ny tv för runt 6000kr?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ny tv för runt 6000kr?
d4n1el
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 16, 2007 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Nu har min tv lagt av..
Så nu e jag på jakt efter en ny.. Men skulle behöva lite tips i denna tv djungel.

Hade väl tänkt mig typ en 32"
"framtidskompatibel" när det gäller anslutningar o så, hd ready? tips eller nått man ska tänka på?
Hade väl tänkt att den skulle kunna kosta typ 6000!

NÅgon som vet nån bra tv för detta pris, eller har ni några tips eller nått man ska tänka på!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1118748
February 16, 2007 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Komplett hade ju en 32" (1366x768) för 4495:-, hur kvaliteten på den är kan jag inte svara på.
Samsung har jag sett säljer 26" för under 5000:-

HD-Ready är ett krav om du ska ha en LCD. Kolla så att panelen är relativt snabb och har bra kontrast. Bra om TVn har HDMI/DVI, tänk på att tvn bör ha ett par scartuttag om du har DVD osv som använder denna.

crazyankan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
1118751
February 16, 2007 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en mirai DTL-332M100 som jag köpte för 6000:- för 3-4 månader sen. Är grymt nöjd efter man pillade lite med inställningarna.

En sak som är lite dåligt med den är att bilden när man kollar på vanlig TV är ej den bästa. Men jag kanske kollar 30 min varje månad, så det spelar ej någon roll för mig.

Sen saknas det DVI utgång också.

Men resten är suveränt tycker jag.

Om du köper en Mirai, så köp då den lite nyare modellen Mirai DTL-632V200. Lite bättre Responstid (6,5 ms jämfört med 8 ms), lite högre upplösning (1200:1 jämfört med 1000:1) och så har den Bild-i-Bild(PIP).

d4n1el
Medlem
1118762
February 16, 2007 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Komplett hade ju en 32" (1366x768) för 4495:-, hur kvaliteten på den är kan jag inte svara på.
Samsung har jag sett säljer 26" för under 5000:-

HD-Ready är ett krav om du ska ha en LCD. Kolla så att panelen är relativt snabb och har bra kontrast. Bra om TVn har HDMI/DVI, tänk på att tvn bör ha ett par scartuttag om du har DVD osv som använder denna.

tack för tipsen!
Bra kontrast? Finns det nått ungefärligt värde på vad som e bra eller dåligt? har ingen koll alls, på alls siffror som skriv.

hittade en på netonet som enligt mig verkade bra, tror jag..
nån som har några synpunkter på en Andersson Y76 HD

http://hemelektronik.compricer.se/2325

d4n1el
Medlem
1118809
February 16, 2007 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

slänger in en till fråga..
när man läser om tv-apparater, så står det att nyare, hd-ready tror jag, har problem med analog tv.

Hur mycket drabbas man? vi har iförsig parabol, så det är ju inte analogt, men det är ju inte rikigt hdtv...

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1120957
February 26, 2007 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

d4n1el wrote: slänger in en till fråga..
när man läser om tv-apparater, så står det att nyare, hd-ready tror jag, har problem med analog tv.

Hur mycket drabbas man? vi har iförsig parabol, så det är ju inte analogt, men det är ju inte rikigt hdtv...

Matar du med en analog signal till en "tjock" tv så blir resultatet inte lika dåligt som om du matar en LCD-TV med samma signal.
En LCD är mindre förlåtande om du ger den dålig signal.
Kan bli pixligt och grynigt. Särskilt tydligt om du sitter nära TVn.

Även om du ger din LCD tv en bra digital signal kan man tydligt se pixlar och/eller grynighet. Jämför man t.ex TV 3 eller Kanal5 mot SVTs digitala sändningar ser man en tydligen skillnad. Detta beror på bitraten. SVT komprimerar (oftast) inte lika mycket.
En HDTv ska matas med riktiga HD signaler.

T.om med Canal+ HD kanalen kan man se skillnader från en dag till en annan även om dem visar samma film, återigen handlar det om bitraten, dem komprimerar helt plötsligt mer...

Detta är framtiden, ett tag. Vilka underbara bilder SVT fick fram i Skid-VM i Sapparo.
Satt och zappa mellan SVT HD och vanlig digitalt, laugh vilken skillnad!
Mer sådant!
Väntar nu på Canal+ Sport HD.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 390
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL