April 13, 2007
Känner ni till ett test av 140mm fläktar, som är gjort på en tjock radiator(4-5cm), och där ljudnivå visas tillsammans med temperatur? Inte luftflöde, inte statiskt tryck, utan temperatur! Minst 6st fläktar testade, och helst inte från stenåldern. Jag har sökt i många timmar, orkar inte mer. Godis till den som hittar ett test jag är nöjd med!
April 2, 2012
Varför vill du se temperatur istället för airflow?
Temperaturmätningen påverkas av yttre faktorer som t.ex. rums- och utrustningstemperaturen och blir därför om inte missvisande så iaf inte exakt. Den är definitivt inte upprepningsbar.
Bästa testerna jag någonsin har hittat finns här.
April 13, 2007
De tester jag hittat visade luftflöde utan motstånd från radiator eller kylfläns. Högre luftflöde utan motstånd, behöver inte innebära lägre temperatur för radiator om statiskt tryck är för lågt. Och flöde och tryck behöver ej öka i takt med rpm. Sen spelar fläktmotorns bredd in, och även hur fläkten sprider luftflödet och trycket över fläktbladets längd. Tyvärr får jag nog ej plats med en shroud.
April 2, 2012
emokid;1290163 wrote: De tester jag hittat visade luftflöde utan motstånd från radiator eller kylfläns.
Martins Liquid Lab testar vanligtvis med radiatorer, men för den som inte orkar titta igenom allt kan man väl sammanfatta det med att Scythe Gentle Typhoon fortfarande regerar.
1 Guest(s)