October 13, 2001
Hej..
Jag har hört att om man har en Router med inbyggd brandvägg, kan man inte få dem dära virusen, som stänger av din dator efter 1min osv.. Har ett jävla problem med dem varje gång man ska installera om datorn, för då har man inga säkerhetsupdateringar installerade o då blir man infekterad. Men det ska hjälpa med en Router då, har jag hört.. Stämmer det??
Och isåfall, vilken sk aman köpa för en billig peng. Kompisar har D-Link 604 men har krångel med den, värmeproblem. Så är inte så sugen på den 🙂
finns en http://www.topcom.net Topcom BR-604 för 450 tror jag..
Andra alternativ ???
November 4, 2002
mikael_st wrote: å glömde säga att jag vill ha en router också för att dela anslutningen, så mjukvaru brandvägg ska jag inte ha då.
Så åter, hjälper en router mot det spm jag skrev ovan.
Den enklaste routern att använda är nog just D-link 604.
Jag har fixat sådana åt flera kompisar. Och dem är definitivt inte varma.
Dem håller ju rumstemp. så din kompis måste ha 70 grader varmt i rummet.
Router funktionen i dem här produkterna skyddar inte mot några virus alls.
Utan det gör brandväggen. Du kan satsa på vilken brandvägg/router som helst, bara den klarar SPI (Stateful Packet Inspection). Då blir den genast mycket enklare att konfigurera och säkerheten höjs.
Själv har jag en 3com OfficeConnect 3CRWE554G72. Och den fungerar riktigt bra!
EDIT: Brandväggen hjälper bara mot Sasser och gänget om TCP:445 porten är stängd. Men det skall den vara i 99.99% av alla brandväggar. Det är bara riktiga ägg. (försäkringsbolaget if) t.ex. som tycker att den borde vara öppen... 😉
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 4, 2002
mikael_st wrote: okej.. så det är den inbyggda brandväggen som stoppar viruset då ?
jupps.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 26, 2002
Om du har strul med Blaster och Sasser vid ominstallation så räcker det med Windows inbyggda brandvägg för att hålla just dom borta. Hämta annars hem sasser och blaster fixarna och bränn dom på en skiva så har du dom alltid tillgängliga om ska ominstallera. Jag rekommenderar alltid att du installerar en mjukvarubrandvägg (om man inte har en hårdvarudylik) innan man sätter nätkabeln i väggen efter ominstallation. Om man sedan inte vill ha kvar brandväggen efter alla uppdateringar som får man väl avinstallera den då.
2 Guest(s)