August 16, 2005
Vilken rätt har man som konsument att få pengarna tillbaka på en vara?
Har säljaren rätt att byta till annan produkt och märke eller kan köparen(jag) välja alternativ?
Jag ska skicka in ett 7900GT men just den modellen finns inte längre och tänkte då byta till ett 8800GTS om den möjligheten finns.
Detta är ju en ganska kort men tydlig paragraf i konsumentköplagen:
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse
för
honom.
Detta borde ju då alltså gälla inom ett år eller till och med tre år efter inköpsdatum om man kan visa på att felet funnits där från början.
Har jag tolkat lagen rätt då?
-edit- Om någon är intresserad så fick jag ett 8800GTS/320 i utbyte.
August 16, 2005
matssjoberg wrote: säjaren måste ersätta ditt kort med ett likvärdigt eller bättre. men det är inte troligt att du får ett 8800gts om du inte lägger en del pengar imellan.
Nej, jag får se vad de säger men tror jag kör på pengarna tillbaka så jag kan välja själv.
Det billigaste 8800GTS 320Mb kostar mindre än det 7900GT jag skickar in.
2 Guest(s)