Till alla som funderar på att handla hos Datorbutiken.com|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Till alla som funderar på att handla hos Datorbutiken.com
soda666
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 6, 2003 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Trots att jag har hört så mycket illa om datorbutiken.com la jag ändå den 4 februari en beställning hos dem. Detta motiverades till stor del av en mycket begränsad ekonomi samt deras konkurrenskraftiga priser.
Detta var/är min beställning:

1 st Zalman CNPS6000CU Copper SocketA/FCPGA (ZALCNPS6CU) á 348.80 kr exkl moms
1 st AMD Athlon XP2100+ Thoroughbred 1733MHz/1.73GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA (XP2100T) á 777.60 kr exkl moms
1 st ASUS A7N8X Deluxe/GD nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX (ASA7N8XDLX) á 1279.20 kr exkl moms
1 st Promise Ultra100TX2 UDMA100 kontroller inkl UDMA100-kabel PCI (PRUDMA100) á 309.60 kr exkl moms
1 st Seagate Barracuda V ST3120023AS 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 SATA (SGBV120SATA) á 1492.00 kr exkl moms
2 st TwinMOS 256Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2 (AMD OK) (256DDRT333C2) á 462.40 kr exkl moms

Jag valde (dumt nog) att förskottsbetala mina varor, den 5/2 för att slippa postförskottsavgifter. Den 10 februari 2003 mottog jag ett mail från dem om att ordern hade aktiverats då full betalning erhållits. Samma dag gick jag in på deras hemsida och gjorde en leveransförfrågan angående min order. I det mail jag fick som svar framgick det att följande varor ej fanns i lager men skulle komma relativt snart, alltså jag skulle behöva vänta från den 10/2 till den 20/2 tills min order skulle vara komplett och därmed kunna skickas till mig, detta var jag dock medveten om när jag la min beställning.

”…1 st AMD Athlon XP2100+ Thoroughbred 1733MHz/1.73GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA (XP2100T)
(Obekräftat)
1 st ASUS A7N8X Deluxe/GD nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX (ASA7N8XDLX)
(2003-02-15)
1 st Seagate Barracuda V ST3120023AS 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 SATA (SGBV120SATA)
(2003-02-20)…”

Från det att jag la min beställning fram tills idag (6/3) har jag gjort åtskilliga leveransförfrågningar för att få reda på om läget har förändrats, då de datum som står inom parantes ovan endast är preliminära leveransdatum. Tiden gick och ingenting hände, datorbutiken var inte ens så servicemindade att de kunde skicka ett mail och skriva vad som hade hänt, skulle hända med min orden. Den 26/2 gjorde jag på nytt en ny leveransförfrågan. Jag fick då följande i svar.

”…1 st ASUS A7N8X Deluxe/GD nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX (ASA7N8XDLX)
(2003-02-23) OBS! Överskridet ankomstdatum - under bevakning hos oss!
1 st Seagate Barracuda V ST3120023AS 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 SATA (SGBV120SATA)
(2003-03-20)…”

Hårddisken ”Seagate Barracuda V…” som skulle ha inkommit den 20/2 hade helt plötsligt fått ändrat leveransdatum till den 20/3, det här betyder alltså att hela min order har blivit försenad en månad, observera att detta har skett utan att jag har fått någon indikation eller besked från datorbutiken.com!!!

När en kund lägger en beställning eller gör en leveransförfrågning, påpekar datorbutiken.com att de inte kan påverka sina leverantörer

”Vi har, förutom automatisk leveransbevakning, även manuella rutiner för att leverera innevarande order så snart det är möjligt. Förseningar som beror av yttre faktorer, exvis brist hos tillverkare/leverantör, kan vi tyvärr inte påverka.”

Detta kan jag mycket väl förstå då det ligger utanför deras kontroll. Men jag antar att datorbutiken.com har täta kontakter med sina leverantörer för det borde ligga i deras intresse att leverantörerna kan hålla vad de lovar vad gäller leveransdatum av en produkt. Denna information tycker man givetvis att de borde kunna dela med sig.

