November 5, 2002
Nu är det dags att inhandla en cykel model MTB. Har kollat lite hos 2 lokala handlare, men inte blivit riktigt nöjd med vad som erbjudits.
1a, 2a
Vad jag tror jag vill ha är:
-Fjärdring fram (låsbar?)
-Skivbroms fram
-Växlar modell liknande mina gamla (upp/ned vid tumme)
-twin-ekrat eller vad det heter
-Lätt ALU-ram (helst stilrent målad)
Rubst o hållbart...
Kommer nog inte ha cykeln i stan så myket, utan tanken är att mer kunna cykla i skog och på landsväg.
De jag tittat på har kostat 5000 och 8000, så där någonstans ligger väl prisnivån.
Ha gärna åsikter och förslag.
October 25, 2003
Ctrl wrote: Cresent är lite dyra med tanke på vad man får tycker jag. Ett tag sedan jag var inne på MTB scenen.
Men har för mig Merida är mer prisvärda iaf.
Merida har jag bara riktigt dåliga erfarenheter av.
Men det kanske har blivit bättre.
Kolla på Gary Fishers dyrare modeller, borde finnas någon som passar dig.
March 10, 2003
LX är väl ett bra alternativ. XT kanske blir för dyrt om du skall ha bra delar i övrigt på cykeln.
Du bör ha minst 80mm dämp fram iaf. Annars slår man lätt igenom.
V-broms med brakeboosters räcker bra i början. Du kan byta till skivbroms senare om du märker att det behövs.
Gary Fisher är väldigt trevliga cyklar. Ägt några sådana själv, dock lite dyra kanske.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 5, 2002
Hmm..
Lite jobbigt att leta på nätet då det är lite svårt att se olika butikers utbud och sen hitta priser hos tillverkarna...
Få väl ta och åka runt bland några handlare och se vad de har o tar.
Shimanos LX oxh XT är väl sådana dära konstiga växlar som sitter med handbromsen. Hur bra funkar det egentligen? Någon som använt och har något att skriva om det? Testade i lödags en hoj med sådant system. Verkade suspekt...
8 cm dämp har jag uppfattat iallafall. Bra att veta 🙂
Vissa dämpare har ju låsmöjlighet. Hur viktigt är det egentligen?
Får en uppfattning av att gary fisher gör trevliga cyklar, men frågan är ju om de ligger i min prisklass. skulle ju va fint om den inte ginge på mer än ca 6k då det kommer till lite försäkring o kringutrustning o så.
November 5, 2002
Inte de man vricer en ring som sitter runt vid handtaget. Menar sådana som man petar ner/skjuter upp handbromsspaken för att växla.
Här har vi en lång jävla länk!
Den var för lång. Kortade ner den.
Här!
March 10, 2003
Oki.. nope den varianten har jag inte testat. Kanske är okej men föredrar själv
Speedfire varianten i skogen. Har dock slutat cykla i skogen så nu kör jag med moppe grepp.
Fungerar okej i stan. Men tror jag hade sabbat det ganska snabbt så som jag cyklade i skogen.
Cykelhandlaren gillade mig, hade alltid rabatt hos han.
Kanske för att jag sabbade så många fälgar och växelsystem i skogan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 27, 2003
Ctrl wrote: Oki.. nope den varianten har jag inte testat. Kanske är okej men föredrar själv
Speedfire varianten i skogen. Har dock slutat cykla i skogen så nu kör jag med moppe grepp.
Fungerar okej i stan. Men tror jag hade sabbat det ganska snabbt så som jag cyklade i skogen.Cykelhandlaren gillade mig, hade alltid rabatt hos han.
Kanske för att jag sabbade så många fälgar och växelsystem i skogan.
Det funkar att köra i skogen med faktiskt, men det kräver en hel del vana för att undvika oönskade växlingar.
//Andreas
November 5, 2002
Alltså angående cykelkvalitén då...
Jag ska ta det på nördspråk så att fler på detta forum kan förstå vad jag är ute efter...
Om en jättefin jättetrevlig jätteskön Gary Fisher eller annan toppcykel motsvaras av ett GeForce 7800 eller nåt sånt och en rostig barnhoj motsvaras av ett gammalt PCI-VGA med 4MB så söker jag väl efter något i stil med GeForce 4mx typ.
Got it?
Eller om den finaste hojen motsvaras av ett Läckert självlysande svävande iskallt-av-naturen allways 0dB chassi och en rostig barnhoj motsvaras av ett plastigt högljutt sprucket budgetchassi så söker jag väl efter nåt i stil med ett trevligt Antec-chassi.
Fattat nu då?
Eller om den skönaste biken motsvaras av ett väldigt litet alltid-svalt ∞ watt total-kompatibelt nätagg och den rostiga barncykeln motsvaras av ett brännt 286-agg så söker jag typ ett antec 400W agg.
Nu borde ju alla fattat vad ja är ute efter 😀
November 5, 2002
Marron wrote: http://www.crescent.se/pages/b.....brand=edge
Testade just den cykeln igår. Verkade riktigt bra 😀
Gillade grejjen med låsningsmöjligheten av dämparen via handtaget.
Det lutar mot den nu 🙂
2 Guest(s)