August 4, 2004
Nu är det dags för mig att bygga en helt ny burk! Datorn ska användas till allt möjligt, men främst till spel och jag har en övre gräns på 10000 riksdaler!
Denna dator är främst tänkt att vara i första hand stabil, tyst, sval och relativt "low-maintenence". Inget skall komma i vägen för alla de sköna spel som jag inte kunnat lirat på länge!
CHASSI & NÄTAGG
Chassi: Antec SLK3000B = 495 kr (fraktfri)
Nätagg: Nexus NX-4090 400W = ca 900 kr (frakfri) eller: Tagan 480W = 1000 kr (fraktfri)
= totalt ca 1500 kr
PROCESSOR, MODERKORT, MINNE
CPU: A64 3000+ 939 = ca 1300 kr (fraktfri) (+ tyst kylning för ca 300 kr)
Moderkort: ABIT AX8 = ca 1000 kr
Minne: Corsair VS512MB400 Value 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz CL2.5 = 930 kr (+frakt)
= totalt ca 3500 kr
GRAFIKKORT & LJUD
Graffe: Leadtek PX6600 GT Extreme GeForce 6600GT 128Mb = 2000 kr (+frakt)(Jag har oxå funderat på att köpa tex HIS x800XL, men då jag tänkt spela mest i 1024*768 på min 17-tummare känns 6600GT rätt lagom?)
Ljud: Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS (Bulk) = ca 600 kr (fraktfri)
= totalt ca 2600 kr
HÅRDDISK & ÖVRIGT
HDD: Seagate Barracuda 7200.7 120GB (eller 160) 8MB SATA = ca 700 kr (fraktfri)(Eller samma HD fast IDE istället - SATA är inte särskilt tyst(?))
Kombo-brännare = 400 kr
Floppy = 100 kr
= totalt ca 1200
För allt ovan blir kostnaden cirkus 9000 kronor. (eller 10000 om jag tar x800XL istället) Är detta prisvärt? Kommer det funka klockrent?
Jag har läst ett gäng recensioner, forumstrådar etc och ovanstående konfig är vad jag gissar funkar bra och är mest prisvärt. Men jag är rätt oklar över vissa grejer och uppskattar om jag kan få hjälp och synpunkter från er som har koll! Passar allt ihop? Borde jag byta ut ngn komponent?
CHEERS!
November 27, 2003
XL är rätt nycket vassare kort men om du bara täntk lira lite sparsamt är det nog tusen spänn du kan göra annat med.
Hiper Type-R 480W finns ju Webhallen för 750 spänn annars.
Kombobrännare? ingen DVD-bränanre?
EDIT: Inte Seagates SATA-diskar! De låter som fasen och har uitne prestandan för att kompensera för det. Ska du ha Seagate kör på IDE istället annars är Samsung trevligare i den storleken.
//Andreas
August 4, 2004
Delph1 wrote: XL är rätt nycket vassare kort men om du bara täntk lira lite sparsamt är det nog tusen spänn du kan göra annat med.
Hiper Type-R 480W finns ju Webhallen för 750 spänn annars.
Kombobrännare? ingen DVD-bränanre?
EDIT: Inte Seagates SATA-diskar! De låter som fasen och har uitne prestandan för att kompensera för det. Ska du ha Seagate kör på IDE istället annars är Samsung trevligare i den storleken.
//Andreas
Tack för tipsen!
X800XL är ett grymt najs kort, men 3000 kr är aningen svettigt. 2000 känns mer överkomligt, men jag står och väger mellan korten fortfarande.
Hiper har jag tänkt på, men jag är osäker på ljudnivån på det. Har läst de recensioner som finns, men jag vet inte... Jag vill ju ha ett nätagg som trivs bra med tex moderkortet. Tagan känns lite mer "säkert". Tråkigare, men säkrare. 🙂
DVD-brännare? Hmm behöver man det? Just nu ser jag inte vad jag skulle använda den till, men det kan man ju alltid köpa till.
EDIT: Låter Seagate:s SATA? Oh, det hade jag inte en aning om! Tack för den infon! Förlorar man mkt på att köra med IDE förresten?
November 27, 2003
[$ wrote: Karmaboy]Tack för tipsen!
X800XL är ett grymt najs kort, men 3000 kr är aningen svettigt. 2000 känns mer överkomligt, men jag står och väger mellan korten fortfarande.
Hiper har jag tänkt på, men jag är osäker på ljudnivån på det. Har läst de recensioner som finns, men jag vet inte... Jag vill ju ha ett nätagg som trivs bra med tex moderkortet. Tagan känns lite mer "säkert". Tråkigare, men säkrare. 🙂
DVD-brännare? Hmm behöver man det? Just nu ser jag inte vad jag skulle använda den till, men det kan man ju alltid köpa till.
