March 27, 2003
FTP- och HTTP-server
Minne: 256MB DDR PC2700 TwinMOS / M-TEC 333MHz (392:-)
CPU: AMD Duron 1,6GHz 266MHz FSB (437:-)
Chassi: Enlight Midi Tower PA4102 300W (489:-)
Kylare: Spire WhisperRock IV Socket A/370, 21,1db, 2300rpm (139:-)
Moderkort: EPoX 8K9A7I VIA KT400A, AGP 8x, 3st DDR 400, 333MHz FSB, 10/100Mbps (454:-)
Summa: 1.911 kr
(Sen har jag nått gammalt PCI grafikkort, CD-Rom, floppy, nån fläkt osv...)
Va tycker ni? Funkar det överhuvudtaget?
EDIT: Glömde berätta om HDDn. Ska köpa en 120 GBs Seagate och sätta i min workstation och flytta min 80 GBare WD (8 MB cache) till servern. Fråga: Ska Seagaten ha 2 eller 8 MB cache? Den kommer användas till att lagra film och musik.
March 27, 2003
Okej. Haft lite överläggningar med mig själv och plånboken:
- Kanske dubblas minnet.
- HDDn blir en 80 GB WD. (Köper en ny till min Workstation, Seagate 120 GB)
Ytterliggare fråga:
Se rödmarkerad text i första inlägget. Vad händer? Drar sämsta komponenten ner de andra? Krävs inställningar?
October 7, 2002
Ärligt talat, om du inte tänkte börja konkurrera med NH, eller skriva grymt stora php-script eller nåt så är datorn du satt ihop nästan overkill. Jag har tom haft en ftp/http-server på en 486:a (dock med endast en samtidig användare, mig). Den klarade utan problem att servera vanliga sidor, la in gallery (bildgalleri i php), den klarade att visa gallery-sidor halvbra men att lägga in bilder tog typ tio minuter stycket... Och det är bland det värsta jag kan komma på en privatperson kan vilja göra (såvida du inte tänkt starta ett STORT forum, men där har jag ingen koll på vad som krävs).
Vad gäller FTP så krävs det inget alls nästan (förutsatt tillräckligt mycket lagringsutrymme). Min 486:a fixade lätt 500 kB/s. Det var förmodligen CPU:n tillsammans med ISA-nätverkskortet som var den största begränsningen. Risken för att din uppkoppling klarar bättre bandbredd än någon mindre än fem år gammal dator är minimal, skulle jag tro...
February 1, 2002
adamnassjo wrote: Jo, det är sant men grejen är den att farsan tyckte jag skulle köpa nya grejor. "Begagnade har säkert varit klockade".
-Okej, om du betalar sa jag... 😉På den vägen är det.... Den kommer ju att klara ett flertal år utan uppgradering hoppas jag.
Men fråga han vad han max ger dig så blir det bra mkt lättare...
2 Guest(s)