January 6, 2003
Jag har ett tag tyckt att grafiken i min dator inte riktigt räcker till så jag tänkte uppgradera min dator. Har runt 12000 att spendera på denna uppgraderingen.
Idag har jag:
Asus M3A32-MVP Deluxe
AMD Athlon 64 X2 6400+
Asus EAH3870 TOP Gold 512 Mb
6144 Mb RAM på 321 Mhz
I vilket fall som helst så komme rjag behöva köpa en ny PSY för den jag har så finns det bara en 6-pin PCI Express kontakt vilket inte räcker för nya grafikort. Sen har jag även en 6-7 SATA diskar vilket det nuvarand eitne orkar driva. Så fort jag kopplar in dem så börjar datorn lagga och hänga sig och diskarna klickar och startar om sig själva ibland. Nu använder jag en Deltaco SATA dockningstation och byter diskar beroende på vilka filer jag behöver vilket inte är hållbart. Funderade på ett Corsair 750W HX då jag gärna vill ha ett modulärt agg. Alternativt ett Corsair 800W Gaming series och fixa med kablarna som jag har redan nu. Har lött om kablarna och dragit dem bakom moderkortsplåten och har modulära kontakter i stolpen som fäster den i framkant.
Sen undrar jag om man ska överge AMD plattformen och gå över till Intel/nVidia istället. Har inte så jätte stor koll just nu vilka som är bäst när det gäller pris/prestanda/stabilitet. Sen är jag lite småsugen på nVidias 3D teknik som verkar vara ganska bra. Vet tine om det finns någon motsvarighet för Radeon kort.
Har satt upp två förslag som jag funderar på villket är:
Asus ATX Intel X58 (RAMPAGE III FORMULA) 2690 kr
Intel Core i7 950 3.06GHz 2690 kr
Asus GeForce GTX 580 1536MB (ENGTX580/2DI/1536MD5) 4349 kr
2x Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB) 1878 kr
Corsair 750W HX 1249 kr
Totalt 12856 kr
Alternativt
Asus - Socket 1156 - ATX Intel P55 (Maximus III Formula) 2279 kr
Intel Core i7 870 2,93GHz 2595 kr
Totalt 12350 kr
Eller
Asus ATX AMD 890FX (CROSSHAIR IV EXTREME) 2790 kr
AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 3.3GHz 2390 kr
MSI Radeon HD 6970 2GB (R6970-2PM2D2GD5) 3790 kr
2x Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB) 1878 kr
Corsair 750W HX 1249 kr
Totalt 12097 kr
AMD systemet är ju lite billigare men har ändå den bästa processorn och grafikkortet som jag kunde hitta på Webhallen. Hur mäter de sig med varandra vet att i alla fall GTX 580 är ju bätter än HD 6970 men jag antar att det inte går att använda SLI tillsammans med AMD chipsen så om jag i framtiden vill köpa ett till grafikkort så är jag väll låst till rent AMD system eller Intel/nVidia. Eller har jag uppfattat det fel? Går ju visserligen att ha Crossfire på de flesta Intelbaserade systemen också men just nu är nVidia bäst på grafik vad jag förstår.
Antar att både systemen kommer klara de mest grafikkrävande spelen galant eller är det för mycket och kan jag dra ner på något men ändå kunna spela de flesta spelen på högsta grafikinställningarna? Eller räcker det kanske bara att jag köper ett fett grafikkort och PSU och sparar resterande pengar till en framtida uppdatering eller något annat roligt?
