag kommer kunna plocka ihop datorn i alla fall så det är "lösa" delar som gäller.
Cubase Studio 5 är det program som kommer användas. Han är inställd på Intel, men han är nog inte helt omöjlig att övertala om det skulle vara så att AMD blir billigare/bättre. Men allt ska gå så snabbt som möjligt i princip när han klickar på saker.
Denna dator ska inte användas till något annat än för studio så grafikkort är nästan helt onödigt egentligen. Billigast möjliga som stödjer två skärmar.
Den ska vara så tyst som möjlig också.
Han kan lägga upp till 12000:- på den (chassi, nätagg, moderkort, processor + fläkt, minnen, 2st hårddiskar och DVD med dual layer).
Tänkte att första hårddisken ska vara typ en VelociRaptor för att allt ska gå så snabbt som möjligt. Invändningar på det? Vet inget om dessa diskar.
Tack i förväg!
/Martin
March 5, 2002
Några synpunkter:
* OS & programlagring: Intel (eller OCZ Vertex) SSD (snabbare än alla hårddiskar, och helt tyst)
* Lagringsdisk: 1 eller 2 hårddiskar i RAID1 för säkerhet (1 eller 2TB)
* CPU: Intel Core i7 modell ~2.6GHz
* RAM: 3*2GB DDR3 i passande hastighet
* Moderkort: Något med helt passiv kylning, möjligtvis även med inbyggt grafikkort
* Grafikkort: Passivt grafikkort om det ej finns på moderkortet
* Valfri DVD-brännare
* OS: Windows Vista 64-bit, om det inte finns några kompatibilitetsproblem med programmen han tänker använda
* Ljudkort: Auzentech X-Fi Prelude 7.1, M-Audio Delta 1010, eller något annat. Håll dig borta från Creative och inbyggda ljudkort på moderkortet.
February 13, 2003
Fackamato wrote: Några synpunkter:
* OS & programlagring: Intel (eller OCZ Vertex) SSD (snabbare än alla hårddiskar, och helt tyst)
* Lagringsdisk: 1 eller 2 hårddiskar i RAID1 för säkerhet (1 eller 2TB)
* CPU: Intel Core i7 modell ~2.6GHz
* RAM: 3*2GB DDR3 i passande hastighet
* Moderkort: Något med helt passiv kylning, möjligtvis även med inbyggt grafikkort
* Grafikkort: Passivt grafikkort om det ej finns på moderkortet
* Valfri DVD-brännare
* OS: Windows Vista 64-bit, om det inte finns några kompatibilitetsproblem med programmen han tänker använda
* Ljudkort: Auzentech X-Fi Prelude 7.1, M-Audio Delta 1010, eller något annat. Håll dig borta från Creative och inbyggda ljudkort på moderkortet.
Tack så mycket för hjälpen! Köpte delarna i förrgårr så så här ser datorn ut nu:
Intel i7 2,66GHz
Asus P6T SE
3x1GB OCZ Gold 1600MHz (kommer köra 32bit WindowsXP så 6GB är onödigt)
SSD OCZ Vertex 30GB
Sen köptes även chassi, fläktar, Corsair 650W nätagg och en DVD med dual layer.
Lagringshårddiskar hade han redan och man använder bara externa ljudkort i en studio.
Allt gick på 11500:-.
Men, nu har jag problem med hur jag ska sätta fläktarna (in och ut luft) så det blir optimalt.
Det finns en 140mm på toppen av chassit, 120mm bak, 120mm fram och 120mm på sidan.
Vilka ska blåsa in/ut?
2 Guest(s)