Sen när blev 8800gts ett bra grafikkort? Samt vad ska jag uppgradera?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sen när blev 8800gts ett bra grafikkort? Samt vad ska jag uppgradera?
Peter_10
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 28, 2014 - 2:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hej

Är i fullt arbete med att uppgradera datorn del för fel, men skulle behöva lite hjälp för optimal setup.
Jag gör inget annat än spelar WoW, däremot skulle jag jättegärna kunna streama då jag spelar på ganska hög nivå.

Hursomhelst, detta är grejerna jag har:
4x2 gb ddr2.2x1gbdd2.En C2D E8400 samt ett formula striker till det, verkar inte viilja överklocka något dock pgaolika hastigheter på minnena.
En Athlon X2 5000+ med nåt random skitmoderkort.

Just nu kör jag med intelprylarna och 8gb ram. Funderar utmärkt förutom att jag får bluescreen var 5e minut i wow med nya anledningar hela tiden. Provat 79 olika konfigurationer i bios men det vägrar.

Kylningen i datorn är nästan intil optimal.

Nu är det så att min raidleader har erbjudit sig att uppgradera min dator för 1500kr för att jag ska kunna vara med i sista progressen och så vidare. Dock undrar jag, vad fan köper jag? Och var? Har kollat lite på våra svenska sidor men det är ju skitdyrt, och det är här det ironiska kommer in, mitt 8800gts är ju värsta megakortet kan man tro.

Bästa grafikkortet jag kollat på är gtx650, och reviews påstår att mitt 880 är bättre. Bättre än r7 250, bättre än 6670. Kan detta verkligen stämma? Kortet är ju från 70talet liksom.

Hursomhelst så kan ju det kortet stanna ett tag i värsta fall,men då kommer det andra problemet. Det finns ju inget attköpa?
Sämsta i3, sämsta moderkortoch endast1gb ram och jaghamnar ändå runt 2000.

Jag får spelalltså,var ska jag börja?

Edit: Ska tillägga det attmin RL är tysk och kommer således behöva beställa något åt mig, annars hade jag såklart köpt beg rakt av 🙂

Mvh

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1294480
June 28, 2014 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Köp en FM2 setup. Lägg till några hundra själv o du har en kapabel burk

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
1294483
June 28, 2014 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Intressant problem.

Jag skulle säga att du är tvungen att välja 1 av 3 delar av datorn att uppgradera (om det är maxbudgeten) och förslagsvis så väljer du den del som krånglar.... men eftersom du inte vet vilken del det är så blir det att chansa om du inte kan prova ifall saker fungerar bättre i kombination med andra delar. 🙁

Eftersom delarna är rätt så gamla blir det svårt att köpa byta enskilda så jag skulle säga att du har att välja på:

1. Nätaggregat.
2. Cpu/moderkort/minne.
3. Grafikkort.

1. Det är ganska enkelt, köp ett nätagg från Seasonic eller ett som bygger på en plattform från Seasonic typ XFX Core.

2. Om du vill streama så behöver du många CPU-kärnor (eller trådar, alltså tänk i7), men det finns en inte suck att du kan få in det i din budget. Alternativet här vore att köpa ett moderkort som kan ta en i7 senare (z87 eller z97 helst, men H-serien funkar också) och kombinera det med lite minne (typ 2x2, 2x4 1333Mhz) och en billig processor (typ Pentium G3220).

3. För grafikkort så skulle jag i första hand ta ett Radeon R7 265 förutsatt att ditt nuvarande nätagg klarar av det. Annars ett GeForce 750 Ti, men det ska vara just Ti-modellen.

Rent generellt är det billigare att köpa prylar i Tyskland, särskilt om du kan köpa dem för tysk moms (19%) istället för svensk (25%).

En, av många tyska motsvarigheter till prisjakt, är idealo

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1294484
June 28, 2014 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom du har så begränsad budget skulle jag rekommendera att lägga allt krut på grafikkort. Köp ett GTX 660, skulle tro att det är det bästa du får för pengarna. Uppgradera resten vid ett annat tillfälle eftersom du kommer behöva byta ut rubbet.

Angående blåskärmarna så rekommenderar jag dig att plocka isär hela datorn, blåsa rent från allt damm och sedan installera om windows så du får en ny ren installation. Gör detta i samband med att du installerar grafikkortet.

Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1294485
June 28, 2014 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Moment 22 med andra ord 🙂
Köper du ett för bra grafikkort så kommer CPU'n att bli en flaskhals, men ingen dum idé om du ska fortsätta uppgradera framöver.
Tänk även på att ett 8800GTS bara får ström via en 6-pinnars kontakt, och de flesta nya grafikkort behöver 2st 6-pinnars eller 1st 8-pinnars + 1st 6-pinnars. Så har även ett gammalt nätaggregat så åker du på att köpa ett nytt alt. en adapter.

Bara för att forska vidare på saken. Har du kollat vad din CPU gentemot din GPU arbetar i när du spelar?
Ligger din CPU på ~70% och din GPU på 100% så är ett nytt grafikkort bortkastade pengar.

Det finns flertalet program för att kolla din CPU/GPU "usage" men de vanligaste och gratis är
*GPU-Z för att kolla ditt grafikkort
*HwInfo för CPU

Sedan finns även Aida64 som kollar allt, men som kostar, Finns är en 30 dagars testversion.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 626
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL