Se upp för Mycom!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Se upp för Mycom!
zhaPP
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 12, 2003 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte för ett par dagar sen två seagate-diskar hos Mycom (http://www.mycom.se uppe i PUB-huset för er som inte vet 🙂 ).. kom i en "fin" plastförpackningen med en etikett där det stod:

Seagate Barracude 7200.7 120GB
7200RPM UATA/100 8.5ms 25dB 8MB
ST3120026A
Artikelnr: xxxx
Tracknr: xxxx

ni som har köpt Seagate innan känner nog kanske igen den.. eftersom man inte litar på ngn läste jag noga och väl denna etikett för att se att det va rätt disk jag hade fått, man vet ju aldrig.. kommer hem och sätter i den.. burken säger att den hittar en ST3120022A.. fin-fint tänker jag.. men.. vänta nu.. skulle det inte vara en ST3120026A? kollar lite snabbt /proc/ide/hde/model .. den säger också 22A.. disken säger också att den har 2mb cache, men det ska ju vara 8? efter lite googling visar det sig att 22A mkt riktigt är en 7200.7 120gb med 2 mb cache.. "det va det grövsta" tänker jag.. tittar även på disken för att se att det verkligen är en 22A, vilket det är.. det är precis samma sak med den andra disken. 26A på förpackningen men 22A i lådan! hör även efter med en kompis som köpte en likadan hos Mycom.. jo.. det va också en 22A, vilket han inte hade märkt.. åker in till mycom och väntar i deras 45-mins-kö.. är beredd på en del tjaffs i kassen, men nej nej.. dom byter den som om det vore ett par platsförpackade kalsonger.. inga problem alls.. då blir man lite misstänksam.. kan det va så att dom gör så med flit?? uppenbarligen har dom iaf gjort det med 3 diskar vid 2 tillfällen, mer än bara slump känns det som.. man tycker att det borde bli en del liv i luckan när det ligger fel disk i.. isf är det ju leverantörens fel.. men dom hämtade bara en ny som jag fick.. hoppas ingen tar illa upp, men det är ju en hel del medel-svensson som handlar på mycom.. ofta är det ngn med en gammal disk som ska slå på stort och köpa mer.. troligtvis är också hans gamla disk inte den snabbaste.. han/hon märker ingen skillnad mellan en 8mb cache och en med 2.. och vips så har Mycom tjänat en hundring.. tänk er.. att tjäna ~100kr/disk man säljer! inte konstigt att de kan ha hyffsat låga priser.. fy!

hoppas att ni är lite mer kritiska nästa gång ni köper tex en disk.. 🙂

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
434864
October 12, 2003 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

och du har checkat i nåt program att du har då endast 2mb cache?

zhaPP
Medlem
434869
October 12, 2003 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: och du har checkat i nåt program att du har då endast 2mb cache?

jo.. 🙂
"disken säger också att den har 2mb cache"
annars skulle det ju knappast varit så farligt..
cat /proc/ide/hde/cache
gav 2048 med 22A och ger nu 8192.. så.. 😉

JAyzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 651
434871
October 12, 2003 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har köpt ett antal hdd´s hos DB.se dom va 8MB som jag beställde , har alldrig råkat ut för nåt så fuffens ..

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
434872
October 12, 2003 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan hända bara skicka tillbaka.Vem gjorde fel är ibland svårt att fasställe (som vanligt).Påminna de om Extrautläg och sweda.
Finns faktiskt Folk som fick bättre Grejer som de bestellde-de klagade inte, vaför detta????
So long........

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
434876
October 12, 2003 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Fy fan så ruttet av dem, det är ju inte många som kollar efter eller märker något sådant ju, undrar hur många som blivit lurad.

zhaPP
Medlem
434877
October 12, 2003 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

JAyzor wrote: jag har köpt ett antal hdd´s hos DB.se dom va 8MB som jag beställde , har alldrig råkat ut för nåt så fuffens ..

jag har inte heller gjort det innan.. men man blir ju lite misstänksam när det händer 2 gånger och dom knappt bryr sig..

zhaPP
Medlem
434879
October 12, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Fy fan så ruttet av dem, det är ju inte många som kollar efter eller märker något sådant ju, undrar hur många som blivit lurad.

det va därför jag postade.. så otroligt enkelt att missa det.. jag skulle också gjort det om det inte va för att jag fixade nytt ide-controllerkort och då ville se att allt såg bra ut med diskarna..

