Platt-TV 32 eller mer för under 7000|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Platt-TV 32 eller mer för under 7000
azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 19, 2008 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag letar som sagt efter den bästa 32"+TV:n som går att få tag på för under 7000:-. Jag själv har ingen som helst koll på vad man letar efter i en platt-TV med alla pixlar och 15 000:1 och allt vad det heter.

Så vad letar jag efter?

//Rickard

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1205653
October 19, 2008 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska du ha den till? För film rekommenderar jag en Plasma såklart nämligen den model jag har Panasonic PV70 den går att få i 42" utförande för runt 7000kr om inte under.

Ska du ha LCD så skulle jag inte rekommendera en tv som är större än 32" för denna blyga prislapp då billiga LCD har riktigt dålig bild.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1205668
October 19, 2008 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna hade jag nog satsat på: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=273689 då den fått bra betyg i de test jag läst och 32# är för litet enligt mig.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205669
October 19, 2008 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag vill bara ha till att se allmänt på tv och film såklart. Sen tänkte ajg skaffa ett PS3 eventuellt så Full-HD vore bra(?). Det viktigaste för mig är väl att det inte blir gryningt som jag sett på ngra kompisars äldre modeller, plus att det "laggar" ibland.

Men vad är det jag ska kolla efter då?
Hur är denna?:
http://www.dustinhome.se/pd_50.....unner_5783

Tack för hjälpen också!

EDIT: Danne980: Har du bra koll på Platt-TV? Om inte: kan ngn mer kolla på den och kommenter?

Redfaction
Member
Medlem
1205670
October 19, 2008 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha Full HD jadu på en 32" märker du ingen skillnad om du nu inte sitter på en halvmeters avstånd då.

Full HD så bör du minst ha en 42", fan va lättlurade folk är av reklam.

Köp en 42" Plasma och slipp dålig bild. Du får inga inbränningar om du nu inte är helt inkompetent i handhavande.

TVn rekommenderad av han där uppe skulle jag inte ens ta i men jag är kräsen på bild, därför jag inte använder LCD. Sen är de tju så att den har fått skitkassa betyg av pressen och de är ju utbildade på att veta vad man ska se på i en bild.:) Sen att de som köpt den såklart inte vill erkänna att de köpt nåt som är skräp är ju självklart..:)

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205675
October 19, 2008 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag sökte på den modellen du skrev om i första inlägget men hittar ingen 42" och 50" kostar runt 15k.
Har du lust o leta fram några schysta Plasma med bra bild?

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1205676
October 19, 2008 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har en billig Centrum 32q1. alla klagar på dem men min har bra bild, bra responstid osv. Polarn satt och spelade på skärmen under det sista lanet.

Kostar i dagsläget ca 4500kr.

Nackdelen är lite burkigt ljud och bara en hdmi, samt att kontrasten är mindre än du specifiserade

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205679
October 19, 2008 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Haha Full HD jadu på en 32" märker du ingen skillnad om du nu inte sitter på en halvmeters avstånd då.

Full HD så bör du minst ha en 42", fan va lättlurade folk är av reklam.

Köp en 42" Plasma och slipp dålig bild. Du får inga inbränningar om du nu inte är helt inkompetent i handhavande.

TVn rekommenderad av han där uppe skulle jag inte ens ta i men jag är kräsen på bild, därför jag inte använder LCD. Sen är de tju så att den har fått skitkassa betyg av pressen och de är ju utbildade på att veta vad man ska se på i en bild.:) Sen att de som köpt den såklart inte vill erkänna att de köpt nåt som är skräp är ju självklart..:)

Lyssna inte på denna kille, typisk amd/nvidia nivå på inlägget. Jag har själv en plasma, som enligt många ska vara riktigt bra (Pioneer 5090h) men de sälja inte för 7kkr. Finns många dassiga plasmor också, de nyare lcd skärmarna är helt ok. Bästa är om du går ner på stan och kollar inte den bilden du gillar (observera att tv apparaterna sällan är bra inställd på typ elgiganten/onoff men det kanske finns någon typ hemmabio butik där du bor).

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1205690
October 20, 2008 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

FullHD är rätt meningslöst under 50-60 tum, helst ännu större.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205701
October 20, 2008 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: FullHD är rätt meningslöst under 50-60 tum, helst ännu större.

Jag är inte helt säker på att jag tror på detta, jag har också läst det men undrar om det verkligen är så. Jag tycker på något vis att fullhd utmärker sig på min 50" och om man har en 42" och sitter lite närmare så är ju pixlarna lika stora (läs gärna rekomenderade tv-öga avständ i THX speccs). Tror detta är en typisk vandringssägen. Sen är det ju också så att alla tv apparater tappar lite kvalite när man gör om från en upplösning till en annan. För min del så skulle det suga att ha en HD film som är 1080p och sedan måste konvertera ner det till 720p i min tv. Bättre att köra 1080p hela vägen isf.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1205703
October 20, 2008 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Att se skillnad på 1080p och 720p vid 40-50" är inget problem om man sitter närmare och tex har skrämen kopplad till datorn. Men vid normalt filmtitande från några meter är det svårare att se någon skillnad.

Kollar man på film genom datorn så är det den som gör om upplösningen och tvn gör inget. Kör man med vettiga program ser man inte någon skillnad i kvalité.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1205728
October 20, 2008 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Samt att det handlar om så mycket mer än bara upplösningen. Om bitraten inte är tillräcklig eller om källan som de använt inte håller tillräcklig kvalité blir det ännu svårare att se skillnad på 720p och 1080p.

//Andreas

Redfaction
Member
Medlem
1205751
October 20, 2008 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote: Lyssna inte på denna kille, typisk amd/nvidia nivå på inlägget. Jag har själv en plasma, som enligt många ska vara riktigt bra (Pioneer 5090h) men de sälja inte för 7kkr. Finns många dassiga plasmor också, de nyare lcd skärmarna är helt ok. Bästa är om du går ner på stan och kollar inte den bilden du gillar (observera att tv apparaterna sällan är bra inställd på typ elgiganten/onoff men det kanske finns någon typ hemmabio butik där du bor).

Vad är det du har att anmärka på i mitt inlägg? Kom med konkreta anmärkningar innan du går på, att du har en bra Plasma jo det ser jag men att säga i samma mening att en LCD i prisklassen han vill ha är ju absurt. Panasonic är räknat som det näst bästa plasma märket och de kostar ibland runt 7000kr.

Redfaction
Member
Medlem
1205752
October 20, 2008 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: Okej, jag sökte på den modellen du skrev om i första inlägget men hittar ingen 42" och 50" kostar runt 15k.
Har du lust o leta fram några schysta Plasma med bra bild?

Detta är samma panel och elektronik som PV70. http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=205480

Sen modellen som kom i år. http://www.pccity.se/is-bin/IN.....EcoF8pddbM

Söker du på Prisjakt.nu så ser du ju flertalet Plasmor i prisklassen runt 7000kr och de spöar som oftast ÖCD utan problem, sålänge du inte vill ge 15000kr för en LCD istället.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205770
October 20, 2008 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Vad är det du har att anmärka på i mitt inlägg? Kom med konkreta anmärkningar innan du går på, att du har en bra Plasma jo det ser jag men att säga i samma mening att en LCD i prisklassen han vill ha är ju absurt. Panasonic är räknat som det näst bästa plasma märket och de kostar ibland runt 7000kr.

