September 9, 2001
Jag köpte för ett par dagar sen två seagate-diskar hos Mycom (http://www.mycom.se uppe i PUB-huset för er som inte vet 🙂 ).. kom i en "fin" plastförpackningen med en etikett där det stod:
Seagate Barracude 7200.7 120GB
7200RPM UATA/100 8.5ms 25dB 8MB
ST3120026A
Artikelnr: xxxx
Tracknr: xxxx
ni som har köpt Seagate innan känner nog kanske igen den.. eftersom man inte litar på ngn läste jag noga och väl denna etikett för att se att det va rätt disk jag hade fått, man vet ju aldrig.. kommer hem och sätter i den.. burken säger att den hittar en ST3120022A.. fin-fint tänker jag.. men.. vänta nu.. skulle det inte vara en ST3120026A? kollar lite snabbt /proc/ide/hde/model .. den säger också 22A.. disken säger också att den har 2mb cache, men det ska ju vara 8? efter lite googling visar det sig att 22A mkt riktigt är en 7200.7 120gb med 2 mb cache.. "det va det grövsta" tänker jag.. tittar även på disken för att se att det verkligen är en 22A, vilket det är.. det är precis samma sak med den andra disken. 26A på förpackningen men 22A i lådan! hör även efter med en kompis som köpte en likadan hos Mycom.. jo.. det va också en 22A, vilket han inte hade märkt.. åker in till mycom och väntar i deras 45-mins-kö.. är beredd på en del tjaffs i kassen, men nej nej.. dom byter den som om det vore ett par platsförpackade kalsonger.. inga problem alls.. då blir man lite misstänksam.. kan det va så att dom gör så med flit?? uppenbarligen har dom iaf gjort det med 3 diskar vid 2 tillfällen, mer än bara slump känns det som.. man tycker att det borde bli en del liv i luckan när det ligger fel disk i.. isf är det ju leverantörens fel.. men dom hämtade bara en ny som jag fick.. hoppas ingen tar illa upp, men det är ju en hel del medel-svensson som handlar på mycom.. ofta är det ngn med en gammal disk som ska slå på stort och köpa mer.. troligtvis är också hans gamla disk inte den snabbaste.. han/hon märker ingen skillnad mellan en 8mb cache och en med 2.. och vips så har Mycom tjänat en hundring.. tänk er.. att tjäna ~100kr/disk man säljer! inte konstigt att de kan ha hyffsat låga priser.. fy!
hoppas att ni är lite mer kritiska nästa gång ni köper tex en disk.. 🙂
September 9, 2001
Dadde wrote: Fy fan så ruttet av dem, det är ju inte många som kollar efter eller märker något sådant ju, undrar hur många som blivit lurad.
det va därför jag postade.. så otroligt enkelt att missa det.. jag skulle också gjort det om det inte va för att jag fixade nytt ide-controllerkort och då ville se att allt såg bra ut med diskarna..
September 9, 2001
suck.. varför ska folk feltolka det här 🙂
anledningen till att jag postade detta var för att få er att inse att det är VÄLDIGT lätt att missa en sån här sak.. får man en 80gb ist. för en 120 så märker man det.. likaså om du får en 5400 ist. för 7200.. men för att se om man fått 2 istället för 8 måste man verkligen leta efter det.. men men..
och till er som inte orkade läsa allt: jag HAR fått en ny 8mb disk !
December 23, 2000
svar på din fråga ang 8 eller 2 mb cashe
Det behöver inte vara så att dem lurar folk
När en butik får in diskar så kan det vara både 2 och 8 megs varianten. Vidare så sätts det etiketter på dem.
Nu kan du ju bara haft otur att ngn trött kille där på inleveransen märkte med fel lappar. Behöver inte vara att dem fuskade:
Kanske är därför du fick en ny disk utan att dem tjaffsade. Shit happens...
Tror du att dem sätter lapp med 8meg cache när det på själva disken står 2meg? Tror inte att en centralbutik sjunker så lågt för att få in en extra hundring
November 4, 2001
Men seriöst vafan har mycom med seagates förpackningar att göra? tror du dom bryter upp en plombad föepackning för att kolla om det stämmer dom måste ju lita på leverantören.... varför dra en tråd om hur dåliga en av stockholms bästa datorbutiker är när du bara kan fråga dem...?
December 18, 2002
SuperNova wrote: Men seriöst vafan har mycom med seagates förpackningar att göra? tror du dom bryter upp en plombad föepackning för att kolla om det stämmer dom måste ju lita på leverantören.... varför dra en tråd om hur dåliga en av stockholms bästa datorbutiker är när du bara kan fråga dem...?
Fick min SATA disk i en helt genomskinlig förpackning / box..
hummm man ser klart och tydligt beteckningen osv!
September 9, 2001
WzuP wrote: svar på din fråga ang 8 eller 2 mb cashe
Det behöver inte vara så att dem lurar folk
När en butik får in diskar så kan det vara både 2 och 8 megs varianten. Vidare så sätts det etiketter på dem.
Nu kan du ju bara haft otur att ngn trött kille där på inleveransen märkte med fel lappar. Behöver inte vara att dem fuskade:
Kanske är därför du fick en ny disk utan att dem tjaffsade. Shit happens...Tror du att dem sätter lapp med 8meg cache när det på själva disken står 2meg? Tror inte att en centralbutik sjunker så lågt för att få in en extra hundring
nej.. jag tror, och hoppas, att det inte är så.. men med tanke på att det har hänt 2 gånger vid 2 olika tillfällen så finns det ju en viss risk att det kan hända igen (oavsett vem som har märkt fel).. jag ville bara försöka få folk uppmärksamma på att det kan hända.. jag tänkte inte alls på att titta om det låg rätt modell i förpackningen.. jag tror inte heller att det är så många som gör det.. speciellt inte med en disk.. men jag hoppas att jag iaf har fått ngn av er att ta en extra titt när ni köper ngt.. oavsett i vilken butik.. ledsen om jag har gjort ngn upprörd 🙂
GooGeL wrote: [quote=SuperNova]Men seriöst vafan har mycom med seagates förpackningar att göra? tror du dom bryter upp en plombad föepackning för att kolla om det stämmer dom måste ju lita på leverantören.... varför dra en tråd om hur dåliga en av stockholms bästa datorbutiker är när du bara kan fråga dem...?
Fick min SATA disk i en helt genomskinlig förpackning / box..
hummm man ser klart och tydligt beteckningen osv!
jag har faktiskt ingen aning om vem det är som stoppar i disken i förpackningen.. med tanke på att jag fick de nya diskarna utan att etiketten va helt påklistrad (man kunde öppna förpackningen utan att behöva lossa etiketten) så verkar det som att det är butiken som fixar det? isf kan man förstå att det blir fel ibland..
September 9, 2001
4fun wrote: Vad använder du för program för att kolla sådant?
Likom så där noga är jag inte 🙂
hehehe.. om du kör windows så är det nog enklast att kolla vilken modell du har i "Enhetshanteraren" och sen googla dig fram till specen för din modell.. kör du linux kör du bara 'cat /proc/ide/
1 Guest(s)