Skatt på datorkomponenter i USA?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skatt på datorkomponenter i USA?
Krikkaz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2004 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är skattesatsen på datorkomponenter i USA? Då min syrra skall dit över julen så tänkte jag be henne ta med lite saker till mig.
Då hon kan nada om datorer så blir det förmodligen genom NEWEGG eller liknande och få det levererat till henne där hon bor i USA.
Det kanske tom finns ett sätt att handla "taxfree"?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
796271
December 14, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom var väll V.A.T (som våran moms) på 7.25% tror jag, vet inte hur det är på elektronik dock

Krikkaz
Siktar mot toppen
Medlem
796273
December 14, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok tack så mycket ..... Vill veta om det är värt allt besvär!

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
796327
December 14, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

krikkaz kanske menar att man ska tulla för dem när prylarna väl ska in i vårt land?

Krikkaz
Siktar mot toppen
Medlem
796338
December 14, 2004 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det hoppas jag att man inte behöver!

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
796623
December 15, 2004 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

du måste tulla och skatta o hålla på... sen så är frakten dyr från staterna och det tar tid innan det kommer fram... du tjänar mer på att beställa från tyskland, eftersom datordelar och elektronik är tullfritt inom EU, och du betalar skatt i det land du köper skiten ifrån, alltså tyskland... sen så kommer sakerna snabbt också, och frakten går inte på typ 500

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
796996
December 15, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ngn som kan några tyska datorsajter dårå 🙂

Retrogamer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
798933
December 17, 2004 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Dom var väll V.A.T (som våran moms) på 7.25% tror jag, vet inte hur det är på elektronik dock

7.25% är den verligen så låg?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
799431
December 18, 2004 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: ngn som kan några tyska datorsajter dårå 🙂

http://www.teknikdirect.de finns... fast den verkar vara nere just nu

Hamas
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
799460
December 18, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

öö vad snackar ni om?

Om du beställer på ex newegg.com till en adress i usa så kostar det inget mera än frakten dit.
Dock måste du tänka på att den som beställer måste ha ett kort utfärdat på amerikansk bank.

Jag ska själv dit på måndag till usa i tre veckor.
Och ska beställa på newegg. Eftersom tyvär vi inte har amerikansk visa, han inte skaffa så ska vi skicka en check till newegg istället.

Sen är det inget mera.
Chancen att bli tullad när du åker hem till sverige är VÄLDIGT liten.
Ta med så mycket du kan i handbagaget.
Allt som dom inte kan bevisa att du köpt i usa kan dom inte tulla.

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
799738
December 18, 2004 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

"Allt som dom inte kan bevisa att du köpt i usa kan dom inte tulla."
då kan man alltså köpa på sig hur mycket som helst och posta hem kvittona utan att få betala ett öre i tull?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
799779
December 18, 2004 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Keffing? vad pratar du om? långa leveranstider från USA? inget jag råkat ut för... bestälde iof från Kanada, men antar väl d är ungefär samma tider, båda skickar ju med DHL... bestälde torsdag natt/fredag morgon och hade sakerna levererade hem på måndag förmiddag... tycker inte det är speceillt lång tid... var full postgång även över helgen... kostade inte överdrivet mycket heller... men han skulle ju ej beställa till Sverige, och tror inte d kan ta ut några tullar och skatter så, kanske om man har fina obrutna förpackningar å så, men är ju bara säga att man hade med sig det dit och ska ha med det hem igen.. så allt sånt borde du slippa... så amerikansk "moms" och frakt inom landet som borde kosta, om man tar det till Sverige själv...

Tysk sida:
http://www.cosh.ag/
Bestälde därifrån, kan väl inte säga att det var så bra frakt och så, men hade iaf bra support och så, fick sakerna... bestälde lite bundband och EHEIM-pump å så... inga problem

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
801988
December 21, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

De har olika moms i olika delar av USA så det beror helt på varifrån du beställer. Om du beställer via internet från ett företag som inte finns i den stat där hon bor så "slipper" du beta momsen... för det ska hon rapportera in på egen hand efteråt... yea right!

Tull behöver du bara betala om du skickar den hem till dig. Säg till din syrra att packa upp den ur lådan och säga att det är hennes om tullarna frågar när hon ska gå på planet, då är det köpt för privat bruk och använd i landet den köptes så du slipper du betala tull.

God luck!

plainpain
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
802157
December 21, 2004 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: De har olika moms i olika delar av USA så det beror helt på varifrån du beställer. Om du beställer via internet från ett företag som inte finns i den stat där hon bor så "slipper" du beta momsen... för det ska hon rapportera in på egen hand efteråt... yea right!

Tull behöver du bara betala om du skickar den hem till dig. Säg till din syrra att packa upp den ur lådan och säga att det är hennes om tullarna frågar när hon ska gå på planet, då är det köpt för privat bruk och använd i landet den köptes så du slipper du betala tull.

God luck!

Nja stämmer inte riktigt, för det första så är det tullen i sverige som skulle kunna krångla 🙂
Sen så kan dom vara jävliga så att man måste bevisa att man köpt sakerna i sverige... Det är ganska säkert att man inte har med sig tex en processor på semestern från sverige 😉
Men jag va i Miami för 1 vecka sedan och jag hade kamerautrustning till ett värde av 43.000 svenska kronor som jag köpte där + ett 6800GT och jag klarade mig bra igenom tullen, satt en tullare där o han halvsov framför datorn... Så det är nog inte så stor risk att man fastnar i tullen...

Så slå till du!!!

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
802513
December 21, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, det måste inte alls vara köpt i sverige, bara du köpt det föratt använda (dvs öppnat paketet osv) och inte för att importera så ska det vara lugnt. men visst svenska tullrna är inte mycket att hänga i julgranen...

och på tal om vad någon annan sa om amerikanskt bankkort.... det går finfint att handla på svenskt visakort i usa just so you know!

plainpain
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
802574
December 21, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

"Reser du till ett land utanför EU får du vid hemresan ta med dig andra varor än alkohol och tobak tull- och skattefritt för sammanlagt 1700 kronor. I det belopp ska starköl, snus och reseutrustning som köpts under resan räknas in. Är du osäker kan du ringa TullSvar på 0771-23 23 23"

Notera att reseutrustning som köpts under resan räknas in. Det är detta som skiljer sig från tidigare.

Men som sagt, hur ofta stoppar dom någon? Och det dom letar efter är ju inte prylar i första hand 🙂

joppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
814697
January 5, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

om jag ber min kompis skicka ett grafikkort till mig ifrån usa som privatperson, han köper och skickar vidare alltså. slår in det och säger att det är en present eller julklapp eller vafran som helst. kollar dem det då?

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
820593
January 12, 2005 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

joppe wrote: om jag ber min kompis skicka ett grafikkort till mig ifrån usa som privatperson, han köper och skickar vidare alltså. slår in det och säger att det är en present eller julklapp eller vafran som helst. kollar dem det då?

Inte om det skickas som "gåva" om jag inte minns fel, så kan man ordna betalning vid sidan om (men det hade ni väl gjort ändå).
Eller det kanske är så att dom kollar även då, men man slipper tull?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 142
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL