PC - Mac, köpråd|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PC - Mac, köpråd
Dead_Cat
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 6, 2005 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Ska köpa en ny dator. Min budget är 8500:-.
Har tittat en hel del på Mac Mini med 1,25GHz , 512MB, 80GB.

Fast jag är van att ha PC, och har en P4 3.00GHz-processor liggandes här!

Min huvudsyssla på datorn är att göra musik, och min polare säger att MAC är huvudvalet då.

Någon som har något förslag på hur / vad jag ska köpa?
Tacksam för hjälp.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
869225
April 6, 2005 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

Köp dig en PC du, men kör in nån enklare linuxdist.
Då har du ett stabilt system som är snabbare än mac'en, och skulle du vilja spela nåt kan du installera XP på sidan om.

Dead_Cat
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
869227
April 6, 2005 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Pallar inte pilla med linux, har aldrig någonsin trixat med det och det känns som ett väldans projekt att köra det.

Spela är inte något jag kommer göra dock.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
869263
April 6, 2005 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Köp PC:n och något ljudkort avsett för musik. Att Mac skulle vara bättre är bara en myt.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
869265
April 6, 2005 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Mac mini är jäkligt söt dock :]

denstore
Member
Medlem
869268
April 6, 2005 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Mac mini är jäkligt söt dock :]

Oerhört dyrt för en så dålig maskin. Visst är den gullig, men den är kass och dyr.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
869273
April 6, 2005 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Dinos]Mac mini är jäkligt söt dock :]

Oerhört dyrt för en så dålig maskin. Visst är den gullig, men den är kass och dyr.

:eye:

denstore
Member
Medlem
869276
April 6, 2005 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: [quote=denstore][quote=Dinos]Mac mini är jäkligt söt dock :]

:eye:

För att få den med DVD-R, tangentbord och 512Mb, vilket är det absolut minsta man kan begära, så kostar den över 7500. Rätt dyrt för en rejält slö maskin, med värdelös grafikprestanda och liten hårddisk.
Sen skall man ju köpa en skärm till. Macs billigaste på hemsidan kostar 9000kr......

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
869969
April 7, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle nog också säga att en PC är lämpligare än en Mac Mini i en hobbystudio, i alla fall om du inte sedan tidigare använt Mac. Just som sagts innan är Mac Mini inte någon högpresterande maskin alls - det var liksom aldrig meningen med den. Den har sina användningsområden, men det är INTE ett av dem. Se den som en surfburk alternativt leka-server-burk alternativt snygg-som-censur-burk istället.

Vad gäller skärmar och tangentbord - BYOKMD... (vad gäller minnet håller jag med, men där köper man det från annat håll istället och monterar själv (dvs använder sitt överblivna!). Vi är faktiskt på NH, folk vet hur man gör sånt...)

EDIT:

Med det här inte sagt att inte kraftigare Macar skulle vara intressanta. Tyvärr innebär det att din budget fetsprängs, har inte exakt koll på priset på exempelvis iMac eller rentav PowerMac, men det är inte ens i närheten av budgeten i alla fall...

Vad gäller mjukvara är det faktiskt så att den mesta finns på bägge plattformarna, iaf den som är något att räkna med. Många proffs använder Mac... För amatörer följer ju också iLife med alla Macar - Garageband2 är ju ett trevligt program som man får bara på köpet som inte finns till PC/Windows överhuvudtaget.

Slutligen: Vad gäller ljudeditering + Linux kan jag bara konstatera att det, tråkigt nog, INTE är en vettig kombination, ens för den Linux-intresserade. Det fattas programvara så det stinker om det...

denstore
Member
Medlem
869997
April 7, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart kan man själv köpa och använda vilket tangentbord, skärm och minne man vill. Men då faller ju hela idén med att köpa Mac. Mac köper man för att man inte vill hålla på och pilla med maskinen. Man gillar enhetlig design och väl avvägd hårdvara. Då köper man inte ett Logitech tangentbord och en LG-skärm. Inte heller öppnar man sin nya burk och installerar minnen. Då hade man kunnat byggt en PC direkt från början.;)

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
870171
April 7, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Självklart kan man själv köpa och använda vilket tangentbord, skärm och minne man vill. Men då faller ju hela idén med att köpa Mac. Mac köper man för att man inte vill hålla på och pilla med maskinen. Man gillar enhetlig design och väl avvägd hårdvara. Då köper man inte ett Logitech tangentbord och en LG-skärm. Inte heller öppnar man sin nya burk och installerar minnen. Då hade man kunnat byggt en PC direkt från början.;)

Med andra ord är jag dum som köpt en Mac? Jag har för övrigt öppnat den och installerat såväl minne som internt WLAN-kort. Att man inte borde är då inte något som stoppar mig... 🙂

Och människorna i övrigt som varit inne på Sweclockers och lagt in bilder på sina burkar är dumma med antar jag (inte alla, men väldigt många)? (http://forum.sweclockers.com/s.....did=404148 ).

Kort, sagt nördleksaken framför alla nuförtiden är en bärbar Mac. All kraft från opensource och Linux, men du kan fortfarande spela (i alla fall några) av de propietära spelen, och köra MS Office, eller leka Pixar i Maya, eller... Tänk på att många saker som inte kommer förrän i Longhorn redan finns i OS X. Som exempelvis GPU-styrt GUI. Eller Spotlight, som kommer när de släpper nya versionen "Tiger" nu i vår. Motsvarigheten i Windows-världen är WinFS, som "kanske" kommer till Longhorn, men inte när det släpps, typ...

Sen håller jag med om att en Mac förstås är snyggast med snygga saker (och det ÄR vettigast med Apples tangentbord som har rätt symboler på det), men att man måste ha Apples skärmar skulle jag ingalunda hålla med om. De är inte ALLDELES ensamma om att göra snygga saker. 😉

Och Mac Mini är ju alldeles perfekt som serverburk!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 108
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL