September 7, 2003
Tänkte dela med mig av lite bilder av min nyinhandlade Fisheye lins. Den är till för videokameror med 23-37mm lins men som inte har några gängor.
Fisheye är en typ av vidvinkel lins som gör att du får en vidare bild. Du ser helt enkelt mera.
Skillnaden mellan vidvinkel och fisheye är att på det senare nämnda så ser du även mer vertikalt. Vad som är coolast och ger störst intryck på publiken till den färdiga filmen är upp till var och en att bestämma.
Jag köpte linsen på http://www.cyberphoto.se , förmodligen det enda stället som säljer clip-on linser, och det gick på 378 kronor inklusive frakt.
[Image Can Not Be Found] Såhär ser förpackningen ut. Den kom i ett vaderat kuvert, väldigt snabbt faktiskt.
[Image Can Not Be Found] Samma som ovan...
[Image Can Not Be Found]
Här är kameran som används. Sony DCR-TRV12E
Den ger väldigt bra bild för hemanvändaren och hobbyfilmaren. Ska du göra en riktig långfilm skulle jag någ ändå satsa på lite större grejer 😉
[Image Can Not Be Found] Som ni ser så är linsen ganska stor, till en början trodde jag att det var fel produkt de skickat. Men....
[Image Can Not Be Found] Bakpå finner vi det simpla men väldigt funktionella clip-on fästet
[Image Can Not Be Found] Du bara trycker ihop den...
[Image Can Not Be Found] ...och pressar in den. (Nåja, inget våld behövs ju direkt. Det är gjort i en handvändning)
[Image Can Not Be Found] Den ser ganska så brutal ut faktiskt 😉
NU till den kanske mest intressanta delen... hur blir det då ?
Jo här har du en bild med normal lins på mitt ack så nedskräpade skrivbord. (Bilden är ej zoomad)
[Image Can Not Be Found]
Och här är en med fisheye linsen på. (kameran är ej flyttad)
[Image Can Not Be Found]
Sådär då, det var väl alltför denna gång. Om intresset är stort kan jag lägga ut fler bilder och eventuellt någon video.
Patrick
1 Guest(s)