December 19, 2004
Jag har under de senaste 3-4 dagarna/nätterna funderat och klurat på vad jag ska ha för spel/media-dator. Och tankarna går hit och dit och har varit allt ifrån ett shuttle-system till framtidssäkert.
Men lutar nu mer åt att bara nöja mej med att kunna spela nuvarande spel och bakåt i tiden.
Så då har jag knåpat ihop detta lilla paket, vad tror ni, kommer jag kunna spela HL2, Doom3 och FarCry i 800x600 med bra kvalite, kanske med riktigt bra kvalite?!?
edit: lade märke till att jmedata.se inte tycker om länkar, så när ni klickar på en jmedata.se länk så klicka på internet priser så kommer ni fram till produkten.
Moderkort: Gigabyte GA-K8VT800M S754
Processor: AMD Athlon 64 3000+ BOX S754
Minne: 2st Kingmax 512Mb PC3200/DDR400 CL2.5
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA
Grafikkort: LeadTek GeForce 6800LE 128MB Retail
Låda&Nät: PlexiBlack Minitower mATX 300W Svart
Totalt: 7.540:- (exkl. frakt)
DVD, diskettstation, Tbord, mus, högtalare och skärm har jag redan så det behövs inte. Vad tror ni om nätaggregatet, kommer det räcka med 300Watt? Annars har jag en Q-Tec 300W 15A - 12V, den kanske funkar annars?
Och hur är det med S-ATA hårddiskar, det går väll boota från dom, asså dom funkar som vanliga ATA hårddiskar?
Tror ni jag kan få en bättre speldator för samma pengar om jag ska ha allt som står ovan, priset måste hålla sej runt 8.000:- inkl frakt...
December 19, 2004
jao, det är ju ett alternativ, men det finns två emot och de är:
- Min kompis har en sån 😛
- Tycker den är för stor 😕
- (Lampan lyser väldigt starkt :P)
Hmm... kanske ska strunta i lådan och använda den jag har nu och köpa nytt nätagg i stället, men den jag har nu är så fruktansvärt ful och plastig! Hmm... tåls o tänkas mer på...
December 19, 2004
Du har inte haft tankar på att köpa ett s939-system istället? Det kostar inte särskillt mycket mer och då kan du även köra dual-DDR.
Jodå, det har jag 🙂
Här är mina såkallade framtidspaket som jag har funderat på:
AMD
Moderkort: MSI K8N NEO2 Platinum-54G S939
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB
Grafikkort: Gainward GeForce 6800LE 128MB
Hårddisk: Seagate Barracuda 200GB S-ATA
NätAggregat: Hiper Nätaggregat ATX 525W
Totalt: 8.019:- (exkl frakt)
Nackdelar:
- Ingen PCI-E
- Har kvar mitt fula gamla chassi 🙁
- Har sett många som har haft problem med moderkortet.
- Ingen aning om minnet funkar på moderkortet.
- Över budget!
Intel
Moderkort: Abit AG8-V S775
Processor: Intel Pentium 4 530 3.0 GHz
Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB
Grafikkort: PowerColor Radeon X700PRO 256MB
Hårddisk: Seagate Barracuda 200GB S-ATA
NätAggregat: Hiper Nätaggregat ATX 525W
Totalt: 7.945:- (exkl frakt)
Nackdelar:
- Har kvar mitt fula gamla chassi 🙁
- Ingen aning om minnet funkar på moderkortet.
- Blir över budget med frakt.
Hmm... ju mer jag kollar på dessa paketen ju mer sugen blir jag på dom... ehm... vilket av dom skulle ni föredra?
May 17, 2002
AMD-paktet, det är vassare, dock så måste jag säga att intelpaktet verkar vääääldigt fint fast mindre prestanda för pengarna ger det.
ang. om minnet funkar eller ej, jag tror att du kan vara ganska säker på att minnet fungerar på.
Jag har för mig att Toms Hardware gjorde ett test över minneskompatibelitet på diverse moderkort, du kan ju alltid kolla där ifall du är osäker.
BTW: Varför vill du beställa från JME? De är väl onödigt dyra?
2 Guest(s)