EDIT: En extra CPU kyllare ska kanske tilläggas vilket antagligen blir en Zalman CNPS9900 MAX CPU Kylare.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
January 17, 2004
tvivlar att någon skulle bli besviken på såna system men varför så dyrt, har du för mycket pengar så ge lite till mig då =)
kör nu på ett amd x6 1075(kör min i 3.6ghz stabilt siktar nu på 4ghz med 1.45v-1.5v) som jag är väldigt nöjd med och ett gigabyte 890gx båda tillsammans är billigare än ditt moderkort. sitter o spelar på 2gb ram så vad ska du med 16gb ? är ju billigt så kör på =)
för förra ggr du köpte dator köpte du lyxigt moderkort för o kunna uppgradera, och gissa du behöver inte köpa nytt moderkort för amd x6 1100 fungerar på 790FX & är inte dåligt chipset = råd med ett till 6970 istället så du har overkill overkill...
June 11, 2001
Med tanke på intel:s avslöjande och att SB därmed försenas mellan 3 och 5 månader så skulle jag avvakta tills AMD:s nya Bulldozer kommer och se vad det är värt.
Vad det gäller nätagg så kan jag avslöja att grafikkortet drar rätt duktigt med kräm när det gäller. Min UPS avslöjar att mitt 4870x2 drar uppemot 500-600w själv när det vill sig, 3DMARK06 på värsta tex (som mest drar jag över 800w, hela datorn, och datorn brukar ligga på 200w idle) så 250-300w är väl övriga delar vid load.
March 10, 2003
Du måste ha fel på din mätare för 4870x2 dra inte så mycket, även om det är ett törstigt kort. Alternativt så mäter du med en mätare som inte klarar av switchade nätagg. Jag ifrågasätter dina kunskaper skarpt när det gäller datorer när du kläcker ur dig sådana här saker.
Jag är inte fulllärd och har mycket fortfarande att lära om många saker inom datorsidan, men grundläggande saker som effektförbrukning har jag hyfsad koll på iaf.
Edit; Har själv ett 4870x2 bara så du vet, kör det på ett 500w agg i en q6600 rigg, med raptordiskar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 14, 2001
edit, ctrl postade före när jag glömde klicka på postaknappen.
Men ja instämmer med ctrl, vet inte hur många gånger du klämt ur dig saker och ting om elektronik och strömförbrukning som är helt uppåt väggarna fel.
Då visar din UPS fel (inte så konstigt då en UPS inte är gjord för att mäta förbrukningen för såna laster och kan således inte konkurrera med en riktigt mätare), ett 4870X2 drar inte 600W själv. Garanterat en bättre mätmetod används här och de får fram 373W (och det verkar rätt mycket så jag undrar ja, finns fler tester med ännu lägre siffror).
http://ht4u.net/reviews/2009/p.....ndex28.php
edit, Okej att du tror att UPSen visar rätt, men nästa gång, tro inte det.
June 11, 2001
Visst går det att köra 4870x2 på ett 600w nätagg. Men kan berätta från den erfarenhet jag har efter att ha kört 3DMARK06 och folding@home på 4870x2-kortet, det var då som kortet ett tag drog närmare 600w själv, sedan så brann det upp. Fick ta ut det med grillvante för att inte bränna mig.
Så då vet ni vad kortet klarar när ni har ett nätagg som heter duga.
Tur att man kunde se dum ut i butiken sedan... :-$
Om jag varit otydligt tidigare så prövar jag att förtydliga mig; även bildskärmen och routen är inkopplad i UPS-enheten, vilket kanske får det att se konstigt ut.
I övrigt drar bildskärmen 95w och routern 12V2A=24W (240V/0,1A i uttaget).
Av 800w drar vi av 130w = 670w vilket innebär att datorn har 335w till grafikkortet och 335w till övriga komponenter vid load. Låter ganska rimligt tycker jag.
När den står i idle eller bara startar IE så drar den ca 300w inkl bildskärm och router och då drar den alltså ca 170w.
March 14, 2001
Det är ett extremt konstruktionsfel om det går att bränna upp kortet med 3dmark och f@h. De må ha brunnit upp men inte av enbart av belastningen från programmen, utan något annat fel på kortet.
335W från väggen, så minus förlusterna i nätagget så är det kanske 270-280W grafikkortet i så fall drar.
Men jag är fortfarande helt övertygad om att UPSen inte mäter speciellt korrekt.
January 6, 2003
Disney;1261924 wrote: kör nu på ett amd x6 1075(kör min i 3.6ghz stabilt siktar nu på 4ghz med 1.45v-1.5v) som jag är väldigt nöjd med och ett gigabyte 890gx båda tillsammans är billigare än ditt moderkort. sitter o spelar på 2gb ram så vad ska du med 16gb ? är ju billigt så kör på =)
Jo kanske kan dra ner på CPU hastigheten men just Gigabyte korten är alldeles för baybyblå för min burk. Skulle itna alls matcha resten av datorn som är i borstad svart aluminium 😛 Hade tänkte att för en gång skull försöka få färdigt min burk som jag började fixa med för över 7 år 😛 Har knappt gjort nått på de sista 5 visserligen men ändå 😛 Asus kortet machar verkligen berfekt och alla de där extra funktionerna är ju bara riktigt fina 😀
Disney;1261924 wrote: för förra ggr du köpte dator köpte du lyxigt moderkort för o kunna uppgradera, och gissa du behöver inte köpa nytt moderkort för amd x6 1100 fungerar på 790FX & är inte dåligt chipset = råd med ett till 6970 istället så du har overkill overkill...
Så du mins ändå det 😛 Bra minne du har 😀 Visste faktiskt itne att AM3 processorerna var bakåtkompatibla med AM2+ Sockeln 😛 Men tack för den infon och skaffa 2 st 6970 istället för ett nytt moderkort låter ju faktiskt inte alls helt fel 😛 Frågan är om jag ens behöver skaffa en ny processor elelr tjänar man såpass mycket med sexkärning processor mot den dubbelkärniga som jag har nu? Den enda nackdelen är väll att Asus inte supporterar dricrutiner och applikationer för överklocknign ch fläktkontroll till Windows 7. I alla fall så lång jag kan se. Kan ju ha missat det nånstans och det finns säkerligen andra alternativ för att kunna sköta det ändå.
Så kommer slutnotan gå på 10890 kr med två 6970 kort, ny PSU och en AMD 1090T. Då lär ju det funka ganska bra att köra det mesta 😛 Kanske tar och byter ut en av mina SATA diskar mot en SSD också för att inte det ska bli en flaskhals i systemet 😛 Synd bara att 500Gb SSD kostar över 12000 🙁 Får nog bli en 80Gb istället eller kanske 2 st 60 i Raid 0 😀
Eller så tar jag och behåller den processorn jag har nu och kör på enbart 2x6970, PSU och SSD diskar och sparar resterande pengarna till nya Bulldozer som någon nämnde och köper nytt moderkort då. Grafikkorten lär ju inte bli utdaterade än på ett tag 😛
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
January 17, 2004
då förstår jag dig, skönt att du får ha internet... en polare till mig vägrade lumpen han fick inte ens ringa telefonsamtal 🙂
har själv en ssd och kan då säga att den är väldigt bra o ha när man ska starta datorn bara en kort stund, t.ex kommer hem och vill ha igång den snabbt. men för någon som inte lämnar hemmet så klarar man sig på en wd black edition, då dom är väldigt snabba.(kör själv på wd black har 500gb & 1000gb & 500gb re4)
varför inte det här?
http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2011-02-06
så har du 1000:- kvar o köpa fläktar osv för ? och nästa löning köper du 3st 24" skärmar ? gissar att 6 kärning cpu håller detta år iallafall... men du inser att med ett 6970 så bör du kunna spela 99.9% på max & 16xAA, med två kan du säkert köra max med 3 skärmar...
btw 4870x2 + cpu gissningsvis överklockat & att aps drar säkerligen ström(80% effekt grad? 20% åt kråkorna) då den laddar batteriet samtidigt som datorn ska ha ström = onormalt högt w
January 6, 2003
Disney;1261967 wrote:
har själv en ssd och kan då säga att den är väldigt bra o ha när man ska starta datorn bara en kort stund, t.ex kommer hem och vill ha igång den snabbt. men för någon som inte lämnar hemmet så klarar man sig på en wd black edition, då dom är väldigt snabba.(kör själv på wd black har 500gb & 1000gb & 500gb re4)varför inte det här?
http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2011-02-06så har du 1000:- kvar o köpa fläktar osv för ? och nästa löning köper du 3st 24" skärmar ? gissar att 6 kärning cpu håller detta år iallafall... men du inser att med ett 6970 så bör du kunna spela 99.9% på max & 16xAA, med två kan du säkert köra max med 3 skärmar...
Nej start tiden har inte så mycket betydelse för mig. Brukar sätta igång den när jag vaknar. Sen går jag och fixar frukost och allt är uppstartat när jag kommer tillbaka 😛 Sen stänger jag av den när jag ska sova igen för den låter som fan 😛 Kanske bättre att satsa på SSD till den bärbara istället :PFast det blir senare för den har jag ändå inte så mycket användning av på ett tag 😛
Har inte så värst koll på marknaden faktiskt 😛 Men om ett 6970 räcker så tar jag och struntar i det andra och sparar de pengarna.
Sen två skärmar vet jag inte om jag orkar skaffa. Har redan en sån här. http://www.webhallen.com/hardv....._t231hbmid Riktigt nice touchskärm faktiskt 😀 Roligt när man sitter i photoshop och leker 😀 Inte orkat göra något produktivt av det ännu men det kommer väll så småningom 😛 Kanske att jag har den i mitten och två andra 23" på sidan 😛 För bara två så blir ju fokus mitt i skarven vilket inte är så önskvärt 😛
Fläktar har jag så det blir över 😛 Funderar på att skaffa nytt kylblock till min vatenkylning som jag vart tvungen att lägga undan eftersom mitt Danger Den block inte passade på detta moderkort 🙁 Så får se hur det går. Ska se till att fixa iordning moddningen också innan jag sätter in de nya prylarna också 😛 Och för en gång skull slutföra det långa projektet och visa upp min skapelse 😛
March 5, 2002
Mina köpråd: Lägg inte pengar på "onödigt krut", dvs ta inte snabbaste CPU/GPU utan den nästa snabbaste, och spara tusenlappar, som gör större skillnad annanstans.
Köp en SSD. 150-200GB, Intel X25 (eller vänta lite och ta den nya Intel-SSD:n, kommer om en månad eller så).
January 17, 2004
på en skärm fungerar 6950 och om två år kan du skaffa en till om du vill köra allt på max.
http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2011-02-07
ssd till laptopen och bara 8010:-
btw är värt 1000:- för att laptopen ska boota dubbelt så snabbt, men glöm inte bort ssd guide då varje skrivning försämrar diskens hållbarhet snabbt.(windows gillar o skriva ofta)
då har du råd o fixa igång vattenkylningen och köpa godis osv 😛
January 6, 2003
Disney;1262012 wrote: på en skärm fungerar 6950 och om två år kan du skaffa en till om du vill köra allt på max.
http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2011-02-07
ssd till laptopen och bara 8010:-btw är värt 1000:- för att laptopen ska boota dubbelt så snabbt, men glöm inte bort ssd guide då varje skrivning försämrar diskens hållbarhet snabbt.(windows gillar o skriva ofta)
då har du råd o fixa igång vattenkylningen och köpa godis osv 😛
Kanske det men kommer nog köra på 6970 ändå 😛
Jo får fixa en SSD till den sen också men just nu har jag knappt användning för den så det får avvakta till någon annan gång. Synd att den förlorar hålbarhet 🙁 Tyckte det skulle vara bättre hålbarhet utan rörliga komponenter. Fast magnetlagring är ju ganska hållbart iofs men har haft en hel diskar som efter 1-2 år börjar klicka och reboota sig själva. Men det får man ju räkna med så länga företagen vill tjäna pengar. För om diskarna höll längre så är det ju inte lika många som vill köpa nya hela tiden.
