March 15, 2005
Jag har funderat ett tag nu på att uppgradera prolle och mobo, hittade en tillfällig lösning.
Har inte pengar till nya fina blänkande snabba superduper bling bling.
Har just nu en 1800+(palomino?) på ett k7s5a rev 1.0.
Tänkte ta uppgradering i små steg dvs köpa ett bättre moderkort som kan ta snabbare prollar men ändå köra min nuvarande tills jag hittar en billig bättre.
Har tänkt mig leta i affär/blocket/tradera o liknade.
Har du kanske grejer?
Jag vet inte hur högt moderkort som tar min prolle kan gå, men har för mig att det är 2600+ vilket blir en stor skildnad vad jag har förstått.
Det ska vara ett moderkort som kan utnytja den kommande lite snabbare processorn som den skall. Mitt nuvarnade kan ha snabbare processor men kan inte ha dess Fbs tex.
Detta kan ju inte kosta mycket nu då det är så gammalt.
Vad ska jag leta efter?
Tacksam för hjälp.
Obs---> Har inte pengar till nya fina blänkande snabba superduper bling bling.
November 26, 2002
För det mesta kan du hitta nya moderkort billigare än vad dessa kostar på tradera och blocket. Kolla på datorbutikernas sidor för demo- och fyndprodukter. Jag vet att komplett har massor av moderkort på sin demosida. Är det 462/socket A du är ute efter så hittar du "nya" sådana på komplett för 500-600:-. Men, där finns även 754 och 939-kort till bra priser.
August 9, 2001
Jag ser inte poängen med att köpa ett nytt Socket A-mobo :p
Då känns det som du lika gärna kan köpa ett S754/S939 och lägga i hyllan och vänta tills du har råd att köpa en cpu (bättre att lägga pengarna i hyllan förstås, eftersom datapriser går ner).. Blir ju exakt samma resultat.
detta gäller eftersom du inte kommer få speciellt mycket för ditt gamla kort. Finns ju AMD64-kort på forumet för 400-500kr ibland
March 15, 2005
Jo, men vad kostar inte det då?
Min tanke är att hitta ett bra nytt/beg moderkort för en billig peng, köra min prolle på det och sedan maxa det med en billig prolle efter ett tag.
Som sagt, jag har en 1800+ nu. Snart kommer 2600+ och över till samma moderkort inte att kosta ett skit och jag får en fet boost mot nu.. eller hur.
Lite pengar=liten uppgradering över tid. Ok?
Det är en liten uppgradering jag håller på med.
Med nya saker tillkommer andra nya saker som kostar dom med.
Fläkt,minnen,nätagg? Ja ni fattar.
Ett MSI KT6V låter ju lovande.
March 15, 2005
Ja dom verkar bra.
Det här då? http://www.msi.com.tw/program/.....hp?UID=511
Får två DDR 2700 snart. En 512 & en 256.
November 26, 2002
SCORPIUS wrote: Ja dom verkar bra.
Det här då? http://www.msi.com.tw/program/.....hp?UID=511Får två DDR 2700 snart. En 512 & en 256.
Stop lite nu! Du kan absolut få ut bra prestanda ur en socket A-lösning men då måste du göra det på rätt sätt. Att skaffa DDR2700 minnen är inte en bra början. Du behöver 3200 minnen till att börja med. Sen behöver du hellst en olåst processor så du kan multipeln som du vill. Om du inte hittar en sådan så behöver du bra minnen så du kan dra upp fsb ordentligt och då är du helt körd med 2700 minnen. Skaffa dig ett bra nForce2 mobo och PC-3200 minnen sen letar du upp en bra 2500+ Barton. Då har en lösning som med största säkerhet går 7/24 i 2,2 GHz och kanske högre än så. Se till att du kyler den bra så har du en billigt maskin med hyfsad prestanda.
March 11, 2003
John_lz är helt rätt på det. Antingen tar du och följer hans rekommendation, alltså först ett Nforce2-kort, sedan minnen och slutligen en ny processor.
Men egentligen skulle jag hellre satsat på ett billigt 939-system. Du hade ju fått betala samma pris, men fått mycket bättre grejer.
2 Guest(s)