December 18, 2003
Jag beställde ett datorpaket utav Riksdata den 26:e augusti. Jag behöver väl inte tillägga att jag INTE fått den ännu?... Efter flera veckor/månader av otroligt nonchalanta svar av Riksdata, typ: "Datorn kanske kommer om 2 veckor, eller det kan ta månader..."
NEJ, nu vill jag visa Er vad som hände i mitt "fall". Klistrar härmed in min text till ARN:
Hej
Jag skriver för jag vill göra en anmälan mot ett datorföretag, RIKSDATA, för Avtalsbrott!
Jag har den 26 augusti gjort en beställning på ett ”datorpaket” (RDS Deluxe 3.0 ghz). Vid beställningen stod det på Riksdatas hemsida att det var ca 10 dagars leveranstid. Jag ringde den 12:e september och det svar jag fick då var att datorpaketet skulle levereras, men att det var några dagars förseningar.
Igår, 19 september, har det alltså gått 23 dagar och jag har ännu inte fått datorn. Jag ringde då och frågade när den skulle levereras och svaret jag får är att datorn INTE kommer att levereras. De anger som orsak till detta att de går med förlust (ca 1000 kr/datorpaket) och att de därmed stoppat leveranserna till kunderna. (Tydligen har de tagit beslutet utan att meddela kunderna om detta).
Jag beställde mitt datorpaket 6 dagar efter att Riksdata lagt ut datorpaketet på sin hemsida. Trots tidig beställning kan Riksdata alltså inte leverera.
Idag, 20 september, ser jag i datortidningen ”PC FÖR ALLA”s oktobernummer att Riksdata har annonserat med en helsida exakt samma datorpaket, även samma pris!
Är inte det här falsk marknadsföring då annonsen tydligen varit inaktuell i nästan 4 veckor?
När jag åter ringer Riksdata och pratar med chefen, Allan, säger han att jag istället ska köpa något annat paket, bla ett datorpaket nästan likadant som det jag redan beställt. I det paketet ingår dock ett betydligt sämre grafikkort (ca 2300 kr billigare än grafikkortet i ursprungspaketet). Det här datorpaketet vill han ändå ha 14000 kr för.
Jag säger, givetvis, att jag vill ha ursprungspaketet för 12000 kr. Han säger då att det inte går för annonsen hade drabbats av tryckfel, och att priset alltså inte stämmer.
Detta trots att Riksdata annonserat med två seperata annonser i tidningen ”PC FÖR ALLA” och dessutom haft samma datorpaket på sin hemsida i över 3 veckor! (alla annonser med priset 12000 kr).
Jag bifogar orderbekräftelsen samt en lista på vad som ingår i datorpaketet, ”RDS Deluxe 3.0 ghz”. Listan på datorpaketet är direkt kopierat från Riksdatas hemsida.
Riksdatas hemsida: http://www.riksdata.se
Med vänlig hälsning
XXXXXXXX
[/b]
December 18, 2003
Efter några veckor får jag, genom ARN, svar av Riksdata. Egentligen inte så intressant text. De skriver ungefär att man kan köpa ett annat paket (med betydligt sämre grafikkort!!) eller vänta på sitt "paket"... Ja, det vet Ni ju hur det har gått... Inte har jag fått det!! 🙁
Ni som ändå vill läsa svaret från Riksdata länkar jag här (svaret finns under rubriken " (Fått svar från ARN). + RIKSDATAS KOMMENTAR", undertecknat "Kalle":
http://testcentret.idg.se/synp.....=true#9596
NU postar jag mitt ANDRA brev till ARN (som jag verkligen kände mig tvungen att skriva efter mitt samtal med Riksdatas chef, Allan:
Till ARN (Änr: 2003-XXX XXX) 31 oktober 2003
Förord:
Man kan tycka att det låter bra i Riksdatas svar till ARN, men vad är det jag har att välja mellan:
- Sämre dator till samma pris.
- Hoppa av, så slipper Riksdata leverera.
