January 19, 2005
Surfande, nedladdning, film osv.
Har några minimikrav och dom är som följer,
(En gedigen processor, men ingen "spel-processor".
(512 interminne och uppåt, men 512 skall nog räcka.
(minst 60GB hårddisk
(2-kanals ljudkort som är av ett helt ok snitt
(Nätverskort för BBB
(Säkerhet, brandvägg etc.
(Mus och tangentbord som är praktiska
(Ett grafikkort som är bra att spela film med samt surfa etc. Inget för spel eller någon typ av redigering.
(Vill ha en hyggligt tyst dator
(Driftssäkra komponenter, tack
(DVD-brännare
Skärmen då?
TFT
17"
Bra svärta
-priset för detta får ni bestämma lite själva, men vi kan väl hålla oss ungefär till normalpris och försöka att skära ned så mycket som möjligt när det gäller onödigt krimskrams. Min förra dator kostade mig flera tiotals tusen, men det vill jag inte lägga ut denna gång, tack.
March 18, 2004
(En gedigen processor, men ingen "spel-processor". Athlon64 3000+.
(512 interminne och uppåt, men 512 skall nog räcka. 2x512mb, corsair value, kingston value, eller standard.
(minst 60GB hårddisk En Seagate i valfri storlek.
(2-kanals ljudkort som är av ett helt ok snitt Inbyggt på moderkort.
(Nätverskort för BBB Inbyggt på moderkort.
(Mus och tangentbord som är praktiska Keytronic är sköna bord, mus bara ta nåt. Själv kör jag mx510.
(Ett grafikkort som är bra att spela film med samt surfa etc. Inget för spel eller någon typ av redigering. Ta ett billigt och passivt kylt kort, t.ex fx5200.
(DVD-brännare Nec 3540.
Sen moderkort, ett Abit AV8. Stabilt, inget krims-krams, passiv kylning på nb, billigt.
Chassi skulle jag ta något "silent-inspererat" typ Compucase Cl-6A21 med 300W tyst agg.
Så...En liten vägledning iaf. Borde inte bli allt för dyrt 🙂
EDIT: Eventuellt en tyst kylare till cpu'n också.
EDIT2: Argh, glömde skärm. Men varför inte en Samsung 710T?
June 27, 2002
Luxh wrote: (En gedigen processor, men ingen "spel-processor". Athlon64 3000+.
(512 interminne och uppåt, men 512 skall nog räcka. 2x512mb, corsair value, kingston value, eller standard.
(minst 60GB hårddisk En Seagate i valfri storlek.
(2-kanals ljudkort som är av ett helt ok snitt Inbyggt på moderkort.
(Nätverskort för BBB Inbyggt på moderkort.
(Mus och tangentbord som är praktiska Keytronic är sköna bord, mus bara ta nåt. Själv kör jag mx510.
(Ett grafikkort som är bra att spela film med samt surfa etc. Inget för spel eller någon typ av redigering. Ta ett billigt och passivt kylt kort, t.ex fx5200.
(DVD-brännare Nec 3540.
Sen moderkort, ett Abit AV8. Stabilt, inget krims-krams, passiv kylning på nb, billigt.
Chassi skulle jag ta något "silent-inspererat" typ Compucase Cl-6A21 med 300W tyst agg.Så...En liten vägledning iaf. Borde inte bli allt för dyrt 🙂
EDIT: Eventuellt en tyst kylare till cpu'n också.
EDIT2: Argh, glömde skärm. Men varför inte en Samsung 710T?
Inte en spel cpu. En sempron duger väl då. 3000+ Athlon64 är ju en duglig spel cpu.
March 18, 2004
Redfaction wrote: Inte en spel cpu. En sempron duger väl då. 3000+ Athlon64 är ju en duglig spel cpu.
Jo visst går det. Ta en sempron 2600+ och ett billigt s754mobo så får man ner priset ~800kr. Jag tycker dock det är värt de extra pengarna för att få lite mer kraft, och framför allt socket 939. Datorn kommer hålla mycket längre då.
June 27, 2002
Luxh wrote: [quote=Redfaction]Inte en spel cpu. En sempron duger väl då. 3000+ Athlon64 är ju en duglig spel cpu.
Jo visst går det. Ta en sempron 2600+ och ett billigt s754mobo så får man ner priset ~800kr. Jag tycker dock det är värt de extra pengarna för att få lite mer kraft, och framför allt socket 939. Datorn kommer hålla mycket längre då.
jojo det är ju klart..:) Var ju bara tvungen att påpeka att de tär en utmärkt spel cpu du valde..:)
Min sempron kör jag dock så den spöar en polares 3000+..:)
2 Guest(s)