April 7, 2002
Linksys WRT54GS då den är så säker som en trådlös accesspunkt/router kan bli då den klarar både WPA2 med AES och användning av radius server för verifiering av användare. Sedan kan du köra en 3:e parts firmware (open source) som heter DD-WRT som ger dig bra mycket mer möjligheter som t.ex. QoS och en jäkla massa andra features. Man kan också enkelt byta antennerna på en WRT54GS, kolla http://www.davido.se för bra antenner till hyfsade priser.
July 18, 2003
Sitter med en D-link 4300 nu och är grymt nöjd!
Hardcoder: Angående qvs så finns det en tråd angående det som jag skapade nyligen och alla klankade ner på mig och sa att det inte fungerar i praktiken hemma 🙂 (eller teoretiskt heller)...
Dlink 4300 rekommenderas ! Grymt stabil och snabb!
April 7, 2002
Wolfman_00 wrote: Jag funderar på att köpa en D-Link Wlan 108Mbps DGL-4300
Den routern är bra om du inte vill pilla med något. Den har bra throughput enligt uppgift. och funkar bra om du ska spela, då den har QoS för spel. Men inget du kan använda för annan trafik som t.ex. bittorrent som annars lätt sväljer all bandbredd. Sedan vet jag inte hur/om det är med möjlighet att byta antenn.
April 7, 2002
Dry_Ice wrote: Hardcoder: Angående qvs så finns det en tråd angående det som jag skapade nyligen och alla klankade ner på mig och sa att det inte fungerar i praktiken hemma 🙂 (eller teoretiskt heller)...
De som klanka ner på dig har nog aldrig testat QoS riktigt... Vet inte hur QoS fungerar på d-linken men kan garantera att den fungerar med DD-WRT på en linksys WRT54GS då jag själv kör det.
July 18, 2003
HardCoder wrote: [quote=Dry_Ice]Hardcoder: Angående qvs så finns det en tråd angående det som jag skapade nyligen och alla klankade ner på mig och sa att det inte fungerar i praktiken hemma 🙂 (eller teoretiskt heller)...
De som klanka ner på dig har nog aldrig testat QoS riktigt... Vet inte hur QoS fungerar på d-linken men kan garantera att den fungerar med DD-WRT på en linksys WRT54GS då jag själv kör det.
Här är tråden....
https://www.nordichardware.se/forum/hur-qos-gamefuel-d-link-4300-vt139322.html
March 10, 2003
Har inga problem med att ställa QoS på Dlink. Gäller bara att ställa in det rätt.
Många som testar routern (recensioner, reviews) kör med förinställda värden i routern.
Då blir det inte alls bra har jag märkt.
Jag har kunnat köra min 4300 med gamingfuel och spelat CS med min vanliga ping.
Ställde bara så att portarna som använder Torrent stryps till sämsta värdet.
Ställde t.ex in Torrent i gamefuel till 255 och spelen till 1.
Sedan som folk säger i andra tråden så är det inte en riktig QoS igentligen.
Men för dom pengarna fungerar det bra om man inte
orkar köra med en extra burk med linux installerat.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 14, 2001
Jag skulle tagit Linksys, dels för att jag redan äger en sådan redan och är grymt nöjd..
Japp antennerna är löstagbara och använder RP-TNC kontakter, räckvidden är ju lite svår att säga men kan ju säga att antennen i min Acer 5021 (som jag anser har en bra antenn) har lägre förstärkning än routerns så det beror ju lite på med vadför grejor du kommer koppla upp dig mot routern hur lång räckvidden blir..
Men har kört ett litet test i lägenhetshuset jag bor i och jag bor på första våningen ytterst i huset och jag fick tillräcklig kontakt i källaren på motsatt sida (sex lägenheter på vardera våning, källaren skulle jag tippa på 20 rum i olika storlek och allt betong)
Alltså en himla massa väggar och golv signalen lyckades komma igenom..
Sen som säkert någon skrivit redan så kan man med tredjeparts firmware höja uteffekten på routern..
Men se bara till att du får version 4 av routern och inte 5 då det är annan hårdvara i den som inte fungerar med de bättre tredjeparts firmware..
1 Guest(s)