Tycker bara att det är lite märkligt att man i ett inlägg sågar alla lcd skärmar. Utvecklingen går framåt lcd blir bättre och bättre. Jag tycker också det är väldigt typiskt forum mentalitet att läsa något tv test där någon expert höjer någon tv till skyarna och dömer ut någon annan. Har du testat att kolla på någon av de skärmar som bara fått medelbetyg..? Vissa är helt ok. Jag kostade på en bra tv för jag ville vara säker på att jag skulle vara nöjd något år framåt. Med pio är det en hel del justeringar för att få till bästa bild, till exempel kan man ABSOLUT inte köra fel Dm läge etc... jag själv ser knappt skillnad... Blir liksom lite mode i att döma ut allt som inte duger åt den mest kräsna testare.
Det finns trots allt många nöjda lcd ägare i Sverige och det är stor skillnad på deras och de nya lcder som släpps nu. Kolla till exempel vad de som äger Zepto a42 tycker på prisjakt (man ska i och för sig alltid ta sådana betyg med en nypa salt).

Redfaction
Member
Medlem
1205776
October 20, 2008 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Har jämfört och jämför ofta tv apparater tillsammans med mina teknikintresserade och fruktansvärt mycket mer välbetalda vänner, själv har jag inte råd att ta hem tv apparater för att prova och sen sälja eller lämna tillbaka..:)

De enda LCD tv apparater som spöar min 1år gamla Plasma är de som kostar runt 14000kr och uppåt och nu kostar min Plasma runt 7-8000kr. Inte svårt att s evad som är mest prisvärt då.

Att folk blir lurade att köpa FullHD i dessa storlekar är tråkigt.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205806
October 21, 2008 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Har jämfört och jämför ofta tv apparater tillsammans med mina teknikintresserade och fruktansvärt mycket mer välbetalda vänner, själv har jag inte råd att ta hem tv apparater för att prova och sen sälja eller lämna tillbaka..:)

De enda LCD tv apparater som spöar min 1år gamla Plasma är de som kostar runt 14000kr och uppåt och nu kostar min Plasma runt 7-8000kr. Inte svårt att s evad som är mest prisvärt då.

Att folk blir lurade att köpa FullHD i dessa storlekar är tråkigt.

Återigen så har det igentligen inte med storlek på skärmen att göra utan hur långt ifrån man sitter. Jag har 1920*1200 på min 24" datorskärm tex. Sen är det väldigt få tv apparater som kan omvandla mellan olika upplösningar på ett bra sätt. Att du tycker din plasma spöar många lcd kan jag tro på men det beror nog på att lcd och plasma har olika svagheter och du uppmärksammar sakerna som är sämre med de apparaterna pga det är det som tydligast skiljer sig.
Men typ hela tv branschen går över till lcd nu så det kan inte vara så dåligt (även pio går över till lcd). Merkostnaden av att tillverka en bra plasma ska tydligen inte gå att rättfärdiga enligt dem.
Sen att du skriver att Panasonic är nr2 i plasma kan stämma men då är det ju deras top of the line serie man menar. De har 50" plasma från 10000kr det är ju inte dem man tycker är så bra. Och så är det ju itne så många som tillverkar plasma längre.

Att folk blir lurade till att köpa fullHD läser man lite överallt men det är ju riktigt svammel. Och eftersom alla nya tv apparater blir förbättrade på fler punkter än att de får full hd så fär man ju kolla till vilket mervärde man får genom att köpa de nya skärmarna. Jag skulle inte köpa en hd-ready tv av nyare årsmodell i dag då jag vet att det kommer vara en budgetmodell som troligen inte kommer klara att skala ner 1080p på ett bra sätt. Jag undrar hur många hdready tv som kommer släppas nästa år....

EDIT: Det är iaf bara en plasma med här http://www.smartson.se/test/topp5/tv.htm

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205809
October 21, 2008 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, alla disskutioner åt sidan bara en stund:
Kan någon länka en Platt-TV som passar mina behov? (kolla TV,film, eventuellt TV-spel, på cirka 3-4m avstånd)

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
1205858
October 21, 2008 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror fortfarande på zepto a42. Då jag anser att skillnaden 32 vs 42 är mycket stor. Annars om man vill ha ett lite kändare märke: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=307189.

Om man vill ha plasma tycker jag denna verkar vettig http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=293107 eller panasonics motsvarighet: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=279067

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 269
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL