March 2, 2010
Hej Hej! Har tänkt köpa ny dator nu snart och denna gången tänkte jag köpa Intel istället för AMD som jag alltid kört på innan. Gillar komplett så har kollat på två olika "byggen" där.
Första är ju de lite dyrare, med 1366 socket. Ser ut som följande:
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Corsair HX 750W PSU
Intel Core™ i7 Hexa Processor i7-970
MSI X58A-GD65, Socket-1366
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX
Corsair SSD Force Series™ F120, 120GB
OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
Western Digital Caviar® Green™ 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S
Creative SB X-FI Titanium
Går på 19.723:-
Och så har vi andra bygget med 1155 socket (SB?)
Cooler Master CM 690 II Advanced Svart
Corsair HX 750W PSU
ASUS P8P67, Socket-1155
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX
Corsair SSD Force Series™ F120, 120GB
OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
Western Digital Caviar® Green™ 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S
Creative SB X-FI Titanium
Och det går på 16890:-
Vet inte riktigt vilken av dom två jag ska välja? Vad tycker ni? Skiljer ju 2833:- mellan dom så jag vet inte om jag ska gå på det lite dyrare, får jag saker som håller mycket längre om jag köper de dyrare bygget?
Eller ska jag kolla på helt andra saker kanske?
January 17, 2004
om du skulle köpa en snabb dator idag för ca: 14,000:- så kan du uppgradera den datorn om 3år för ca: 6,000:- dvs 6år garanterat...
t.ex amd x4/x6 + cf mb am3+ + 6970/6990? sen om 2-3år köper du 8kärning(kanske 10 ?) + ett till gpu dvs väldigt snabb.
men lägger du ut 20,000:- idag får du overkill men 6år ?
March 2, 2010
mm jo men jag räknar inte alls med 6 år, köper jag ny dator idag så räknar jag med att jag inte kan uppdatera om 6 år.. Datorn jag har idag är väl från slutet av 05 .. har uppdaterat grafikkortet men i övrigt kan jag inte köpa nya komponenter då det inte längre säljs.. Har en AMD Athlon X2 4200+, vet inte riktigt va de e för socket men det var nog längesen dom sålde det?
Känns lite som att i denna branchen så går inte priser ner, utan produkterna försvinner helt enkelt från hyllorna.. kan likaväl köra overkill nu så håller det, för nästa gång får man ändå byta ut allt.
December 6, 2006
Disney;1264339 wrote: om du skulle köpa en snabb dator idag för ca: 14,000:- så kan du uppgradera den datorn om 3år för ca: 6,000:- dvs 6år garanterat...
Helt meningslöst att tänka i "uppgraderings tankar".
Min gamla dator var en värsting det med och den var ~3 år gammal.. fanns ingenting att uppgradera då de aldrig fanns annonser eller liknande om sådana komponenter som passade.
March 2, 2010
opA87;1264351 wrote: Helt meningslöst att tänka i "uppgraderings tankar".
Min gamla dator var en värsting det med och den var ~3 år gammal.. fanns ingenting att uppgradera då de aldrig fanns annonser eller liknande om sådana komponenter som passade.
Lite så jag menade. Min AMD 64 X2 4200+ var väl för sen att uppgradera för 2 år sen typ? Klart dom slutar tillverka gammalt som då skulle säljas billigt och börjar tillverka nytt istället, tjänar dom mer pengar på.
Men frågan kvarstår då, ska jag köpa en dyr i7a eller billig 2500K? Som sagt kan lägga runt 17k. Men är det knappt någon skillnad på dom i prestanda i spel så lägger jag självklart inte ut mer pengar i onödan.
June 11, 2001
Jag försår mig inte på idén med att uppgradera datorn genom att byta ut ALLA komponenter som i princip går. När jag uppgraderar datorn så byter jag i princip ut moderkoret, ram och CPU. Grafikkort vart 5:e år och nya hårddiskar vart eftersom det fylls upp.
Något du absolut inte behöver byta ut såvida det inte är helt paj är DVD-brännaren, vilket jag antar att du har i din andra burk, isf är en Blu-ray bättre, annars flytta den. Ljudkortet är till viss del onödigt inköp, oftast är det på moderkortet av så bra kvalité att det är förstäkaren som avgör hur bra ljudet blir.
Kan du använda chassi och nätagg så sparar du här också.
Jag räknade på samma komponenter som dig där jag behåller chassi, nätagg, och DVD-brännare och stuntar i ljudkortet. Priset blir då 11.312:- istället för 16.890:-
June 11, 2001
Jag försår mig inte på idén med att uppgradera datorn genom att byta ut ALLA komponenter som i princip går. När jag uppgraderar datorn så byter jag i princip ut moderkoret, ram och CPU. Grafikkort vart 5:e år och nya hårddiskar vart eftersom det fylls upp.
Något du absolut inte behöver byta ut såvida det inte är helt paj är DVD-brännaren, vilket jag antar att du har i din andra burk, isf är en Blu-ray bättre, annars flytta den. Ljudkortet är till viss del onödigt inköp, oftast är det på moderkortet av så bra kvalité att det är förstäkaren som avgör hur bra ljudet blir.
Kan du använda chassi och nätagg så sparar du här också.
Jag räknade på samma komponenter som dig där jag behåller chassi, nätagg, och DVD-brännare och stuntar i ljudkortet. Priset blir då 11.312:- istället för 16.890:-
March 2, 2010
förstår va du menar.. men ja känner lite att jag vill ha nytt, köpte datorn sent 2005 så typ chassi är ju fan igen-dammat i USB-portarna så dom fungerar knappt och är allmänt äcklig, vill ha nytt nytt 🙂
Men kan man och vågar sätta ihop en dator själv så klart det finns pengar att tjäna! Tack så mycket för tipset!
May 7, 2011
Jag skulle också valt den billigare versionen. Knappt någon skillnad i prestanda och tror verkligen inte att den håller längre än det billigare alternativet. Tycker dock också att både är lite overkill. Vet inte riktigt varför man ska ha en sådan dyr dator. Du kan lätt hitta en dator för kanske 10 000 kr som klarar allt i spelväg. Köpte själv en Fujitsu Celsius W480 från Proshop.se förra veckan och har spelat både wow, cod och starcraft på den utan några problem.
1 Guest(s)