Den 3/3-03 skrev jag ett mail via deras kundtjänst, vilket till stor del liknade detta inlägg, där jag påpekade att om det nya leveransdatumet stämde skulle jag tvingas ligga ute med mina pengar i 44 dagar något jag anser att datorbutiken borde kompensera mig för fick jag detta till svar:

”Då du gjorde din beställning fanns varan inte ilager och vi kan aldrig garantera levdatumen. De är alltid preliminära. Antingen kan du byta till en likvärdig produkt eller avbeställa den eller vänta tills den kommer. Någon kompensation ger i regel inte på varor som inte fanns i lager vid beställningstillfället.
MVH datorbutiken.com” (4/3-03)

Idag (6/3) gjorde jag på nytt en leveransförfrågan.

”1 st Seagate Barracuda V ST3120023AS 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 SATA (SGBV120SATA)
(2003-02-20) OBS! Överskridet ankomstdatum - under bevakning hos oss!”

Leveransdatumet hade helt mystiskt ”hoppat” tillbaka till det gamla leveransdatumet. Nåväl som det ser ut nu har det gått 14 dagar sen min order skulle ha varit komplett och därmed skickats till mig. Från det att jag la min beställning fram tills idag 6/3 har jag inte bara förlorat ränta på mina pengar utan även minnespriserna på de minnen jag beställde har sjunkit med 368 kr. Vad säger man världsklass!!!

Ok slutsatsen vad kan man lära sig av detta, jo två saker.

1. Beställ inte av Datorbutiken.com, om du inte vill behöva vänta onödigt länge på dina varor.
2. Betala aldrig i förskott.

P.s. Till alla som orkade läsa ända hit, ge gärna feedback!

guddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 252
283583
March 6, 2003 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

en sak det inbyggda grafikkortet suger

soda666
Medlem
Forum Posts: 112
283591
March 6, 2003 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns inget inbyggt grafikkort på detta moderkort!

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
283595
March 6, 2003 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

komplett.se är ännu svinigare.. Dom vägrar byta ut trasiga saker som dom har sålt.. Min kompis fick vänta 2½ månad på sin dator.. Han fick skicka tillbaka den 3ggr innan den fungerade.. Men då hade dom snott tillbaka n-kortet och ljudkortet.. Sådana jävla svin ska inte bedriva e-handel..

Tacka vet jag dustin.se. Dom har ALLTID kunden i centrum. Man är alltid totalt trygg när man handlar av dom pga. deras ovärderliga proffsighet.. Dom har inte lägst priser, men man kan alltid lita på dom till 100%. Det är därför alla företag med självrespekt handlar av dom också.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Krozz
Medlem
Forum Posts: 117
283602
March 6, 2003 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja har köpt min data från datorbutiken.com/se och allt funka bra tog en månad att få datan allt i bra skikt.rätt så bra priser också

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
283603
March 6, 2003 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste bara berätta om historien när jag köpte min laptop för att ytterligare visa på Dustins förträfflighet.

Jag bestämde mej efter några jämförelser för att satsa på en Compaq Evo N800v. Vilket jag för övrigt inte ångrar en sekund. En minut innan jag beställde min laptop tog den slut.. 🙁 Jag blev mycket deprimerad, ringde dustins kundsupport för att kontrollera om ändå inte ordern hade gått igenom. Fick prata med en trevlig kille som kollade upp läget och bad mej ringa några timmar senare när dom hade packat alla paket.. Han sa att jag nog skulle få den 3 veckor från det datumet. Jag åkte hem från skolan.. Lite ledsen surfade jag in på dustin.se och kollade orderstatusen. Jag såg att mitt paket hade fått ett kollinummer och jag började ana hopp i mitt mörker.. När jag klickade på länken såg jag att paketet hade lämnat dustin och var på post-terminalen i stockholm.. Då var min lycka fullständig.. Dustin hade på något sätt lyckats ordna fram en laptop till mej.. Det tror jag inte att något annat företag hade lyckats med på så kort varsel.. Så jag fick min dator dagen efter.

Detta är ett av skälen till att jag alltid beställer från Dustin. Det borde ni med göra.. Så slipper ni bli besvikna..

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Mouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 420
283611
March 6, 2003 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte för ett par månader sedan ett nätagg hos datorbutiken, trots att det fanns i lager tog det 2 veckor innan jag fick det 👿
Nu mer handlar jag alltid hos dustin, dom är utan tvekan bäst.

//Mouse

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
283616
March 6, 2003 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jupp, Dustin e grymma, samma med Inwarehouse!
Visst, de kanske e en krona dyrare, men är ju oxå FAN så mycket pålitligare och bättre att ha o göra med om något går sönder!

