October 25, 2003
Tjenare allihopa, long time no see! (För er som undrar så mår jag bättre och bättre 🙂 )
Nu är det så att jag fått ut lite (läs mycket) försäkringspengar, och tänkte köpa mig en stationär burk igen. Är lite trött på att försöka få Avid att funka dugligt på lappyn.
Har några få krav:
* Runt 10000:-. Någon tusenlapp mer, okej, men då ska det vara motiverat.
* Vill kunna lira nya spel. Dock är CPU och minne viktigare.
* Ett BRA ljudkort.
* Videoredigering i Avid Xpress Pro ska fungera PRICKFRITT. Riktigt jävla viktig punkt, använder det på rätt så seriös nivå.
* Inget jävla blinkade chassi 😛
* Ingen skärm, tangentbord eller så. Enbart burken.
Vad är egentligen bra i dagsläget?
Har fan ingen koll alls längre (Blä, jag börjar bli gammal!). Intel eller AMD? Core 2 Duo eller Quad? Nvidia eller ATI?
Hjälp mig så att jag slipper köpa grisen i säcken igen...
MVH
/Robin
EDIT:
Vad tror ni om det här?
Chassi: Cooler Master Elite 330
Nätagg: Hiper HPU-4M530 530W
Moderkort: MSI P6N SLI-F V2 nForce 650i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
CPU: Core 2 Duo E6850 (Eller ska jag ta en Q6600?)
Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (Ville egentligen ha 4gb, men vi får se... Det är en relativt liten utgift ändå. Kanske ändrar här innan jag beställer)
HDD: Seagate Barracuda 500GB (Har en 250gb extern, på 750gb klarar jag mig bra ett tag)
DVD-brännare: Någon billig pioneersak. Har en bra extern samsung som jag tänkte använda ändå.
Grafik: XFX GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI (Här är jag tveksam. Än mestadels ute efter ett okej videoredigeringskort, men vill kunna lira nya spel i 720p-upplösning också. Sitter med en 32" LCD som skärm så... Är 320mb lite lite när man ska hålla på med redigering i så hög res?)
Ljudkort: Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio (Det får duga, kommer antagligen att inhandla någon halvbillig PA-rigg att lira med förutom de Gigaworks T20 jag har nu)
Vad tror ni?
Kommer inte att beställa förrän tidigast nästa vecka ändå, så jag har tid att fundera mer :p
EDIT2:
Är det idé att köpa en raptordisk att ha OS och Photoshop, Avid och Pro Tools på? Tjänar man något märkbart?
February 23, 2004
January 8, 2005
raptorn kan väl vara värd det, den lilla isf.
annars ser paketet riktigt bra ut.
4gb är ett måste. 2gb äts upp i windows vista och nyare spel. speciellt om du håller på med redigirings program etc. minne är mkt billigt idag.
finns det inte tt 8800gts kort med 640mb ?
lycka till.
thumbs up
best regards, pole
August 29, 2007
Raptordisk bra idé , det känn iallafall i uppstart av os , php m.m ! rekomenderas
skulle byt nätagg till nått lite krafitgare och INTE hiper dock !
q6600 skulle jag rekomenderat då jag tror det är ett bättre val till videoredigering/php m.m
minnerna skulle jag valt 8500 minnen då dom är lite snabbare t.ex
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=334571
( ruskigt bra minnen till bra peng )
du kanske skall tänka över det där med videoredigeringen , om jag inte misstar mig så drar de rätt så mkt grafikram eller vad man skall kalla det ! , ett 8800 gts 640mb eller ett 8800gtx med 764 mb kanske är ett bättre val !
detta är vad jag tror och lite personliga erfarenheter !
men även fast du väljer allt du har skrivit där i din lista så torr jag att du kommer bli nöjd, fast man kan alltid bli MER nöjd 😀
Lycka till !! // Soulblade
October 25, 2003
Tja, efter ett tags funderande (Och bråkande med DBs support för att de vägrar skicka mot faktura för "att du inte har någon inkomst!" :p ) så ser det ut såhär.
Gjorde som ni sade, petade in en raptordisk och bytte till ett 8800GTS 640MB, tillsammans med 4gb minne:
[Image Can Not Be Found]
Eftersom jag lär vänta på att pengarna kommer in på kontot och förskottsbetala så beställer jag på onsdag, så tills dess hinner jag ändra mig.
Nu blev det liiite dyrt egentligen, så inga tips på dyrare saker nu :p
Vad tror ni?
October 25, 2003
Mean Machine wrote: Sonata III hade jag också kört på. Vill du dessutom ha bra ljud gör du nog bäst i att kika på något annat än X-Fi, t.ex. M-Audio.
Moderkortet hade jag nog bytt mot ett Gigabyte GA-P35-DS3/DS3R eller åtminstone ett Asus P5K.
Chassit får vi se hur det blir med, inte så noga 🙂
Ljudkortet har jag dålig koll på, är Auzentech's kort ngt att ha? Ska finnas i lager på DB eller Komplett.
Ang moderkort så blir det gigabytekortet du rekommenderar, läste på om det och det verkar riktigt trevligt 🙂
October 25, 2003
Pengarna kom idag, så jag kunde ju inte hålla mig...
Såhär kommer min nya burk att se ut 😀
Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3,
PCI-Express, ViVo/HDCP, 2xDVI/HDMI (För 2400:- så var det ju ett jävla KAP! 😀 )
Gigabyte GA-P35-DS3P, P35, Socket-775,
ATX, GbLAN, DDR2, 1333FSB, 2xPCI-Ex16 (Vet att det kanske inte är det bästa kortet, men kände att jag faktiskt inte behövde det dyrare)
Antec Nine Hundred svart miditower,
fönster i sidpanel (Utan nätagg)
Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2
16MB 7200RPM
Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty
Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD (Det blev det ändå)
OCZ DDR2 PC6400 2048MB KIT, Reaper HPC,
2x1024MB, Heat Pipe, (CL4-4-4-15),E.P.P (2st, alltså 4gb. För jävla sexiga minnen alltså, kolla bara på dem)
NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM
DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Microsoft Windows Vista Prem Svensk
OEM DVD,64
Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt,
4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin (Tydligen så ska det fungera bra att driva en sådan här spec på, pratade med lite folk som hade sådana)
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Beställde från komplett, mestadels av anledning att jag har goda erfarenheter av supporten och att de hade grafikkortet i lager. Hade fått burken någon krona billigare hos DB, men jag gillar komplett som sagt 🙂
1 Guest(s)