April 1, 2001
Tjena
Jag tänkte köpa mig en ny maskin, eftersom den gamla trotjänaren AMD Athlon med SDRAM inte riktigt håller måttet känns det som.
Jag tänkte köpa P4 denna gången, och det ska vara DDR minne. Det blir inte de vassaste sorterna, utan det räcker nog med P4 ~1.8GHz Northwood, där nånstans, och DDR 333/400 typ.
Man har ju hört historier om de som kör P4 med den boxade kylningen och kör typ 1.6GHz @ 2.5 och sånt och det låter ju inte illa. Det vore rätt fint med komponenter som klarar av schysst OC med vanlig luftkylning.
Det jag ska ha är P4 NW cpu, Socket 478 MB, DDR minne. Jag lär handla sakerna på komplett.se
Nå, någon som har tips/förslag på schyssta prylar man borde köra med? 🙂
Det som är viktigt är att jag får mig ett schysst moderkort, helst med RAID controller. Gärna abit kort om de gör några bra, men annat går an också 🙂
Tack på förhand...
February 26, 2002
Jag tycker du skall satsa på ett mobo från ABIT deras BD7II Raid är tydligen ett jäkligt bra kort att klocka med, i stort sett alla som kommit högt på overclockers.com har använt detta kort. Kör detta med en 1.8 NW så bör du inte besviken. Dock så kör mobot ddr 2100mend et räcker ändå. Kör du dessutom med ett schysst märke så bör du kunna klocka upp det en bra bit över ddr 2700.
February 26, 2002
Jag tyckte han skrev att han ville ha et P4 system, eller är det bara min tolkning?
Hur som helst så skall man klocka så är det P4 som gäller, det vet alla som vet ngt om datorer. Sedan så kan en del i sin dumhet inte inse det p.g.a att man själv sitter på en Athlon.
Jag säger igeb köp en 1.8 alt. 2.26 (efter prisdumpningen) kombinera detta med ett BD7 II Raid och Samsung minnen
April 1, 2001
Jo det är helt klart P4 som gäller för mig.
Det vore ju fint om moderkortet hade officiellt stöd för DDR333/400 typ. Sen behöver jag inte ha en massa kraft på kortet, typ LAN och en massa USB och sånt. Huvudsaken är att det är mycket kräm i, resten fixar man ju själv 😀
Egentligen är det bara moderkortet som är tveksamt typ. Det blir nog en P4 NW 1.8GHz, eller den som är billigast/MHz eller så. Fast en grej, är det okej med en boxad P4 med färdig kylning, eller ska man köpa löst? Det är ganska viktigt att kylningen inte låter mycket..
Minne är ju inte mycket att snacka om, blir väl typ det snabbaste som finns eller nåt 🙂
December 2, 2001
Jag känner en snubbe som kör en P4ra 2.26Ghz @ 2.9Ghz vilket är rätt okej med den boxade fläkten som följde med och den var knappt hörbar.
Är inte 2.26 ett bättre val än en 1.8? Har för mig att han körde det hela på något Gigabyte kort men är inte säker, kan fråga lite nogrannare.
1 Guest(s)