January 10, 2005
Tjo då var de dags för nytt dator bygge, vet att de finns en del trådar om det men har tweakat själv 24/7 i en vecka så jag behöver bara hjälp med lite fin slip. Datorn skall i första hand vara till för spel, men kommer även köra en del CAD/3d-modelerings program på den. Vill hålla mig i den prisklassen jag är nu, alltså helst inte över 13600kr, var uppe i 15600 i början men pressat ner priset och vill gärna hålla det där. Idén med bygget är också att få en hyfsat tyst burk i idle. Jag vet att mitt 2900XT kommer låta i load… Men den smällen tar jag.
HDD: Hitachi Deskstar 16MB 400GB: Hade tänkt köpa en Raptor 150gb men de får bli en stor hårddisk istället. 1800kr blev för mycket för budgeten helt enkelt. Är Hitachi’n bra/tyst eller har den några fasliga nackdelar? Har bara erfarenhet av Seagate och Samsung.
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz: Valde mellan Q6600, E6750 och E6850 och har efter mycket ”tråd” läsande på sweclockers.se kommit fram till att Q6600 är den som jag behöver, plus att jag tror att den kommer hålla sig längst. Och jag vet att den kanske kan kallas ”fake quad”, men det får jag väll äta upp :P. Men om man renderar så är man ytterst tacksam om man kan halvera tiden.
Skärm: Samsung SyncMaster 206BW: Tyckte att 20” räckte, bra upplösning också. Gissar på att mitt 2900XT ska kunna palla detta? Den har fått bra betyg i spel och har sett andra trådar där den rekommenderas.
Chassi: Antec P182 (svart): Efter varje tråd efter råd om chassin så kommer denna serie upp så varför inte ta detta då. Verkar onekligen en bra låda.
Grafikkort: Sapphire Radeon HD2900XT Dual-DVI 512MB: Var i början inne på ett 8800GTS 640mb men när jag såg de senaste bench’ningarna med catalyst 7.7 så vet jag definitivt att det är detta kort jag ska ha. Vet att det är en liten chansning att ta detta kort men den vill jag ta. Vet även att Nvidia kommer att lansera sin G9 serie i november... Men de är ju ett tag dit :/
CPUkylare: Zalman CNPS7700-AlCu cpu-cooler 120mm: Får bli denna, kollade på Thermalright’s 120 Extreme… men den är för dyr, kanske kommer köpa den när man får in lite mer pengar i kassan. Har för närvarande också en likadan Zalman i min nuvarande burk och den har tjänat mig bra hittills.
Minne: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB: Dessa minnen verkar vara den mest prisvärda, har iof inte bestämt än om man skall köra PC6400 eller PC8500 minnen. Har ingen koll här faktiskt. Blir det så stor skillnad? Vad är fördelarna m.m.
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3R: Försökte hitta ett så billigt men även bra kort så möjligt och hittade detta, fyller mina behov precis och det har även fått bra betyg i recensioner. Någon att anmärka?
Nätaggregat: Tagan Dual Engine 600w: Köper detta av en kompis begagnat. Och som jag fattat de som kommer dessa 600w räcka till min dator. Eller är detta helt åt skogen? Vet att 2900xt vill ha ett kärnkraftverk när man kör det i Crossfire, men nu är ju inte detta fallet. Plus att Tagan är kvalitet, har redan ett Easycon 480w till denna burk jag sitter vid nu och de har funkat prima.
Finns det något man kan byta ut här eller är det fulländat? Har även som sagt försökt att pressa priset så mycket som möjligt. Finns det någon som man kan få avsevärt billigare fast med samma prestanda? Ser ni någon kalkon så säg gärna till, har en slimmad budget och vill inte lägga ut extra på nått som inte passar. Tex kylare, minnen m.m.
Nedanför följer priser på produkterna och var de ska inhandlas:
Datorbutiken.se
Hitachi Deskstar T7K500 HDT725040VLA360 16MB 400GB 900:-
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz Box 2 390:-
Samsung SyncMaster 206BW 2 790:-
Antec P182 (Svart) 1 295:-
Sapphire Radeon HD2900XT Dual-DVI 512MB 3 240:-
Zalman CNPS7700-AlCu cpu-cooler 120mm 299:-
frakt db.se 300:-
Multitronic.se
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB 1 049,00
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3R 883,00
frakt multi.se 95:-
Totalt ink.frakt.moms: 12942:-
Tagan Dual Engine 600W, begagnat 600:-
TOTALT: 13542:-
Är väldigt tacksam för lite hjälp 🙂
Mvh Arre
May 6, 2006
Det kanske inte en så stor grej i sammanhanget, men processorkylaren du valt är fasligt utdaterad.
http://www.datorbutiken.com/ho.....SCKTN-2000
https://www.datorbutiken.com/h.....=SCMN-1000
https://www.datorbutiken.com/h.....t=ACFZ775P
Heatpipes är ett måste idag 😉
July 4, 2004
Arre wrote: Minne: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB: Dessa minnen verkar vara den mest prisvärda, har iof inte bestämt än om man skall köra PC6400 eller PC8500 minnen. Har ingen koll här faktiskt. Blir det så stor skillnad? Vad är fördelarna m.m.
Om du vill köra synkat och oklockat så kommer minnena bara gå i 532MHz då Quaden har en FSB på 266 o multipel på 9, så PC6400 bör vara mer än nog, du kan klocka upp CPUn ända till 3.6GHz innan minnena börjar gå i 800MHz om man inte pillar på mutipelN.
Orginal klock ~2.4GHz (266*9) : FSB @ 266, 266*2=532
Överklockat till 3.6GHz (400*9) : FSB @ 400, 400*2=800
PC4200 533MHz bör vara nog om du inte ska klocka, men om du någon gång skulle köpa ny cpu(med högre FSB), eller att du får för dig att klocka så är det bra med lite svängrum.. jag hade nog tagit PC6400 hur som då det är billigt med minne nuförtiden..
om du läser vidare i tråden på sweklockers kommer detta upp...
January 10, 2005
ojdå wrote: Jag skulle lagt till 50 kronor, eller vad det nu kan va, och köpt en 500GB hårddisk. Mycket bättre GB/kr förhållande 😉
ligger nått i det ja 😉
*edit*
Verkar som att moderkortet som jag valt inte verkar finna hos någon längre. Något tips på ett bra moderkort i samma prissegment som håller samma kvalitet?
August 18, 2006
Arre wrote: [quote=ojdå]Jag skulle lagt till 50 kronor, eller vad det nu kan va, och köpt en 500GB hårddisk. Mycket bättre GB/kr förhållande 😉
ligger nått i det ja 😉
*edit*
Verkar som att moderkortet som jag valt inte verkar finna hos någon längre. Något tips på ett bra moderkort i samma prissegment som håller samma kvalitet?
kolla på Ds3:an. sen tycker jag du kan ta AC Freezer 7pro kylaren, har själv en och den är bra.
January 10, 2005
hm jag tror jag har börjat få lite ångest ang mitt val av processor :(. Eftersom burken kommer vara till mest för spel så skulle jag kunna köra med E6750 och spara 800kr. Är som sagt student men börjar jobba om ca ett år vilket innebär "inkomst"... Så, ska jag köra på den billigare och köpa nytt om en år eller ska man stå här med sin "fake" quadcore när alla riktiga quads kommer?.. Såg även i någon review att quadsen är 10% sämre i spel men upp till 40% bättre i program... Fast det vara ju i nått video redigerings mumbojombu och de ska ju inte jag använda... Fast om man använder Tomshardware's grafikkorts jämförelse guide så vinner quaden oftast. I spel så vinner den oftast med 3-7 fps dock i tex en rendering med 3d studio max så halveras nästan renderingstiden. Ska man då betala 800kr för rendering? Men som sagt quaden kanske visar sin prestanda vinst om ett år på riktigt, men då kan jag ju lika gärna köpa en ny...
En ond cirkel som ni kanske förstår = fet huvudvärk
Svår nöt att knäcka detta :/, känns även lite mongo då jag inte gjort nått kul på året överhuvudtaget, bara sparat pengar i ca ett år. Dock så kommer jag ligga på plus minus noll om jag köper en quad.
Frågan är om det är värt det... En quad kan ju lika gärna ses som en "penisförlängare" om man inte använder det effektift varje dag 😛
//uppgiven
1 Guest(s)