February 7, 2003
Tja grabbar behöver lite åsikter.
Efter sommarns sommarjobbsslit har man ju cash över och nu står jag inför ett väldigt svårt val.
60gb Ipod eller en PSP med 1GB minne?
Jälligt svårt val om jag får säga det själv.
IPODen har det smäckra utseendet samt överlägsen lagringskapacitet (är DJ så har myyyyycket musik).
PSPn har spel, film, mp3, internet, och en zlatans massa andra kul prylar, och visst är även den snygg!
any opinions?
February 12, 2003
Håller med ovanstående. Ska du köpa mp3-spelare ska du inte köpa en iPod, de har inte lika bra ljud som många andra har, t.ex iRiver, Monolith, etc... Jag skulle nästan satsa på PSP jag. Mest för att jag är lite småsugen på den, men också dels för att jag har nåt seriöst emot iPods.
February 12, 2003
grekka wrote: tack för svaren bois men jag är inte övertygad 😛
IPODen är ju en designlegend och jag är ute efter inte bara en mp3/video spelare utan även en snygg accessoar 😛
Orkar inte vänta på Zen Vision heller... Eller vet nån om den lanseras innan årskiftet?
Men ta och fråga dig själv om du vill gå runt med en vit klump som alla andra har, som dessutom låter dåligt.
September 25, 2005
sluta skylla på ljudet! har en ipod och del låter suveränt. är själv diskjockey, så jag har koll på det faktiskt. men jag tycker att di inte ska satsa på 60-giggaren, utan på iPod nano. själv skulle jag köpa PSP eftersom jag älskar spel i blandning med film musik och 802.11b internet.
October 28, 2002
Vad som är bra ljud är ju givetvis subjektivt. Men vi kan väl nöja oss med att säga att en klar majoritet av alla som testat iPod tycker ljudet är KASST. Därför är chansen ganska stor att även du gör det ;).
Men om ljudet inte spelar någon roll för dig och designen och mode-grejjen med iPod är det som lockar då är den ju perfekt för dig. Köp en JL tröja att matcha med så är du "golden"! 😀
En liten varning bara, det känns inte lika häftigt när du efter ett tag upptäcker att "alla" har en och att hela iPod-grejjen igentligen är ganska uttjatat ;).
Som MP3 spelare är dess främsta kvaliteer dess goda användarvänlighet, clickwheel (det bästa "navigationssystemet" som någonsin gjorts till en MP3 spelare. Period.) och ID3 tag sortering. För nanon gäller även pris och högupplöst skärm.
Sen.. "psp eller ipod"... fråga dig iaf du ska ha en portabel spelmaskin eller må3 spelare till att börja med.
Det finns ju även PMP's med HD's som kan lagra mkt, har större / bättre skärm än PSP etc... Kolla t ex iAudio A2, http://www.iaudio.com
June 11, 2001
Kan direkt säga att dom medföljande hörlurarna till ALLA bärbara spelare är skräp, om du vill ha bra ljud på riktigt, satsa på ett par riktiga hörlurar från Philips, Panasonic, Tecnics, Sennheiser eller Koss.
Se till att dom kostar åtminstånde 500 kr och att dom är riktiga grejer och sitter bra.
Bra hörlurar (och högtalare) lyfter vilken spelare som helst, kommer ihåg en gammal kombinerad stereoanläggning som morsan har, som har radio, kasetter, LP, och aux ingång. En ok anläggning från Philips på tidigt 80-tal, ljudet är väl så där. Provade att ansluta riktigt bra högtalare, ljudet blev ungefär 1 000% bättre. Resultatet blev förbannat bra ljud och mycket bättre spridning i bas och diskant.
September 25, 2005
July 5, 2002
DJ´s och bra ljud är en sällsynt kombination, i min erfarenhet. Inte alltid är det deras fel. Ta själv o spela 120dB i hörlurarna hemma o försök höra hur bra det som du spelar lika starkt i högtalarna samtidigt låter. mja... hörselskador?
Som heltidsljudtekniker och före detta hobby-dj så vill jag kanske inte rekommendera ipod. iRiver gör däremot väldigt trevliga spelare som gör sig bra med ett par ordentliga lurar. Bra ljud kan ju även diskuteras om det spelar någon roll när man spelar högkomprimerade mp3 filer. De flesta upplever nog mycket diskant och bas som bra ljud.
Jag skulle personligen satsa på en h10 från iRiver som snart kommer ut i 20GB version (oktober siktar dom på) som ska kosta strax under 3000kr. och till det ett par väl slutande lurar (om du ska åka buss eller flyga. Ska du det, blunda med öronen för alla som säger Koss Porta Pro).
Vill du ha en spelmaskin (som för övrigt gör allt som iPoden gör) och kan leva med att byta UMD-skivor (påminner lite om att gå tillbaka till MiniDisc) så satsa kanske på en Sony PSP. Den har säkert också bra ljud, o dessutom fiffiga inbyggda högtalare!
Om någon har orkat läsa allt detta, så börjar ni kanske inse att det inte alltid är så roligt att vara AV-tekniker. Konferensföreläsningar tenderar att vara långa.
Hoppas jag hjälpt.
1 Guest(s)