February 12, 2002
Nu har min 6 snart 7 år gamla dator börjat säga upp sig.
Det är en amd 2000+ med nått gigabyte moderkort.
Har två ide hårddiskar i den och ett pc 2100 1gb minne som jag nyss köpt.
Men jag är som villig att riva allt och köpa något som fungerar.
Gärna nått all in one moderkort då min server inte behöver varken nämnvärt grafik/ljud.
Så kom med tips på stabila och tysta lösningar och skriv upp vad jag behöver.
Tänker inte köpa ny låda eller nätag. Nätagget är ett Tagan 800W så det borde klara sig ett tag till men allt annat är jag öppen för förslag på.
Är tacksam för alla svar. 🙂
February 12, 2002
780g?! Vad är det, länka. 🙂
Borde inte en --> AMD Athlon 64 X2 5600+ räcka bra för 750 kr? Å då känns de väl ändå som jag tagit i för att vara säker på att den står sig ett tag?
Något rekomenterat all in one moderkort till den? Länka gärna.
Hur mycket minne bör jag köra in. Nått rekomenderat?
Edit: btw. Har inte byggt datorer på mååånga år. Följer det med kylare till cpu'n eller måste jag köa till det? Någon tyst/billig/ och bra att rekomendera?
-=*ThE_cRoW*=- wrote: På vad sitter den då? (Länk) Behandla mig som att jag inte vet något för har verkligen inte hängt med de senaste åren. 😛
typ vad mnan tidigare benämnde "norhtbridge", chipset närmast CPU och minnen och AGP/PCI-E.(Även inbyggd grafik)
Det är ATI/AMD's egna chipset, andra tillverkare är nForce, intel, VIA etc...
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 17, 2004
Här har du några:
March 14, 2001
Hos prisjakt kan man sortera efter chipset:
http://prisjakt.nu/kategori.ph.....=s33759629
Men till det du ska använda servern så skulle jag valt ett strömsnålt ITX-kort istället. Nu vet jag viserligen inte hur perstandakrävande tversity är men troligen inte så mycket.
March 10, 2003
Eftersom han skall koda om vissa filmer med tveristy är det att reommendera mer kraft än itx ger.
AMD ATHLON X2 4850E 2.5 GHZ SOCKET AM2 BOXED 45W - låg watts cpu, Boxed betyder att standardkylare medföljer.
Vill du ha tystare kylare sen kan du köpa till det om du tycker den låter för mycket.
ASUS M3A-H/HDMI AMD 780G AM2 ATX - 780g moderkort, nuff said.
4gb ddr2 pc6400 - om du behöver såpass mycket annars kan du köpa en 2gb bara.
cpu - 675 kr
mobo - 925 kr
minne - 495 kr (325 kr för 2gb)
Priser från Dustin home
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 12, 2002
Ctrl wrote:
ASUS M3A-H/HDMI AMD 780G AM2 ATX - 780g moderkort, nuff said.
Är det här rätt moderkort? --> http://www.webhallen.com/prod......p?id=86649
Vad betyder am2+?
Passar cpu'n du angav i det?
Tycker det känndes som ett vettigt paket så tack för hjälpen. Vill bara vara säker så jag inte köper något som inte passar. 🙂
March 10, 2003
AM2+ moderkort är bakåt kompatiblet. AM2+ anger att moderkortet klarar Phenom som är AM2+ varianten.
Har lite med volt och sånt att göra tror jag, kanske fsb med.
CPU'n jag angav passar således. Den är lite långsammare än 5000+.
Men i gengäld är det en låg watts, vilket betyder mindre värme och att fläkten inte behöver snurra lika fort för att kyla.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)