August 5, 2001
Först och främst har jag tänkt lägga ut runt 15-17000kr.
Jag har tänkt köpa en Pentium denna gång eftersom jag haft en hel del strul med mina AMD jag haft tidigar.
Det jag undrar nu är helt enkelt vad man ska köpa. Är det prescott som gäller eller?
Jag har tänkt köpa en Samsung 193P skärm (kostar runt 7000kr). Jag behöver inte någon hårddisk eller CD det har jag redan och tangentbord och mus har jag.
Det jag behöver lite hjälp med är följande. (får kosta 8-10 000kr)
Moderkort - Ingen aning vad man ska köpa här.
Processor - Är prescott de som är mäst prisvärt?
Minne - Vill gärna ha 1024Mb.
Grafikkort - Vilket kort är mäst prisvärt just nu man vill ju kunna spela de nya spelen som kommer, Halflife 2, World of Warcraft, Doom 3 osv.
Chassie - Något snyggt prisvärt.
/Jesper
March 11, 2003
Egentligen är ju A64 bättre, men...
Skall du köpa Intel ska du nog vänta ett par månader. Intel släpper ju sin 64-bitarsmaskin senare under hösten, eller kanske till våren.
Annars är det väl Prescott, 925X-moderkort för 775 sockeln, DDR2 och FX6800 som gäller.
Antec Sonata är ett prisvärt chassi.
July 17, 2004
denstore wrote: Egentligen är ju A64 bättre, men...
Skall du köpa Intel ska du nog vänta ett par månader. Intel släpper ju sin 64-bitarsmaskin senare under hösten, eller kanske till våren.
Annars är det väl Prescott, 925X-moderkort för 775 sockeln, DDR2 och FX6800 som gäller.
Antec Sonata är ett prisvärt chassi.
915G moderkort är mer prisvärd där får man både DDR1 och DDR2 så om man vill kan man köpa DDR och senare köpa DDR2 när dom har gått ner i pris
Edit: länk ?
March 11, 2003
Spidey wrote:
915G moderkort är mer prisvärd där får man både DDR1 och DDR2 så om man vill kan man köpa DDR och senare köpa DDR2 när dom har gått ner i prisEdit: länk ?
Skall man ändå köpa minnen, så finns det ju ingen anledning att klödda omkring med DDR först, och sedan att byta. Minnen går sällan ner så pass i pris att det är lönt att byta.
August 5, 2001
DDR2 verkar vara väldigt dyrt i nuläget. Om jag ska lyckas köpa Moderkort, Processor, Grafikkort, Minne och Chassie för 10 000kr så blir det väldigt svårt att få ihop en bra dator med DDR2. 1024MB DDR2 kostar runt 3000kr ... kanske får nöja mig med 512 då.
Ska man köra med AGP grafikkort eller PCI-Express?
Antec Sonata verkar vara ett bra chassie i alla fall. Blir nog det då.
2 Guest(s)