Nya delar ska handlas, hjälp att välja tack!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nya delar ska handlas, hjälp att välja tack!
Twe@kBoY
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 10, 2007 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, funderar på att inhandla lite nya prylar "snart".

Prosessor: Som det ser ut så blir det en C2D prolle iaf.
Funderar på E6400 eller E6600. Den ena har 2MB och den andra 4MB L2 cache. Någon skillnad där?

Moderkort: Ja, de är ju det svåraste. :S
Ingen aning om vad jag ska ha. Lutar doch åt ASUS eller ABIT. Men det finns ju så många modeller.. :S

Minnen: Ja, corsair verkar ju ha bra grejer. Lutar åt något sådant.. Men sä jäkla kass på minnen.. Inte riktigt mitt stora intresse om man säger så. Men har märkt att minnen gör ganska stor skillnad.

Grafik: Ett DX10 kort hade kasnke inte varit helt fel. Enda kravet jag har är att kunna köra CS i 60FPS samt TV ut med HDTV stöd! 😉
Kommer inte att spela alla nya coola spel. Då det inte är min grej längre.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1129999
April 10, 2007 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja, 2MB extra cache gör en hel del skillnad faktiskt, därför skulle jag rekommendera E6600.

Moderkort beros väl på vad du har råd med, men jag ser det som två alternativ; Gigabyte GA-965P-DS3 (~1100:- ) eller Abit AB9 QuadGT (~1800:- ), varav det senare är ungefär ett så bra moderkort att du inte har något som helst behov av ett bättre.

Minnen, där hade jag kört på OCZ ultramegahyperüberdeluxe PC8500 med SLI-certifieringen, detta enbart för att de har D9GMH-chip, ena bra jäklar.

Grafikkort, där behöver du inget bättre kort som du sa, och de enda DX10-korten ute nu är nVidias 8800-serie, och de korten kostar en hel del pengar. Men om en månad drygt börjar det ploppa upp nya DX10-kort i mellansegmentet också. 🙂

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1130002
April 10, 2007 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Ptja, 2MB extra cache gör en hel del skillnad faktiskt, därför skulle jag rekommendera E6600.

Moderkort beros väl på vad du har råd med, men jag ser det som två alternativ; Gigabyte GA-965P-DS3 (~1100:- ) eller Abit AB9 QuadGT (~1800:- ), varav det senare är ungefär ett så bra moderkort att du inte har något som helst behov av ett bättre.

Minnen, där hade jag kört på OCZ ultramegahyperüberdeluxe PC8500 med SLI-certifieringen, detta enbart för att de har D9GMH-chip, ena bra jäklar.

Grafikkort, där behöver du inget bättre kort som du sa, och de enda DX10-korten ute nu är nVidias 8800-serie, och de korten kostar en hel del pengar. Men om en månad drygt börjar det ploppa upp nya DX10-kort i mellansegmentet också. 🙂

Angående mobot så är ett DS3 inte helt fel, inte så dyrt heller.

Det finns ett Albatron GF8800GTS 320MB för 2500kr (ComputerCare i GBG). Det har jag beställt. Om det inte funkar på mitt mobo blir det nog ett X1900XT 256MB (DX9) istället.

/Dani

Twe@kBoY
Medlem
1130012
April 10, 2007 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

GA-965P-DS3P verka vara ett fint kort. Mycket SATA, de gillas.. 😛 Ska läsa lite mer om dessa kort.
AB9 serien har jag faktiskt tittat lite på. Inte helt fel tycker jag..

Kvällsgöra.. 😀

Minnerna fanns tyvärr inte där jag handlar.. 🙁
Och GF8800GTS kosta 2601kr. 😛 Men de va nästan i dyraste laget.. För ett grafikkort..

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1130025
April 10, 2007 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vanliga DS3'an har vi en recension av här på NH, skriven av mig själv (så ja, Dani, jag vet hur bra det kortet är ;)), och Abit AB9 QuadGT är kortet jag har nu, och jag kan säga att det spöar DS3'an, men å andra sidan har jag blivit för fin i kanten för "billiga" moderkort, hur bra de än är. 🙂

Twe@kboy: Finns på komplett, och du vill inte handla nån annanstans. 😉

Twe@kBoY
Medlem
1130126
April 11, 2007 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Abit AB9 QuadGT verkar vara ett ganska bra kort. Men vad jag har läst mig till finns det massa buggar i BIOS. :S Och inget nytt BIOS att dra hem. 🙁

OCZ minnerna känns nästa overkill för mig.. :/
Titta lite på TWIN2X2048-6400C4, kan de va nå?

Mean Machine wrote:
Twe@kboy: Finns på komplett, och du vill inte handla nån annanstans. 😉

Jo, tänk för att de vill jag.. 😉
Tar hem från en av våra leverantörer.. Visserligen ÅF på komplett också.. Men dessa frakter på komplett är inte att leka med.. 🙁

Edit: OCZ minnerna lockar lite ändå.. Nästan värt att beställa dom från komplett kanske? 2.123:- Inte så farligt ändå.. hmm..
Datorköp är det värsta som finns tror jag.. Tänk om jag inte blir nöjd.. 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL