ny skärm (tft) vilken, finns så många!?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ny skärm (tft) vilken, finns så många!?
hjarterkung
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 31, 2005 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Jag har idag en dell 15" skärm. jag vet inte så mycket mer om den än just så... hur får jag reda på vad den har för kontraststyrka, färgkapacitet m.m.? jag köpte den när jag köpte min dell dimension 4550 för nästan tre år sedan!

idag vill jag köpa en ny skärm som klarar högre upplösning, gärna en 19"
men mitt problem är att många skärmar är dyra. så jag undrar vad jag har för specefikationer på min skärm så jag kan se om den skärm jag spanar på för under 3000:- är bättre eller sämre än det jag har nu!

någon som kan hjälpa?

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
997039
December 31, 2005 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom skärmen är så "gammal" som tre år så kan du knappast få en som är sämre. Utvecklingen gått snabbt framåt när det gäller tft skärmar.
Vad som är viktigt är snarare vad du gör dvs spelar du eller håller du på med nyttoprogram? Har ditt grafikkort en dvi-kontakt?

Du har tex en samsung 19" 2795kr, den duger bra till vanliga program och spel som inte är fps-spel.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PLC

Ska du spela fps-spel (quake,unreal) så ska du helst skaffa en skärm som har en svarstid på 8ms eller mindre.

Samsung 19" LCD Syncmaster 940B, Silver, DVI, 8ms, Pivot, Just. höjd
pris 3595 kr
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

ViewSonic VA902 19" TFT Silver/Svart Analog 8ms 3290 kr
http://www.datorbutiken.com/se.....Id=VSVA902

Några exempel på skärmar, det finns som sagt fler än dessa.

Att skärmen har låg svarstid(ms) betyder inte att skärmen alltid är bättre, eftersom den isället kan bli sämre i någon annan del av användandet. Dvs tillverkaren tullar på något annat för att få bättre svarstid. tex mindre antal färger osv.

Lycka till med ditt köp

hjarterkung
Siktar mot toppen
Medlem
997046
December 31, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

n0pax wrote: Eftersom skärmen är så "gammal" som tre år så kan du knappast få en som är sämre. Utvecklingen gått snabbt framåt när det gäller tft skärmar.
Vad som är viktigt är snarare vad du gör dvs spelar du eller håller du på med nyttoprogram? Har ditt grafikkort en dvi-kontakt?

Du har tex en samsung 19" 2795kr, den duger bra till vanliga program och spel som inte är fps-spel.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PLC

Ska du spela fps-spel (quake,unreal) så ska du helst skaffa en skärm som har en svarstid på 8ms eller mindre.

Samsung 19" LCD Syncmaster 940B, Silver, DVI, 8ms, Pivot, Just. höjd
pris 3595 kr
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

ViewSonic VA902 19" TFT Silver/Svart Analog 8ms 3290 kr
http://www.datorbutiken.com/se.....Id=VSVA902

Några exempel på skärmar, det finns som sagt fler än dessa.

Att skärmen har låg svarstid(ms) betyder inte att skärmen alltid är bättre, eftersom den isället kan bli sämre i någon annan del av användandet. Dvs tillverkaren tullar på något annat för att få bättre svarstid. tex mindre antal färger osv.

Lycka till med ditt köp

tack för ditt svar!
jag har några frågor och påståenden som jag gärna diskuterar lite och får svar på.

Men först kan jag berätta att jag är väll en medelmåtta gällande spel, så jag är alltså ingen super gamer som tycker det är viktigt med 100FPS och spelar CS och stör mig på minsta hack/lagg.
Hur vet man ifall grafikkortet har ett DVI-uttag? Jag gissar på att jag har det, jag har ett Geforce 7800GT 256mb och det är så pass nytt att det borde ha DVI stöd. Samt att jag måste använda en adapter för att kunna använda min skärm som jag har idag.

Sedan angående millisekunder. Hur är det egentligen, vad kan ögat uppfatta. Är det värt att ha 3 ms istället för 12 ms? Vad kan jag ha för ms i min skärm nu? Borde väll vara över 16 ms eftersom den är 3 år gammal.
Jag har egentligen aldrig upplevt något fel med skärmen när jag spelat FPS spel som jag gjort en hel del. Jag har aldrig kännt att den är för långsam för mig. Så en 12ms skärm borde räcka för mig. Känns som jag hellre köper en skärm med lite mer kontrast och färgkapacitet än minskar ms till tider som man inte kan se med ögat...

Angående DVI kontakt så är det något bra vad jag förstått. Men hur mycket bättre är det? Vad är skillnaden? Är det värt att lägga några hundralappar mer för att få DVI kontakt för en som mig. Som använder datorn väldigt mycket till att surfa, jobba med program, men ändå en hel del spel då och då. Fast jag har ju aldrig varit kräsen, jag har ju haft min 15 tums skärm i 3 år och kan inte se något fel med den idag förutom att den inte går att ha i högre upplösning än 1024x768.

Tacksam för en hjälpande hand.

Fluffy-141
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
997053
December 31, 2005 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Ja ditt grafikkort har 2 DVi kontakter om du måste använda en VGA->DVI-adapter.

Jag har själv en mindre samsung(713N) med VGA adapter å den funkar jättebra till spel även fast jag kör med analog signal.

Skillnaden mellan DVI å VGA är att med DVI får du digitalbild mot VGA som kör med analog. Den digitala bilden ska tydligen vara klarare å bättre. Samt att man oftast kan koppla in datorn via en LCD tv om tv:n har DVI-kontakt.

Personligen tycker jag att 19" är lite overkill. Kör själv på 17" å det duger till mig så.

hjarterkung
Siktar mot toppen
Medlem
997068
December 31, 2005 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

eftersom jag är van med 15 tum så kan jag tänka mig att 19 kommer att bli en riktigt stor skillnad så en 17 tum känns som det optimala...

vad finns det för bra 17 och 19 tums skärmar inom 3000:- klassen?
ms känns inte så viktigt eftersom jag inte märkt något med den skärm jag har idag. så 12 eller 16 ms borde jag klara mig super på!

Fluffy-141
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
997078
December 31, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

hjarterkung wrote: eftersom jag är van med 15 tum så kan jag tänka mig att 19 kommer att bli en riktigt stor skillnad så en 17 tum känns som det optimala...

vad finns det för bra 17 och 19 tums skärmar inom 3000:- klassen?
ms känns inte så viktigt eftersom jag inte märkt något med den skärm jag har idag. så 12 eller 16 ms borde jag klara mig super på!

Samsung 730BF ser ju ut att vara både fin å funktionell? Den har både DVI å VGA ingångar. sen en kontrast på 600:1..Priset ligger på under 3000kr på Datorbutiken.com

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
997096
December 31, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

12ms är inga som hellst problem i spel för mig iaf. Du lär inte se någon ghostning iom att pixlarna växlar 83.3 ggr / sekund @ 12ms.

Tänk på att 19" har högre dotpitch än 17" (0.294 vs 0.264).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 169
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL