April 6, 2001
Vi ska amtagligen köpa en Compaq Presario 8000-1 genom farsans jobb.
För er som inte vet består datorn av följande:
P4 2GHz, 512 sdram, Intel 845 chipset moderkort, 80 gig HD, GeForce 3, DVD 16x, CD-RW 16x/8x/32x, Soundblaster Live Player 5.1, trådlöst tagentbord och mus, en 19" skärm (1600x1200@75Hz), samt ett halvkast chassi.
Nu undrar jag hur uppgraderings möjligheterna osv. är på datorn?
- Kan man byta HD utan problem?
- Vad är det för moderkort? Är det ett vanligt utan "namn", eller nån skit som kanske inte ens passar i ett vanligt chassi, har få pci platser osv, dålig prestanda, och hur är det med bios och klocknings möjligheterna?
- Kan man säta in tex. Crucial minnen i burken?
- Är datorn låst till nått speciellt OS, eller kan man göra vad man vill med HDn?
- Kan datorn i övrigt strula när man byter hårdvara eller ändrar med annat?
June 21, 2001
Hej!
När jag bara ser namnet Compaq så springer jag, men nu fåru det kanske billigt via farsans jobb.
Du kan ju nu vara klar att modekortet kan vara ihopsvetsat med alla komponenter som ljudkort och grafikkort som de flesta Compaq har, och då e möjligheterna för uppgradering inge vidare eftersom om det nu går uppgradera så kommer det kosta dig en bra slant.
Ram minne blir ju också problem eftersom du kommer behöva Compaq´s orginal raminne i burken och då fåru betala överpris som vanligt.
Så enligt mig om det handlar om över 10 lakan så skulle jag hellre bygga en dator själv och använda mig utav AMD och dessa komponenter som du får med i Compaqen eftersom de e bra.
PS! Vi hoppas inte Compaqen har ihopsvetsat modekort med andra komponenter.
Om jag har fel så kan folk rätta mig
October 17, 2001
SVJV har väl Compaq börjat använda standardkomponenter istället för deras speciallösningar.
Vi fick erbjudande om Compaqmaskiner genom jobb, och hade en säljare där. En av sakerna vi tog upp var just Compaqs rykte av att sälja försglade Compaqsystem som bara får användas med Compaqkomponenter som ska monteras av Compaqcertifierade tekniker. Ryktet var sant för en del år sedan, men den linjen har de tydligen numera gått ifrån. Inget fulavtal om att garantin skulle sluta gälla bara för att man öppnar burken eller så. Så länge _du_ inte har sönder något, givetvis.
Vad gäller ljudkort sitter det med största sannolikhet på moderkortet, vilket i sig inte är något fel. Att uppgradera ljud- eller grafikkort blir inte svårare för att det finns onboard på MK.
Vill du vara säker på vad som gäller ska du prata med de som hyr ut datorn, inte oss. Det är de ska kunna svara på sådana frågor, det är deras jobb.
//Peter
[ Detta Inlägg ändrades av: Collin den 2001-10-28 23:52 ]
August 8, 2001
1. Svar ja, om du har en Ide-plats ledig och moderkortet stöder tillräckligt många diskar.
2. Moderkortet är antagligen något av compaqs ihopplock. VARNING, sdram och p4, inte bra, dåligt med drag i den lösingen.
Om moderkortet är av märket compaq så passar det nog inte in i en annan burk, och att kunna överklocka är nog inte att tänka på.
3. Ofta i nyare compaqs kan vanligt minne funka.
4. Nej, dock kan drivrutiner till alla compaq-komponenter vara svåra att få tag på.
Tips: in och rota i cab-filerna på installcd du antagligen får med till c-paqn.
5. Kolla wattantal på nätagg, kolla så det finns plats och att skiten kommer att passa in.
1 Guest(s)