January 3, 2004
Ok, efter många om och men har nu svärfar bestämt sig för att införskaffa sig en dator inkl. internet. :cy:
Grejjen är den, han är totalt nybörjare på datorer, visst, han kan vell hantera kontorsprogram, skicka mail, surfa på nätet och dylikande. Så vi pratar inte direkt om någon super maskin 3000 som ska slå 3d max rekord med 110%. Nej, det handlar om en schysst dator som man kan använda till "dagligt-nybörjar-bruk".
Givetvis har han tagit mig till hjälp och gett mig fria tyglar då det gäller pris och vart ifrån vi ska beställa den. Jag har spanat runt lite på kontorsdatorer både på datorbutiken och komplett och har sett ut några, men nu behöver jag Er hjälp att ge mig förslag som jag kan lägga fram till honom.
Det som fokuseringen ska ges på är själva hårdvaran. Inte hur chassit ser ut eller vad för skärm eller inputenhet.
Posta gärna direktlänkar till förslag, eller skriv vad för hårdvara som man ska satsa på.
Edit { (Krav)
Tyst
Hantera "alla" program
Vista kompatibel
}
Hoppas det kommer många förslag, skulle vara trevligt och få lite tips!
Tack på förhand.
/tesoro
September 1, 2002
För en nybörjare finns det ett par alternativ.
För en riktigt lågbudget, men ändå välpresterande i kraven som du ställt ovan kan jag rekommendera något i denna stil.
AMD X2 3600+ ~850 SEK
1 GB DDR2 ~750 SEK
X1300-grafikkort ~800 SEK
Och sedan moderkort, datorlåda och hårddisk (rekommenderar Samsung T166-serien, tysta och snabba) m.m.
Då har han mkt kraft som fungerar bra & detta till en bra peng. Inte värt att försöka bygga en billigare dator med ex. Sempron.
August 17, 2005
Asus Terminator T3-P5G965
1900kr
snyggt, litet och med hyffsat inbyggt grafikkort
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=325486
Core 2 Duo E4300
1600kr
1gig ddr2
600-700kr
och någon lagom hårddisk.
totalt hamnar systemet en bit under 5000kr
1 Guest(s)