March 19, 2003
Sitter och kollar lite på alla de lågpris plasmorna som finns.
http://www.prisjakt.nu/index.p.....is_inkmoms
Om vi utgår från att priset får vara så lågt som möjligt, vilken skulle du välja?
February 23, 2004
Jag skulle faktiskt inte kunna rekommendera en plasma. Välj lcd istället. Jag har kollat runt på väggtv:n länge nu och lcd-skärmarna spöar skiten ur plasmorna! Bilden på lcd-tv:n är mkt bättre, skarpare, finare färger, ljusstarkare skärmar, drar mkt mindre ström, hd-tv (de flesta), oftast bra responstid, ja listan kan göras lååång. Såg t.ex. En 37" Philips (lcd) hängandes bredvid en 42" Sony Plasma. Sonyn var ett antal 1000kr dyrare om jag säger så, Philipsen kostar i runda slängor 19000kr. Den plasman hade skitdålig bild, en bra bit över 20papp kostar den. Pixlig, oskarp, inte ljusstyrka osv. Medan Philipsen har en av de finaste bildkvalitén jag sett på väggtv oberoende prisklass!, och jag har sett mkt. Så jag skulle aldrig köpa plasma efter att jag sett hur mkt finare och detaljrikare bilder en lcd-tv ger. Vissa plasmor hade t.o.m. så kass oskarp bild, dålig färgmättnad, att vår flera år gamla 14" crt tv har bättre bild! (tv:n är ca 10år gammal, ej flatscreen). Det finns dåliga lcd:tvn med, men säger du en storlek så kan jag rekommendera en modell som är bra som jag sannolikt även sett i verkligheten.
Jag kan rekommendera dig specifika modeller, men det skulle vara bra ifall du kunde säga vilken storlek som är mest intressant så kan jag hjälpa till mera.
February 23, 2004
geronimo wrote: Ramon:
Jag är intresserad av en 32" vägg tv. Har du några rekommendationer där?
Inte hutlöst pris 🙂
Jajjemän! Då rekommenderar jag en Philips-modell som heter 32PF5320 och kostar 11990kr på Elgiganten, Siba och Onoff. Köp på Elgiganten av dessa tre då de har bäst service (efter vad jag och många erfarat).
Det är en hd-tv med dvi-anslutning etc. Har 3D kamfiler, dvs. "rengör" bildytan både horisontellt, vertikalt och diagonalt, en massa digitala bildförbättringsfilter, bl.a. ett som gör "dåliga sändningar" såsom analog-tv bättre (kvalitetsmässigt alltså), ljussensor (innebär att ifall du har tv:n i ett rum med fönster och solen skiner in, så blänks inte skärmen då denna känner av solljuset och kompenserar så att du ser hur bra som helst!). Den är ljusstark, inga eftersläp/hack när jag kikade på den i butiken (gick en del snabba sekvenser då). Jag har jämfört denna lcd-tv med andra 32"are i ungefär samma prisklass, och funnit denna mest prisvärd samt snygg bild. Philips har en som kostar omkring 16000kr (som har en svart/grå ram), men det är knappt någon skillnad mellan den och 5320. Skiljde någon anslutning och liknande. Bildmässigt syndes inget.
Sen så beror kvalitén på bilden även på vilken sändning som visas. Jag kikade på denna tv när de körde analoga sändningar (siba-reklam etc.) och då var det inte jättesnygg bild (finare än med vanlig crt-tv, men inte jätteskarpt etc. Detta beror inte på att denna modell är dålig, för de andra mkt dyrare skärmarna hade samma kvalité). Men sedan så fick jag tillfälle att kika på denna tv när de körde dvd samt en skiva som det spelades hd-tv-klipp från. Och kvalitén på det var topp! Hur skarpt som helst, ljust och detaljerat.
Btw, denna skärm har i princip lika snygg kvalité på skärmen som den 37" Philipsen jag skrev om ovan. Så denna är en prisvärd 32"are. Visst det finns lite billigare på netonnet, "noname-märken", men här får du en tv som har snygg bild och många funktioner och anslutningar. Jag tittade även på en del s.k. "noname-lcd-tv:n" och många av de hade helt ok bild, men saknade många viktiga funktioner och anslutningar (samt att de inte haft bra ljusstyrka och sånt). Sedan så står det på en del billigare apparater att de är HD-klara (HD-Ready). Men detta är inte alltid helt sant. En HD-TV måste ha en viss hög upplösning OCH antingen/och DVI, HDMI anslutning. Många billigare har upplösningen för hd-tv, men ej anslutningarna. Då kan man ju ändå inte utnyttja den fina upplösningen fullt ut då det inte finns digitala anslutningar.
Jag hinner tyvärr inte skriva mera nu, måste kila iväg till skolan strax, men ifall du har frågor så återkom gärna! Har antagligen glömt att skriva en del i brist på tid, men fråga på
Ja, det var lite information om den, det finns både broschyr samt manual att ladda hem på nätet ifall intresse finns (på Siba's hemsida, tryck på "tv", "lcd", "26-40 tum" och sen på Philips 32PF5320. Scrolla ner och på högersidan finns både broschyr och manual för mer information om vad tv:n kan etc.
February 23, 2004
BarateaU wrote: Jag är ute efter nått i stil med 37-42"
Okej, har en finfin modell att rekommendera där med 😀
Philips har en 37" lcd-tv som har modellnummer 37PF5320. Det är den som jag skrev om lite i några av ovanstående inlägg. Mycket fin bild, snabb responstid, bra ljusstyrka, klara fäger, detaljerat, bra kontrast + en massa bra och användbara funktioner.
Både broschyr och manual finns att ladda hem via Siba's hemsida. De har dessvärre inte direktlänkar på sidan, men väl inne på sidan klickar du på "tv", sen "lcd" och slutligen på "26-40 tum". Bläddra ner lite så ser du denna tv, Philips 37PF5320. Tryck på länken för att komma vidare och sen scrollar du ner och på högersidan står det "Broschyr" samt "Manual". Klicka och ladda hem.
1 Guest(s)