September 1, 2002
Jag vet, ännu en sån här A64-rådgivningstråd, men jag hoppas ni har överseende med detta. Jag har försökt insupa så mycket info jag kan, men det kan vara saker jag missat eller inte tänkt på.
Generella krav: AMD Athlon64-arkitektur, 1 GB minne, moderkort med bra överklockningsegenskaper.
Mål med köpet: Så mycket gratisprestanda som möjligt för pengarna. Det vill säga hög chans till god överklockning önskas, men att sätta några rekord är oviktigt.
Överklockningsmål: Att uppnå ett stabilt system med FSB 250 MHz med 1:1 FSB:RAM, gärna med orörd multipel.
Övriga hänsynstaganden:
- Uppgraderingsmöjligheter såsom modernare CPU, PCI-E-grafikkort i framtiden är av mindre vikt.
- Att köpa saker bara för att de är nya eller "det senaste" är oviktigt.
- Tystgående system har däremot hög prioritet, vill undvika högljudda NB-fläktar om så är möjligt.
- CPU-kylare är tänkt att vara den boxade alternativt en ännu tystare i framtiden.
- Vill även helst beställa från en och samma säljare, då det blir smidigast både med leverans, betalning och eventuella garantier/reparationer.
- Saker som skall köpas bör helst vara i lager eller snabbt tillgängliga.
Förväntad budget: Helst 4000 - 4500 SEK inkl frakt. (absolut aldrig mer än 5000 SEK).
Förslag på system:
Från Overclockers.se
DFI Lanparty UT NF3 250GB 1.030:-
AMD Athlon 64 3000+ s754 Box 1.450:-
2 x ADATA DDR500 PC-4000 512MB Vitesta á 990:-
Totalt: 4460:- + frakt
Från Komplett.se
MSI K8N NEO2 Platinum-54G 1.279:-
AMD Athlon64 3000+ s939 Box 1.450:-
2 x Corsair Value S. PC3200 512MB á 719:-
alternativt
2 x Corsair XMS4000 512MB PC-4000 á 1.090:-
Totalt: 4167:- resp. 4909:- + frakt (det senare är nog för dyrt, men jag kan tumma på 1:1 FSB:RAM-regeln ifall jag rekommenderas det billigare alternativet).
Vilket av dessa system anser ni passa bäst mot den kravspecifikation och önskemål som jag gjort?
Ni får gärna komma med andra komponent-kombinationer om ni tycker dessa är bättre, sålänge det uppfyller kravspecifikationen. Diskutera gärna med varandra, jag finner det nyttigt och intressant att följa era argument.
Jag önskar motiverade svar från medlemmar som är insatta och/eller har personlig erfarenhet.
Fanboys med kommentarer á la "XYZ är bäst, ingen protest" önskas alltså inte!
Jag är väldigt tacksam för svar och hjälp. Tack på förhand!
September 1, 2002
Json_81 wrote: [quote=Gamblor] Från Komplett.se
MSI K8N NEO2 Platinum-54G 1.279:-
AMD Athlon64 3000+ s939 Box 1.450:-
2 x Corsair Value S. PC3200 512MB á 719:-
alternativt
2 x Corsair XMS4000 512MB PC-4000 á 1.090:-
Moderkortet och Corsair Value minnena är inte kompatibla.
Ah. Tack så mycket för påpekandet! Finns det något annat halvbilligt PC3200-minne som du skulle rekommendera tillsammans med MSI-moderkortet?
November 4, 2001
Corsairs VS minnen brukar ha den högsta kompabiliteten. Funderar utmärkt på k8n neo PE iaf men men
754an är högre klockad by default. 2Ghzmot 939ans 1.8GHz
Nackdelen för 939 i ditt fall är att det ibalnd kan vara svårare att klcoakhögt med dcddr.
Samt att DFImobot har nog lite värre överklockningsinställningar i form av vcore osv.
Köra minnena i 1:1 ger oerhört mycket
Du tjänar förmodligen mera (prestanda över lag, tex spel) vpå att köra en 754 3000+ i 250MHz 1:1 än en 939a 3000+ i 250MHz 1:X
Att du sedan kanske kan nå högre hastigheter med 939an gäller nog.
Tyvärr har den lägre multip och såleden en annan frekvens i 250Mhz FSB mot 754an.
October 23, 2002
Twinmos PC3200 minnen: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PLS
September 1, 2002
SuperNova wrote: Corsairs VS minnen brukar ha den högsta kompabiliteten. Funderar utmärkt på k8n neo PE iaf men men
754an är högre klockad by default. 2Ghzmot 939ans 1.8GHz
Nackdelen för 939 i ditt fall är att det ibalnd kan vara svårare att klcoakhögt med dcddr.
Samt att DFImobot har nog lite värre överklockningsinställningar i form av vcore osv.Köra minnena i 1:1 ger oerhört mycket
Du tjänar förmodligen mera (prestanda över lag, tex spel) vpå att köra en 754 3000+ i 250MHz 1:1 än en 939a 3000+ i 250MHz 1:XAtt du sedan kanske kan nå högre hastigheter med 939an gäller nog.
Tyvärr har den lägre multip och såleden en annan frekvens i 250 Mhz FSB mot 754an.
OK. Så påståendet ovan om att VS-minnena inte fungerar med MSI-mobot är felaktigt, eller?
Hur ser du på chansen att lyckas med en 250FSB 1:1-klockning med en 3000+:are (754) då?
Jag har uppfattningen att det är lättare att lyckas göra en ordentlig överklockning med en s939 än vad det är med en s754. Så det blir ju en balansgång eftersom man inte har några garantier.
Så rent oddsmässigt, vilket system har störst chans att vinna i prestanda?
Jag förstår att det är en klurig fråga eftersom det inte finns något bra statistikunderlag att kolla på, och att man som vanlig människa inte har kunnat testa så många olika processorer.
October 23, 2002
A64an är lite kinkig på twinmosminnen.
Enligt http://www.msi.com.tw så funkar både Twinmos "original" och Twnimos "Winbond" utan problem. 🙄
October 23, 2002
September 1, 2002
Isaku wrote: Athlon64 s939 kör ju "Dualchannel" det ger ju en del prestanda i spel etc.
Vad jag förstått så är prestandaförbättringen som dc ger aningen överdriven. Detta p.g.a. att A64-arkitekturen inte är så bandbreddsugen som netburst-arkitekturen i P4:orna, och att A64:ans integrerade memorycontroller gör mer för prestandan än vad en bredare buss gör.
November 4, 2001
helt korrekt A64an är inte på långa vägar lika bandbreddshungring som p4an.
Men om man säger så här:
939 @ 250FSB och minnen som inte körs i sync dvs inte 1:1 förlorar antaglgen mot en 754 @ 250FSB där minnena körs i 1:1.
Om du har 250FSB som mål och nästan gräns så är det hugget som stucket vilken cpu du tar, men sen handlar det om tur/otur osv.
250FSB på en 754a är nog inga problem med lite meck.
Ska du up och leka i 300++ kanske du bör ta en 939 men då kör inte minnena i 1:1 (inte många som gör iaf)
Men generellt så ett bra klockat system med minnen i sync ger ofta bättre spelprestanda än superklockat där bara cpun körs i hög hastighet.
Bara klocka cpun vinner man massor på om man ska sätta rekord i superpi eller liknande men det är det inte frågan om fö dig som jag förstått det..
Komplett säljer PC4800 minnen (speccade för 600Mhz) kostar dock en del (1199:- för en 512a) så...
October 23, 2002
Gamblor skrev:
Vad jag förstått så är prestandaförbättringen som dc ger aningen överdriven. Detta p.g.a. att A64-arkitekturen inte är så bandbreddsugen som netburst-arkitekturen i P4:orna, och att A64:ans integrerade memorycontroller gör mer för prestandan än vad en bredare buss gör.
Det är sant att det handlar om några procent beroende på vilken application det handlar om. Men eftersom du ändå står och ska välja mellan A64 s754 eller A64 s939. Jag menar du förlorar ju inget på att välja s939. Enda nackdelen som jag ser det med Athlon64 3000+ s939 är att multipeln är begränsad till 9.0. Så om man vill ha så mycket prestanda som möjligt betyder det att måste köra med en högre fsb än med t.ex Athlon64 3200+ s754 (multipel=10) för att få samma klockfrekvens. Slutresultatet är att man ska ha minnen som klarar av hög fsb (förutsätter RAM:FSB = 1:1). Men gäller gäller iofs för både s754 och s939. P.S. Har själv beställt A64 3000+ s939, EpoX 9NDA3+ och jag har tänkt att klocka så mycket som det går med luftkylning.
Edit: Instämmer med SuperNova!
September 1, 2002
OK. Så kontentan är att jag förmodligen inte kommer bli särskilt missnöjd oavsett villket system jag väljer (om vi bortser från oturen att man i ett tänkt scenario skulle fått en jättebra S939 och en jättedålig S754, och valt den senare).
Jag ser det såhär. Om jag kör med paketet från Overclockers så är det troligt att bara processorn som stoppar, men kör jag med Komplettpaketet med PC3200-minnen så kan både minnet, mobot (som inte är riktigt lika klockvänligt som DFI:t) samt CPUn vara det som sätter stopp.
Att köpa snabbare minne från Komplett ligger utanför budgeten, så det valet måste tyvärr gå bort.
Och sammanfattar man detta så innebär det att valet för mig lutar åt Overclockers-systemet, såvida det inte blir möjligt att köpa CPU och Mobo från Komplett och A-DATA-minnen från Overclockers (med en ökad total fraktkostnad).
Ush, vilket huvudbry. 🙂
September 1, 2002
Jag bestämde mig och beställde följande.
------------------------------------------------
1 Antec Sonata Silent Piano-Black 380W (fick som julklapp)
2 ADATA DDR500 PC-4000 512MB Vitesta
1 AMD Athlon 64 3000+ Box
1 DFI Lanparty UT NF3 250GB
------------------------------------------------
Inte för att detta är något värstingsystem, tvärtom. Men nu går jag omkring med ett leende som liknar detta i alla fall: :bgrin:
Kom nu inte och klaga, jag har inte hur mycket pengar som helst 🙂
Eller jo, om ni ser något makabert fel i detta köp, nu är det tillfälle att säga detta så jag hinner avbryta eller modifiera ordern! :cy:
1 Guest(s)