Nä, jag lägger hellre någon krona extra, eller ett par 100, för att få den service som man får!

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
283629
March 6, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker pcbutiken.com är bra.. jag har fått allt jag har bestället (har bara beställt vara som funnits i lager) och det har bara tagit 2 dagar att få varorna..

har handlat där 4 ggr.. dom e billiga oxå!
Jag har tillomewd lyckats pruta där..(ovanligt)

Zeke
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 242
283709
March 6, 2003 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

:arg: skickade efter lite prylar från Db och fick ett moder kort som jag inte beställt, skickade tillbaka det för ca en månad+ sen och har inte hört ett ljud och inte fått tillbaka mina pengar än.
va fan gör man?
när jag kollar med mitt returnr. så står det att varan är mottagen den 4/2-03 men inget mer.
så jag kommer alldrig mer att handla av dom.
nä, fy fan för DATOR BUTIKEN, skrota skiten!!! :arg:

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
283751
March 7, 2003 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter som om datorbutiken är väldigt ogillad, iaf här på nh, det bästa sättet att få sig hörd är väl om dom som är missnöjda går ihop i en gemensam protest och hör av sig till datorbutiken. Det funkar också om man gör sin röst hörd i tidningen, om tex 50 personer hör av sig till DN kan det bli en helsida. Prova annars en datortidning brukar ge effekt. PCHemma skrev nyligen om en person som handlat från dell.

alph7
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 197
283800
March 7, 2003 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

En butik som är billig och har bra support är itbutikken.dk. Dom har iofs. världens sämsta hemsida.

Jag hade ett problem med mitt moderkort, mailade dom och beskrev problemet. Jag fick svar på 1 timme med förslag på lösningar på problemet och också beskrivningar om hur vi kunde lösa en RMA.

Handlat från dom ca. 5 gånger och det har alltid gått bra förutom en gång då jag fick en fläkt för mycket (en för 200kr) . Jag mailade dom då och frågade om dom ville ha tillbaka den men dom sa att det var lungt.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
283909
March 7, 2003 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

När jag beställde från datorbutiken.com. var allt jag skulle beställa i lager.
När jag gjort ordern och väntat två dagar ringde jag och frågade ifall den var komplett. Då sa de att det var några saker som de inte hade inne. Jag avbeställde dessa och fick ordern ~2dagar senare. datorbutiken.com har verkligen ingen service, men hyggliga priser.

komplett.se däremot är jag riktigt nöjd med. De är trevliga och har svarat på mina mail och skött sina leveranser bra.

Men den trevligaste datorbutiken är nog MyCom, de har trevlig personal men rätt höga priser.

Den sämsta butiken är sekvencia, otrevlig och okunnig personal, dåliga priser som in i h*lvete.

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
283911
March 7, 2003 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har beställt från DB ett antal ggr och jag har aldrig haft problem med dem så jag har inget att klaga på. Däremot har jag haft STORA problem med komplett. 2 st grafikkort därifrån brände pga dåliga kretsar. Tog över 2månader innan pengarna kom tillbaks på mitt konto!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
283976
March 7, 2003 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger bara så här..
Köp alltid allt i STAN!!

Fattar inte varför alla ska klaga på dessa nätbutiker när det finns samma saker i stan.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
284039
March 7, 2003 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: När jag beställde från datorbutiken.com. var allt jag skulle beställa i lager.
När jag gjort ordern och väntat två dagar ringde jag och frågade ifall den var komplett. Då sa de att det var några saker som de inte hade inne. Jag avbeställde dessa och fick ordern ~2dagar senare. datorbutiken.com har verkligen ingen service, men hyggliga priser.

komplett.se däremot är jag riktigt nöjd med. De är trevliga och har svarat på mina mail och skött sina leveranser bra.

Men den trevligaste datorbutiken är nog MyCom, de har trevlig personal men rätt höga priser.

Den sämsta butiken är sekvencia, otrevlig och okunnig personal, dåliga priser som in i h*lvete.

Håller med till 100% att Mycom är bäst!, Tyvärr finns inte Skribo Font kvar cry, dom har alltid varit bäst.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
284161
March 7, 2003 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Säger bara så här..
Köp alltid allt i STAN!!

Fattar inte varför alla ska klaga på dessa nätbutiker när det finns samma saker i stan.

tyvär är det 2x dyrare (oftast)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL