September 11, 2002
tjena... jag ska köpa ny dator om nån vecka och har nästan bestämt mig.. nu undrar jag bara om det är nåt ni invänder mot eller ser några eventuella konflikter eller dylikt så säg till... den kostar typ 18000 på komplett.se
Chassi: Chieftec dragon medium DX-01SL-D silver 360W
Moderkort: ASUS A7N8X deluxe Nforce2 SPP MCP-T
Processor: AMD XP2400+
Fläkt: Glacialtech igloo 2320
Minne: 2x Twinmos ddr3200 256mb(dvs 512 totalt)
Hårddisk: Seagate Barracuda V 80GB 2mb cache
DVD: LG 16x/48x
Brännare: LG 48x/16x/48x
Grafikkort: Sapphire Atlantis 128mb Radeon 9700pro
Högtalare: Labtec spin 65 5W
Skärm: LG OEM 99G 19"
Nätverk: SMC 10/100 full duplex
Mus o sånt orkar jag inte skriva. har inte skrivit all info om alla grejor, om det är nåt jag glömt eller nåt ni undrar så bara säg till... säg om det är nåt ni invänder mot, mycket tacksam för svar!! 😀 🙂
Edit: glömde skriva att priset 18k är för grejorna inkl. moms, bygge, test, frakt, fri support och 3 års garanti på bygget
October 6, 2001
November 25, 2002
abit be-7 RAID moderkort från komplett.se 1624kronor frakt inkluderad
sen från itbutikken.dk detta
intel pentium 4 2.53 ghz 2784,86 kronor
512 mb ddr 2700 ram 1628,44 kronor
2! stycken wd 80 gig special edition (kommer köras i raid0) 1299,60kronor styck 2600 totalt
lite-on 48x brännare 590,95 kronor
diskett station 101,93 kronor
radeon 9700 pro 4000 ???? (jag köpte ett budget kort här istellet gf4 4200)
skärm aoc 9glr+ 19 tums 1990 kronor (haft aoc förut och dom e kanon) du kan även välja en 19 tums targa skärm här den kostar cirka 1600 kronor men jag har som sagt haft aoc förut och litar på dom.
valde att köpa ett chassi från http://www.xp-data.com verkligen prisvärt och snyggt med en utomstående temperatur mätare 🙂
chassi = colorcase neonlight chassi 350W psu och 2 stycken 80mm fläktar ingår 961 kronor 1100 kronor med frakt ungefär
uträknat kostar detta paket cirka 16000-17000 och då får du ett RAID system med kanon komponenter. Observera grafik kortet kan kosta mindre har ej kollat va dom tar just nu för ett radeon 9700pro. Fördelen med detta paket är att du får en P4:a du slipper amds värme "problem" och kan därefter välja andra fläktar osv för o få allt tyst. Det är även faktum att p4 överklockas så mycket bättre en amd processorer denna cpu jag köpte räknar jag med att kunna trycka upp till 3 ghz med orginal fläkten iaf 😀 folk har klagat på itbutikken.dk men av dom jag känner så har ingen haft problem. enda nackdelen är att om du ska returera någon produkt kan du få vänta ett par veckor innan du får ny produkt tillbaks men hur ofta är det fel på någon av dom produkter som man beställer. enda problem jag brukar ha e med moderkortet och det beställs som sagt från komplett.se. jag skulle iaf starkt rekomendera itbutikkens priser. vem vet nästa vecka när mitt paket kommit då kanske jag säjjer annorlunda om det blir fel men men 🙂 har du ytterligare frågor är det bara o /msg xreddz @ quakenet
September 11, 2002
ja det ser helt klart mycket trevligt ut... 😀
jag ser bara vissa saker som inte passar mig direkt.. jag är jävligt noob på att bygga ihop datorer. iofs har jag kompisar som är grymma som fan på det men ändå, skönt o få det klart vid leverans.. sen tycker jag det blir smidigare att köpa allt från ett o samma ställe...
jag är väldigt sugen på barracuda v och nforce, kommer bli grymma. 400 mhz minnet kommer nog funka bra med då nforce har fullt stöd för det.. och jag är väldigt positivt inställd till amd.. ska inte klocka direkt så det tänker jag inte på vid ett köp.. raid hade iofs vatt nåt men jag klarar mig nog... skärmen jag ska köpa kostar ju iofs 2400 men jag har bara hört bra saker om den... ja dittpaketet är ju helt klart sjysst men jag tror ändå jag håller mig till AMD, och komplett.. men tack för tipset.. 😀 det gav mig en tankeställare, och som sagt, jag har inte bestämt mig än
förresten, funderar på att köpa grafikkortet separat.. då sparar jag 500 spänn.. om man kan köpa i byggaren utan att välja grafikkort då alltså
July 14, 2002
fet_loa wrote: hur är den ljudmässigt?
Jag körde tidigare med P2 400MHz så jag har lite svårt att jämföra. Men jag skulle ljuga om jag påstod att datorn är tyst......
Jag har ett Chieftec Matrix-chassi+ en extra fläkt, så sammanlagt har jag fyra fläktar i burken. Det enda jag har att jämföra med är en P4 2.0GHz:are och min burk låter ungenfär lika högt som den.....men jag vet inte vad det är fär grejer i den så........
Det har med ljud är ju svårt att beskriva........
1 Guest(s)