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
434901
October 12, 2003 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jaja bara å kontakta dem.

zhaPP
Medlem
434929
October 12, 2003 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

suck.. varför ska folk feltolka det här 🙂
anledningen till att jag postade detta var för att få er att inse att det är VÄLDIGT lätt att missa en sån här sak.. får man en 80gb ist. för en 120 så märker man det.. likaså om du får en 5400 ist. för 7200.. men för att se om man fått 2 istället för 8 måste man verkligen leta efter det.. men men..

och till er som inte orkade läsa allt: jag HAR fått en ny 8mb disk !

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
434942
October 12, 2003 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

svar på din fråga ang 8 eller 2 mb cashe
Det behöver inte vara så att dem lurar folk
När en butik får in diskar så kan det vara både 2 och 8 megs varianten. Vidare så sätts det etiketter på dem.
Nu kan du ju bara haft otur att ngn trött kille där på inleveransen märkte med fel lappar. Behöver inte vara att dem fuskade:
Kanske är därför du fick en ny disk utan att dem tjaffsade. Shit happens...

Tror du att dem sätter lapp med 8meg cache när det på själva disken står 2meg? Tror inte att en centralbutik sjunker så lågt för att få in en extra hundring

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
435014
October 13, 2003 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Men seriöst vafan har mycom med seagates förpackningar att göra? tror du dom bryter upp en plombad föepackning för att kolla om det stämmer dom måste ju lita på leverantören.... varför dra en tråd om hur dåliga en av stockholms bästa datorbutiker är när du bara kan fråga dem...?

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
435020
October 13, 2003 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Men seriöst vafan har mycom med seagates förpackningar att göra? tror du dom bryter upp en plombad föepackning för att kolla om det stämmer dom måste ju lita på leverantören.... varför dra en tråd om hur dåliga en av stockholms bästa datorbutiker är när du bara kan fråga dem...?

Fick min SATA disk i en helt genomskinlig förpackning / box..

hummm man ser klart och tydligt beteckningen osv!

zhaPP
Medlem
435097
October 13, 2003 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

WzuP wrote: svar på din fråga ang 8 eller 2 mb cashe
Det behöver inte vara så att dem lurar folk
När en butik får in diskar så kan det vara både 2 och 8 megs varianten. Vidare så sätts det etiketter på dem.
Nu kan du ju bara haft otur att ngn trött kille där på inleveransen märkte med fel lappar. Behöver inte vara att dem fuskade:
Kanske är därför du fick en ny disk utan att dem tjaffsade. Shit happens...

Tror du att dem sätter lapp med 8meg cache när det på själva disken står 2meg? Tror inte att en centralbutik sjunker så lågt för att få in en extra hundring

nej.. jag tror, och hoppas, att det inte är så.. men med tanke på att det har hänt 2 gånger vid 2 olika tillfällen så finns det ju en viss risk att det kan hända igen (oavsett vem som har märkt fel).. jag ville bara försöka få folk uppmärksamma på att det kan hända.. jag tänkte inte alls på att titta om det låg rätt modell i förpackningen.. jag tror inte heller att det är så många som gör det.. speciellt inte med en disk.. men jag hoppas att jag iaf har fått ngn av er att ta en extra titt när ni köper ngt.. oavsett i vilken butik.. ledsen om jag har gjort ngn upprörd 🙂

GooGeL wrote: [quote=SuperNova]Men seriöst vafan har mycom med seagates förpackningar att göra? tror du dom bryter upp en plombad föepackning för att kolla om det stämmer dom måste ju lita på leverantören.... varför dra en tråd om hur dåliga en av stockholms bästa datorbutiker är när du bara kan fråga dem...?

Fick min SATA disk i en helt genomskinlig förpackning / box..

hummm man ser klart och tydligt beteckningen osv!

jag har faktiskt ingen aning om vem det är som stoppar i disken i förpackningen.. med tanke på att jag fick de nya diskarna utan att etiketten va helt påklistrad (man kunde öppna förpackningen utan att behöva lossa etiketten) så verkar det som att det är butiken som fixar det? isf kan man förstå att det blir fel ibland..

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
435102
October 13, 2003 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Vad använder du för program för att kolla sådant?

Likom så där noga är jag inte 🙂

zhaPP
Medlem
435128
October 13, 2003 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Vad använder du för program för att kolla sådant?

Likom så där noga är jag inte 🙂

hehehe.. om du kör windows så är det nog enklast att kolla vilken modell du har i "Enhetshanteraren" och sen googla dig fram till specen för din modell.. kör du linux kör du bara 'cat /proc/ide//cache'

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 148
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL