Skickar datorbutiken.com medvetet fel processorer?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skickar datorbutiken.com medvetet fel processorer?
spaps
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 22, 2004 - 5:34 am
sp_Permalink sp_Print

Bara en liten fråga. Jag har sett flera personer på diverse forum som har beställt AMD64 3200+ clawhammer (1024kb L2 cache), men som har fått en newcastle (512kb L2 cache) istället (utan att få reda på det förrens dom själv upptäckt det)..

Kan inte alla som har fått just denna felleverans ta å skriva ett inlägg i denna tråd.. Är lite intresserad om det bara är datorbutiken som har gjort detta fel, eller om det även är andra butiker..

Skulle vara intressant att veta.. För hur seriöst är det att skicka en annan vara, bara för att den andra har tagit slut? Utan att meddela kunden om detta..

För mig gjorde det visserligen inte så jättemycket att jag fick fel, men det är ändå dåligt av dem. Jag blev erbjuden gratis frakt som "plåster på såren" .. "wow"
Dom ville nämligen inte ta tillbaka varan, eftersom jag inte upptäckte att det var fel processor förrens den var installerad (Inte helt lätt att se vilken processor det var enbart genom att kolla på förpackningen, jag försökte faktiskt).

Skall skicka iväg ett mail till KO och se vad dom säger om saken.. Funderar på att, om man har rätt, häva köpet och köpa processorn från någon annanstans istället.. Bara för att rätt ska vara rätt..

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
726866
September 22, 2004 - 5:44 am
sp_Permalink sp_Print

Har du fått en newcastle för priset av en clawhammer??

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
726877
September 22, 2004 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

är inte newcastle processorerna bättre än clawhammer i det här fallet, oavsett cache? fast d e dåligt å skicka fel helt klart!

spaps
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
726890
September 22, 2004 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ja jag fick den för samma pris, men om inte jag minns helt fel så var det precis samma pris på newcastle som på clawhammer på datorbutiken.com när jag beställde..

Sen beror det väl på vad man ska ha datorn till, ska man köra server så är det väl bättre med 1mb cache än domdär extra 200Mhz'en

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
727009
September 22, 2004 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

spaps wrote: Ja jag fick den för samma pris, men om inte jag minns helt fel så var det precis samma pris på newcastle som på clawhammer på datorbutiken.com när jag beställde..

Sen beror det väl på vad man ska ha datorn till, ska man köra server så är det väl bättre med 1mb cache än domdär extra 200Mhz'en

Tveksamt, i de flesta fall så ger det säkerligen bättre prestanda med 200 MHz extra..

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
727492
September 22, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: [quote=spaps]Ja jag fick den för samma pris, men om inte jag minns helt fel så var det precis samma pris på newcastle som på clawhammer på datorbutiken.com när jag beställde..

Tveksamt, i de flesta fall så ger det säkerligen bättre prestanda med 200 MHz extra..

fast det ska ju inte spela någon roll... om han vill ha en clawhammer så är det den han ska ha, oavsett om han installerat den eller inte...

jag tycker att du ska göra med konsumentombudsmannen vad han/hon har att säga om det

Kontrast
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
727611
September 22, 2004 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=MoNsTeR][quote=spaps]Ja jag fick den för samma pris, men om inte jag minns helt fel så var det precis samma pris på newcastle som på clawhammer på datorbutiken.com när jag beställde..

fast det ska ju inte spela någon roll... om han vill ha en clawhammer så är det den han ska ha, oavsett om han installerat den eller inte...

jag tycker att du ska göra med konsumentombudsmannen vad han/hon har att säga om det

Får nog hålla med där.
Låter ju inte så roligt att få fel grejer,
Står det något på deras sida att de har rätt att byta ut en vara mot en "likvärdig" om varan man beställt ej finns i lager?...
Jag har nämligen för mig att det stod så någonstans, men jag är ej säker på om det var just på datorbutiken!.

//Kontrast

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
727646
September 22, 2004 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men han kan ju inte få en sämre processor? = INTE likvärdig!
1mb spöar 512kb... fast att 512kb har högre klock.
I alla fall i de tester jag har sett.

ggl

Kontrast
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
727665
September 22, 2004 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: Jo, men han kan ju inte få en sämre processor? = INTE likvärdig!

ggl

Nä preciss!.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
727746
September 23, 2004 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: Jo, men han kan ju inte få en sämre processor? = INTE likvärdig!

ggl

Kan du visa mig testerna? Självklart så ska man få den processor man har beställt men jag har mycket svårt att tror att en 2.2 ghz Athlon64 med 512Kb L2 cache skulle prestera sämre än en 2 ghz Athlon64 med 1Mb L2 cache.

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
727803
September 23, 2004 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Nää, måste påstå att jag har haft fel om detta.
Då det verkar vara så att 512'an är snabbare över 1mb. embarassed iaf oklockat 🙂

Orkar inte nu gräva fram hur det presterar klockat... får titta på det senare.

ggl

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
727804
September 23, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: [quote=GooGeL]Jo, men han kan ju inte få en sämre processor? = INTE likvärdig!

ggl

Kan du visa mig testerna? Självklart så ska man få den processor man har beställt men jag har mycket svårt att tror att en 2.2 ghz Athlon64 med 512Kb L2 cache skulle prestera sämre än en 2 ghz Athlon64 med 1Mb L2 cache.

I 3D-aplikationer vinner Clawhammer vad jag vet.

moddanrazer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 818
727861
September 23, 2004 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

jag fick en clawhammer av komplett när jag beställde en newcastle...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
727919
September 23, 2004 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

moddanrazer wrote: jag fick en clawhammer av komplett när jag beställde en newcastle...

...Och du gjorde?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 378
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL