September 27, 2005
Hej!
Köpte för ungefär ett år sedan en begagnad Canon 400D med kit-objektiv. Nu har jag kommit in i fotograferandet och känner att det är dags uppgradera mig lite.
Jag är för tillfället i Shanghai och har då fått erbjudande om följande
Tamron 17-50 F2.8 (ej VC) får jag utan problem för under 3000 kr.
En 550D med kit objektiv 17-55 IS för ungefär 5000 kr.
Vilket tror ni är det bästa valet? Har väl internationell garanti om jag köper ett objektiv, men knappast på en ny kamera.
November 4, 2003
Vad jag har läst så ska Tamron ha väldigt bra optik men är inte lika exakta och snabba i autofokus. Har man inga krav på det så är det nog bara att tuta och köra.
3000kr där mot typ 4000 i Sverige... hade trott det skulle vara större skillnad. Några Nikon-saker jag köpte i Taiwan för några år sen var halva priset.
September 27, 2005
KeeKe wrote: 400d och 550d är där typ bara skillnad på mpixel..
satsa på bra objektiv!
Det jag tycker talar för kameran är det mycket bättre ISO möjligheterna vilket ger bättre möjligheter i dåligt ljus (400D har 1600 max, 550D har 6400) samt videofunktionen.
crotale wrote: Vad jag har läst så ska Tamron ha väldigt bra optik men är inte lika exakta och snabba i autofokus. Har man inga krav på det så är det nog bara att tuta och köra.
3000kr där mot typ 4000 i Sverige... hade trott det skulle vara större skillnad. Några Nikon-saker jag köpte i Taiwan för några år sen var halva priset.
Ang. det första provade jag den i butik och den var snabb nog tycker jag. (synd att det inte är USM så klart, men men)
De har en lyx-skatt på importerade varor som denna i Kina vilket gör att det inte är billigare. Ska till Taiwan inom någon månad, men jag vill ju ta massa finna bilder innan det! 😉 Skiljer ju mer mellan kamera än mellan objektiv av någon anledning...
January 12, 2007
jag har både en 400D och en 450D i hemmet och måste säga att de nyare generationerna.
skillnaden e stor mellan 400D och 450D och 500D var den första systemaren från Canon med videofunktion och 550D är steget värre .
Jag är nöjd min 450D köper jag en ny kamera blir det fullformat annars lönar det sig inte att köpa ny kamera.
400D är ett sjukt bra hus ha kvar det!
September 27, 2005
KeeKe wrote: köp ett objektiv med 1,4-2,8 bländaröppning.
- fotograferar du mycket i mörker utan blixt?
- använder du videofunktionen?Om du tänker använda de så kan du köpa den.
Ska du ha den till fotografering, kör på nytt objektiv av högre kvalitet.
Nackdelen är ju det väldigt korta skärpedjupet man får på de bländaröppningarna.
Svårt att uppskatta hur mycket man kommer använda en videofunktion, har aldrig haft en sådan ju 😉
November 30, 2006
jag gick från 400d till 1D markII till 1D markIIn
- 400d va grymt smidigt alla knappar sitter där lätt att lära sig
- 1D Mark II, knasig + liten display
- 1D Mark IIn mycket bättre, större display men knapparna sitter inte riktigt så lätt till hands.
Men då den är snabbare + större bländare 1,3x.
Kör utan blixt gjort de över ett halvår. fungerar bra, behöver bra objektiv då... har blixt men används aldrig då den sabbar bilderna enligt mig..
Hade jag varit du, hade jag köpt bra objektiv helst EF fattning om du uppgraderar dig med tex fullformat. Slipper du sälja gamla objektiv med EF-S.
March 14, 2001
Även fast du skaffar nytt hus kommer du ju känna samma begränsningar pga objektivets låga kvalité som du gör nu när du använder samma kit-objektiv.
Nytt objektiv ger så mycket mer och du kan använda det till en senare uppgradering av huset.
Jag hade inte tvekat en sekund på att köpa objektiv. När du sen har bra objektiv kan du köpa nytt hus.
June 11, 2001
Nytt objektiv helt klart. Många objektiv är bra, men att köpa ett kvalitetsobjektiv är som att få ett bättre hus på köpet, det upptäckte jag med min kamera där bilderna genast blev bättre på alla sätt.
Du kan pressa ut det mesta ur huset med rätt tillbehör. Tänk dig som en dator, spelar ingen roll hur fina komponenter det sitter i maskinen, kan bildskärmen inte prestera mer än 1024x768 på 15"@70Hz så kommer datorn att se tråkig ut. Lika blir det med kameran.
March 14, 2001
Fotar du mycket som kräver liten bländare?
För några steg större bländare ger mycket mer ljus och är flera gånger bättre än att använda höga ISO-tal som brusar bilden.
Kit-objektivet (18-55/3,5-5,6IS) som följer med 550D är visserligen bättre än det du har nu, men verkligen inte värt att köpa nytt hus bara för att få det. Du kan hitta det för <1000kr begagnat i fint skick istället och samtidigt ha råd med bättre objektiv, framförallt ljusstarkare. Tamron AF SP 17-50/2.8 med bildstabilisering är ett ganska trevligt i förhållande till priset. Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM är ett ännu trevliga objektiv, men priset kanske är för högt för dig?
September 27, 2005
Snorch wrote: Fotar du mycket som kräver liten bländare?
För några steg större bländare ger mycket mer ljus och är flera gånger bättre än att använda höga ISO-tal som brusar bilden.Kit-objektivet (18-55/3,5-5,6IS) som följer med 550D är visserligen bättre än det du har nu, men verkligen inte värt att köpa nytt hus bara för att få det. Du kan hitta det för <1000kr begagnat i fint skick istället och samtidigt ha råd med bättre objektiv, framförallt ljusstarkare. Tamron AF SP 17-50/2.8 med bildstabilisering är ett ganska trevligt i förhållande till priset. Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM är ett ännu trevliga objektiv, men priset kanske är för högt för dig?
Ja de gör jag en del. Problemet med stora bländare är som jag nämnt det korta skärpedjupet du får du, vilket du inte får med hög ISO.
Jag var först lite inne på det nya tamron med bildstabilisator men det verkar inte ha presterat som folk hoppats. Väldigt blandade recensioner...
Ja det riktiga Canon vore så klart drömmen, men det är alldeles för mycket pengar att lägga!
1 Guest(s)