EDIT: Låter Seagate:s SATA? Oh, det hade jag inte en aning om! Tack för den infon! Förlorar man mkt på att köra med IDE förresten?
Tror inte Typer-R låter mer än Tagan, men vill du känna dig säker är Tagan inget dåligt val 😉
6600GT är tillräckligt för i princip allt idag och om du inte känner dig
En DVD-brännare kostar ju inte så mycket mer än en kombo-läsare. om inget anat så är det ju bra för andrahandsvärdet.
Seagates SATA låter klart mer än deras IDE då de har olika inställningar på AAM från fabrik. SATA som performance och IDE som "quiet" (riktiga namnet har glidit ur minnet).
Prestandaskillnad mellan SATA och IDE ? Tja rent teoretiskt ja, praktiskt högst minimal om någon. Det du tjänar mest på med SATA är ju de bekväma kablarna.
//Andreas
January 19, 2003
Om du vill ha ett GFX i 2K klassen hade jag nog köpt mig ett 6800LE och hoppas på att kunna låsa upp. Annars presterar den väl likvärt med 6600GT låst.
EDIT: Tänkte inte på att du hade valt ett PCIe moderkort, har itne hört någon som lyckats med att låsa upp ett 6800LE PCIe. Men kanske ett standard 6800NU PCIe finns från 2300 på vissa nätbutiker.
August 4, 2004
Imlal wrote: Om du vill ha ett GFX i 2K klassen hade jag nog köpt mig ett 6800LE och hoppas på att kunna låsa upp. Annars presterar den väl likvärt med 6600GT låst.
EDIT: Tänkte inte på att du hade valt ett PCIe moderkort, har itne hört någon som lyckats med att låsa upp ett 6800LE PCIe. Men kanske ett standard 6800NU PCIe finns från 2300 på vissa nätbutiker.
Var hittar du 6800NU PCI-e från 2300 pix? Billigaste jag ser på Buggy är 2900 kr: http://buggy.no-ip.com/sok.php.....6800+pci-e
January 2, 2003
Snabbare än 6600GT och inte så värt dyrare, "veckans erbjudande" från Komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=WYO
Tystare än Seagate o Co. och snabb hårddisk.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER
Lika bra o ta en NEC 3520/3540 DVD brännare...
August 4, 2004
denstore wrote: Varför inte satsa på begagnade grejer istället? Man får rätt mycket mer för pengarna. Framför allt om man kan tänka sig att bygga ihop själv.
Jo det e sant att man kan hitta bra grejer begagnat, men komponenter som HD, mobo, PSU tex vill jag helst ha nytt så man vet vad som gjorts med dem. Ska kolla på beggat.
Emo wrote: Snabbare än 6600GT och inte så värt dyrare, "veckans erbjudande" från Komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=WYOTystare än Seagate o Co. och snabb hårddisk.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SERLika bra o ta en NEC 3520/3540 DVD brännare...
Jo jag såg det där veckans erbjudande-kortet & det kan mkt väl bli ett sådant eller liknande om de "reas" om ngn/ngra veckor då jag ska beställa & plocka ihop burken.
Samsung-diskarna hör jag mer och mer positivt om. Verkar som de gått om Seagate i både prestanda och ljudnivå om man får tro vad man läser på forumen.
March 11, 2003
[$ wrote: Karmaboy][quote=denstore]Varför inte satsa på begagnade grejer istället? Man får rätt mycket mer för pengarna. Framför allt om man kan tänka sig att bygga ihop själv.
Jo det e sant att man kan hitta bra grejer begagnat, men komponenter som HD, mobo, PSU tex vill jag helst ha nytt så man vet vad som gjorts med dem. Ska kolla på beggat.
Egentligen tycker jag inte att någonting är mer eller mindre farligt att köpa begagnat. I alla fall inte om grejerna är mindre än ett år gamla. De är ju oftast byggda för att hålla garantitiden ut.:)
January 19, 2003
[$ wrote: Karmaboy][quote=Imlal]Om du vill ha ett GFX i 2K klassen hade jag nog köpt mig ett 6800LE och hoppas på att kunna låsa upp. Annars presterar den väl likvärt med 6600GT låst.
Var hittar du 6800NU PCI-e från 2300 pix? Billigaste jag ser på Buggy är 2900 kr: http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=6800+pci-e
Här hittade jag från drygt 2.3k http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=6800+pcie
August 4, 2004
Imlal wrote:
Här hittade jag från drygt 2.3k http://buggy.no-ip.com/sok.php.....=6800+pcie
Ahh, men det verkar vara 6800LE. Tar nog ett tag innan 6800NU närmar sig 2000 kr va?
EDIT: I prod beskrinvningen för minnena som kostar 2341 kr står det EN6800LE/HTD/256M.
1 Guest(s)