Har ju slangar, pump och radiator från Artic Cooling. Så går ju att styra och övervaka pumpen via USB 😀 Så är bara kylblock som behöver köpas nytt.
January 17, 2004
trevligt, vad väntar du på beställ =)
btw med ssd guide så har jag 99% kvar av min ssd efter 1-2år skrivit 250-400gb data (4000-5000timmar) enligt ssdlife. 390TB data är max den bör klara av så runt 500år bör den klara sig enligt teorin... synd att det inte går o räkna då teoretisk ska vanliga hårdiskar hålla 500,000 timmar(säkert motorn som fungerar så länge men inte resten)...
time will telll...
January 6, 2003
Disney;1262137 wrote: trevligt, vad väntar du på beställ =)
btw med ssd guide så har jag 99% kvar av min ssd efter 1-2år skrivit 250-400gb data (4000-5000timmar) enligt ssdlife. 390TB data är max den bör klara av så runt 500år bör den klara sig enligt teorin... synd att det inte går o räkna då teoretisk ska vanliga hårdiskar hålla 500,000 timmar(säkert motorn som fungerar så länge men inte resten)...
time will telll...
Måste avsluta en kurs och lämna in den innan jag kan få mitt CSN beviljat 🙁 Så blir nog inte förens i slutet av februari som jag skaffar mig uppgraderingen 😛
Det är alltså såpass bra hållbarhet i alla fall 😛 Men vad jag kan se så minskar enbart SSD disken i storlek vid långt användande och inte direkt datakorruption?
Har kollat runt på lite recensioner och blir lite fundersam. Verkar ju som att 5970 slår 6970 i de flesta testerna. Kan det verkligen stämma eller är jag helt ute och cyklar? 5970 är ju nu det dyraste Radeon kortet på Webhallen. Sen så verkar ju 6870 ha 60Mhz snabbare GPU men 900Mhz lägre frekvens på minnena. Blir lite snurrig på det 😛 Sen så har de typ fått in 6970 som går på nästan 500 kr mindre nu 😀 Så verkar ju lovande 😀
sen när det handlar om eventuell vattenkylning så räcker det med bara en Ice II Radiator som kan ta 2 st 120 mm fläktar på vardera sida? Man tycker ju det i alla fall. Fast beror på ur mycket man kommer att överklocka 😛 Hittade en bra sida för vattenblock i alla fall. coolingstuff.se någon som har erfarenhet av den sidan? Hittade även aquatuning.se men priserna är i Euro och beskrivningarna är på Svenska, Engelska och Tyska så är lite misstänksamt mot den sidan. De har förvisso ganska bra utbud och en hel del coola saker någon som har erfarenhet om den sidan? Eller andra alternativ utan att frakten blir för dyr.
EDIT: Har gjort lite efterforskningar och kollat igenom forumet och det verkar ju som att Aquatuning är en bra och säker butik 😛 Blir nog vattenkylning från dem 😀
January 6, 2003
Hur stort problem kan korrosion vara egentligen? Ska man välja nickel täckta kylblock istället för koppar? Eller räcker det med bara anti-korrosions vätska i vattnet?
January 6, 2003
Ok det låter bra 😀 Tänkte ha tillsats i vattnet så det bli färgat 😀 Nått som jag skulle vilja se där är vatten som skiftar färg efter temperaturen 😛 Typ blått under en viss temperatur och skiftar mot rött när det värms upp 😛
March 7, 2005
http://support.asus.com/cpusup.....uage=en-us
Där hittar du vilka processorer som stöds av ditt moderkort till den dagen det blir dags att inhandla. Se bara till att ha uppdaterat BIOS innan 🙂
Kolla igenom lite på ASUS forum med innan du väljer processor:
http://vip.asus.com/forum/topi.....;product=1
Ifall flera rapporterat ev. fel osv.
1 Guest(s)