December 28, 2007
Jag fyller år om ett tag och har tänkt att nästan bara önska mig saker till datorn. Har för tillfället de här sakerna som jag behöver byta ut:
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2,01 GHz
Grafikkort: ATI Radeon X600
Moderkort: Acer - F80M-2
RAM-minne: 1 GiB
Behöver tips på bra komponenter och till ett rimligt pris.
Då jag inte spelar så mycket spel så kanske jag inte behöver fundera på ett nytt grafikkort än, men processor och ram-minne behöver nog bytas ut.
December 28, 2007
Tja... Jag spelar mest cs, men har testat några andra spel men då klarar inte grafikkortet av dem. Jag tycker datorn är allmänt seg. När man startar upp den så tar det väldigt lång för den att komma igång och klickar man på en ikon så kommer mappen upp efter 5 sekunder. Men ram-minnet då främst...
Finns det nåt bra? Inte så haj på ram-minnen. 3GB?
December 28, 2007
Snorch wrote: Utan att kolla upp vad det är för moderkort tror jag det är vanliga DDR och bara plats för två minnen.
Så kolla upp hur många minnen du har som sitter där redan.
Först kanske du bör kolla så det jag säger stämmer. 😛
Om den har plats för två minnen kan jag väl köpa ett 2gig-minne och sätta in? Blir det inte sammanlagt 3gig? kan man göra så?
August 18, 2006
Precis misstänker också att det är ett gammalt AGP moderkort han har. Så upp till 1950pro kort kan du ju köpa.
Det negativa är att ett 2x1024MB kit kostar lika mycket som ett bra grafikkort så någon direkt "boost" lär det inte ge.
Sen kan du ju prova att installera om windows med jämna mellanrum..
Ett tips är annars att försöka göra sig av med datorn och kanske uppgradera till ett pci-e system med DDR2?
December 28, 2007
August 18, 2006
nissenilsson wrote: Jag är nästan hundra procent säker på att jag har PCI-Express.
Jo är ju ganska säker på detta jag med då dom flesta Socket939 korten körde på PCI-E.
Problemet är att hitta någon information om ditt moderkort, antar att det är en "hem-pc" vi pratar om?
March 14, 2001
2x1GB kan har inte köpa om han vill utnyttja minnet som sitter i redan, om det nu sitter ett minne på 1GB och inte två 512MB kan han köpa ett på antingen 1GB eller ett på 2GB.
Men dagens pris på DDR kommer det blir dyrt. Köpa nytt moderkort, DDR2 minne samt processor behöver inte alls bli dyrt.
Kortet har PCI-E och endast två minnessocklar.
December 28, 2007
March 14, 2001
Kolla de andra trådarna här efter lämplig uppgradering som passar din budget. Skulle tro att du kan komma undan rätt billigt om du vill eftersom du kan återanvända det mesta, så som chassi, nätagg, grafikkort, hårddisk och saker omkrig.
Sen säljer du moderkort, minne och processor här eller nånstans. Då kommer du billigt undan men har fortfarande ett bra system som kan uppgraderas i framtiden.
December 28, 2007
Snorch wrote: Kolla de andra trådarna här efter lämplig uppgradering som passar din budget. Skulle tro att du kan komma undan rätt billigt om du vill eftersom du kan återanvända det mesta, så som chassi, nätagg, grafikkort, hårddisk och saker omkrig.
Sen säljer du moderkort, minne och processor här eller nånstans. Då kommer du billigt undan men har fortfarande ett bra system som kan uppgraderas i framtiden.
Vad ska jag uppgradera till då? Moderkort?
January 7, 2006
DrPepper wrote: Förmodligen måste det bli CPU,Minne och Moderkort
Eftersom det är en märkesdator så finns det viss risk att man måste byta nätagg och chassi också, men jag vet inte hur Acer gör med sina byggen (om de håller sig till ATX-standarden eller inte)
Dessutom vet jag inte om nätagget skulle klara av en uppgradering.
August 18, 2006
Hulto wrote: [quote=DrPepper]Förmodligen måste det bli CPU,Minne och Moderkort
Eftersom det är en märkesdator så finns det viss risk att man måste byta nätagg och chassi också, men jag vet inte hur Acer gör med sina byggen (om de håller sig till ATX-standarden eller inte)
Dessutom vet jag inte om nätagget skulle klara av en uppgradering.
Det är ju förvisso sant. Men allt sånt kan han ju hitta begagnat här på köp och sälj
2 Guest(s)