September 15, 2001
Jag är i tankarna att köpa en ny dator igen, och då sälja min nuvarande dator på internet. Då antingen genom blocket eller liknande sidor.
Jag tänkte fråga er som sålt begagnat på internet förrut hur pass svårt det är och vilka summor man får?
Låt oss säga att jag har en ett år gammal dator med bra grejer i, går det att sälja den som begagnad då men fortfarande få hyffsat bra betalt för den? Om jag värderar den till ca 5000-6000 kronor känns det väldigt tråkigt om man måste sälja den till kraftigt underpris.
Jag funderar också lite över vad det är för folk som köper på blocket, hur mycket de kan om datorer, och ungefär vad grejerna kan vara värda.
Jag har inte sålt dyrare saker än 500 kr på blocket innan och är orolig om jag ska köpa en dunderburk för 15000 idag, och vill veta om det går att sälja den om 1-2 år.
Tacksam för svar!
edit: det är inte datorn i signaturen.
December 27, 2003
beror ganska mycket på vad som säljs. Om du köpte ett grafikkort nytt för 3000kr, och det kostar 1500kr idag, får du kanske inte mer än 7-800kr för det begagnat, även om det bara är ett år gammalt. ungefär så får man räkna på alla komponenter
Om du vill veta vad du kan sälja en idag dyr och bra dator för om ett par, måste man nog kolla lite på prisförändringar de senaste åren. Datorhårdvara har ganska korta liv, och priser sjunker snabbt. Att sälja en idag ny dator om 2 år, ska man nog vara glad om man kan få tillbaka 50% av nypriset
September 15, 2001
Men hur stor är chansen att att hitta en köpare för en komplett dator över internet? Helst vill man ju isåfall att den hämtas på plats.
Låt oss säga för 50% av nypriset efter ett år, med andra ord 5000 för en dator som kostade 10000 för ett år sen. Är chanserna goda? Vilken målgrupp brukar köpa begagnade datorer, och ungefär hur bör man utforma annonsen?
December 17, 2005
Smeden wrote: Men hur stor är chansen att att hitta en köpare för en komplett dator över internet? Helst vill man ju isåfall att den hämtas på plats.
Låt oss säga för 50% av nypriset efter ett år, med andra ord 5000 för en dator som kostade 10000 för ett år sen. Är chanserna goda? Vilken målgrupp brukar köpa begagnade datorer, och ungefär hur bör man utforma annonsen?
Att sälja prylar över internet är väldigt lätt..
Om du vill ha bra priser så rekomendera jag att du använder http://www.tradera.se
Förklarar kort hur det fungerar (finns start guider på deras sida tror jag)
Alla har en personlig användare, och när man köper/säljer något så lämmnar folk omdömme om en (likt Elmors system här på Nh)
Så sälj inte några dyra saker det första du gör. Utan sälj kanske ett 20 tal lite billigare prylar så du får lite omdömmen, och så folk ser att du går att lita på.. Men när det gäller tradera så får du ju oftast skicka vilket kan vara lite jobbigt, nog för att du kan skriva "hämtas bara"..
Men du lär inte få lika bra med cash då.. Sen när du gjort auktioner, och någon köpt din vara så skickar du ett mail åt honom med konto nr där han betalar in pengarna för varan + frakten. etc...
Att skicka en dator är inte så svårt, bara leta reda på lite emballage och en kartong, och sen använda posten eller bussgods... Aja hoppas du förstår något av det jag skriver :E
Är väl ganska många människor som köper begagnat med tanke på pengarna man sparar mot nyköp. Men kom ihåg en gyllene regel var alltid ärlig ! och beskriv varan du säljer så bra du kan.
1 Guest(s)