October 7, 2002
Min ena hårddisk har börjat strula (den är två år gammal så det är bara fabriks- och inte butiksgaranti (i detta fallet db.com) kvar). Har kört diagnostik med PowerMax (Maxtors egna verktyg) och konstaterat att den är döende. Har kollat att jag har garanti kvar, men inte ansökt om RMA-nummer än.
Någon som har erfarenhet av RMA hos Maxtor? Funkar det bra? Något särskilt att tänka på? Vilket fraktsätt är det som gäller (det finns ingen information om sådant förrän en bit in i guiden vad jag sett)?
February 5, 2004
Jag har för mig att det står i konsumentköpslagen att du som konsument under hela garantitiden har rätt att göra RMA hos stället du köpte den hos. Kolla upp det och kräv (förhoppningsvis) att db.com tar sitt ansvar. Men om du inte märker att det är några problem med hdd utan att diagnosprogrammet bara säger det, vänta ett tag.. diagnosprogrammet kan ha fel. Tex sa SiGuardian att min 80gb hdd skulle gå sönder inom 2 dagar när den var splitterny. Men efter att den mätt ett tag så fick det mer precisa resultat och säger nu att hårddisken ska hålla fram till 2017 eller nåt sånt.
October 7, 2002
Problemet är bara att db.com uttryckligen informerar om att de bara ger ett års garanti - och att ev tillverkargaranti utöver det är en "bonus" och att man då får kontakta tillverkarna. Watertight resonemang så långt jag kan se det.
Det där med att den bara skulle strula enligt diagnosprogrammet, det tror jag inte riktigt på. Kort sagt fanns det en anledning till att jag körde det (Disken stannar och "relä-klickar" i upp till en halvminut ibland. Dessutom tokvägrar den att gå i DMA-läge...)
2 Guest(s)