- Vänta på originalpaketet, men frågan är när man kommer få det? Om man ens kommer få det?
Hur länge kan de skjuta upp leveransdatumet, utan att precisera ett datum? Nu har det gått över 2 månader och de säger fortfarande bara att det ”är stopp”. I broschyren om ARN, står det under rubriken ”När är det värt att klaga” så här: ”När du köper en vara har du rätt att fordra att den levereras i rätt tid och till överenskommet pris”. Jag tycker inte att Riksdata uppfyller något av dessa krav!
Nu verkar det som att jag inte kommer få datorpaketet överhuvudtaget, inte ens om jag byter ut de varor som, enligt Riksdata, har leveransproblem. Mer om det här under rubriken: ”Nytt till anmälan”.
*Bifogar:
- Nytt till anmälan (Tvisten: Köp av dator)
- Riksdatas ”14000 kr – ersättningspaket”.
- Kopierat från Riksdatas hemsida, grafikkort.
sida 2:
TVISTEN: Köp av dator
Jag, XXX XXX, svarar på Riksdatas brev till ARN:
Det erbjudande av ersättningspaket som Riksdata erbjuder (”14000 kr-paketet”) är precis samma datorpaket som jag tog upp i min tidigare anmälan. Alltså med ett betydligt sämre grafikkort.
Det är alltså, som jag också skrev i min anmälan, BARA grafikkortet som skiljer det paket som Riksdata nu lägger fram som "ersättningspaket".
Jag har erbjudit Riksdata att byta ut grafikkortet i ursprungspaketet (ett "ATI Radeon 9800") mot ett annat grafikkort (ett "ATI Radeon 9800 PRO"). På Riksdatas hemsida kostar ursprungskortet 3250 kr och det kort jag är villig att ersätta med kostar 3925 kr, alltså ca 700 kr mer för det nya kortet.
Jag har kontaktat Riksdata per mail och erbjudit att betala mellanskillnaden för grafikkorten och alltså köpa datorpaketet för 12700 kr.
Det var över 3 veckor sedan jag skrev mailet och jag har fortfarande inte fått svar.
Uppdaterat, 31 oktober 2003:
Idag, 31 oktober, ringer jag till Riksdata och får prata med chefen, Allan. Han frågar vad jag heter. Jag säger mitt namn och då frågar han om det var jag som anmält dem till ARN. Jag säger ja. Då säger han, aggressivt: - "Du kommer inte att få paketet för du är inte en vettig person! Du beställer inte som alla andra!". Jag kontrar med att säga: "Det är ju ni som inte följer avtalet. Ni vägra ju att leverera". Han säger: " Du kan glömma att få datorpaketet!". Jag säger: "Så kan du inte göra. Jag har ju fått en orderbekräftelse. Vi har ett avtal". Han avslutar med att säga: "Vi hade ett avtal, men inte nu längre!". Han lägger sen bara på.
December 10, 2002
alltså det är så typiskt när en privatperson beställer från ett lite större företag... en privatperson kan typ inte göra någonting... ex. ett företag kan ju köpa flera dyra advokater bara för att komma undan... det är sjukt att det ska vara så att den med mest pengar vinner en tvist...
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
November 22, 2001
Har du betalat för paketet?
Har du inte det förstår jag inte hur du orkar fortsätta med dem.
Jag skulle aldrig vilja ha något från ett företag som krånglar så mycket, tänk vad som händer om t ex grafikkortet går sönder?
Om de krånglar så här mycket vid leverans vill jag inte ens tänka på hur mycket de kommer krångla vid en retur.
Jag skulle tagit chansen isåfall att beställa från något vettigare företag.
January 4, 2003
Det finns inget värre en Riksdata.se själva VDn där vet nästan ingenting om datorer själv kan ja säga efter det han sade till mig för nåra år sen då ja beställde min dator därifrån, kan säga att ja fick bära den fram och tillbaka 10 ggr tills dem lyckades fixa den felfri.
January 7, 2003
Har själv haft trubbel med Riksdata. Det var nog 2.5 år sedan (f.ö. enda gången jag beställt från dem). Beställde ett Moderkort och AMD 1.4Ghz TB.
Fick efter ett par veckor hem det. Öppnar och ser att processorn är monterad på moderkortet. "Trevligt", tänker jag och sätter dit kylaren. Startar upp och hör ett pipande som man inte tycker om. Försöker om och om igen med olika "maskinvaruinnehåll" utan att det förändras.
Tar hem moderkort, kylare och prolle till en kompis med samma grejer men med att abit-kort. Testar mitt moderkort med hans TB 1.4GHz, vilket fungerar. Vi kollar på hans prolle och jämför med min. Hans är ren och snygg. Min ser ut som något man plockat upp ur en skyttegrav i Bosnien. Repig och flammig, ser nästan bränd ut. Kompisen säger typ "Hur faan ser den ut?" Vi kommer fram till att den knappast kan vara ny, utan måste ha vara begagnad eller riktigt illa behandlad.
Ringer så till Riksdata och berättar detta. Efter ett antal samtal får jag prata med chefen, kommer inte ihåg namnet. Han hävdar ju givetvis att det är mitt fel. Att jag skulle ha satt på kylaren fel o.d. fast man kan se i pastan hur kylaren har suttit. Efter många kontroverser/samtal nämner han att han "faktiskt ska få besök av AMD-anställda så de kan nog bevisa" att jag då skulle vara ansvarig.
Jag skickar mitt moderkort och processor till RD. Efter några veckor dyker moderkortet upp i brevlådan, tillsammans med en ny, separat förpackad processor. Inte ett ord om ursäkt eller förklaring. Var utan dator i nästan 2 månader men det löste sig. Gissa om man var lagom förbannad under tiden.
Förstår inte hur sådana firmor kan överleva. Ryktet måste ju sprida sig till företag också via anställda m.m.
December 15, 2003
Ja. Men då är det ju bara en sak att göra: Bojkotta skitföretaget. Få dem att känna att man inte kan behandla kunder såhär.
Du kan väl svartlista Riksdata? Alltså genom tidningen Råd&Rön om jag inte minns fel?
Det här är ju katastrof. Ge dem något att känna på. Vägra köp av dem. Det är, som någon tidigare skrev, det fina med marknadsekonomi 🙂
October 6, 2003
Jag har köpt ett paket från dem för typ 3 år sedan.
Leveransen var typ försenad med 2 månader.
Jag tog hem datorn och allt verkade funka, skulle installera mina drivisar till nätverkskortet via floppyn. Då hade de glömt att koppla i en floppy. Jag bar tillbaks skiten och de monterade glatt i en floppy, på ca 2 timmar. Jag åkte hem igen och sedan funkade burken otroligt nog.
Så ingen mer Riksdata.
October 19, 2002
tycker inte du ska ge upp utan en ordentlig fajt biet! Riksdata vinner knappast på att du fortsätter, och tillslut måste de ge vika för rättvisan ( det är ju iaf det man hoppas på) Sen är det klart att man kan beställa från andra företag, men denna var ju extra billig, och du har ett avtal och det är hos dem felet ligger, så jag skulle nog stå på mig ett tag till och se hur det utvecklar sig.
March 12, 2003
February 12, 2003
BearznaiL wrote: ...Jag bar tillbaks skiten och de monterade glatt i en floppy, på ca 2 timmar...
Haha...
Är inte f.d. Sekvencia värre då? Skulle lämna in en minnessticka...
"Den ska in på garantiprövning, den kommer tillbaka om ca. 2 veckor..."
Jaha, tänkte jag... Hur f*n kan dom kolla vad jag har gjort med minnet?
August 16, 2002
den där allan verkar vara en riktigt skum typ... va fan skit i riksdata o köp från komplett eller db...
hade en polare som köpte en dator vi dem, inklusive en 17 tums tft skärm... först fick han en 15 tums, sedan efter en massa gnäl från hans sida, en 17 tums, men med en massa döda pixlar... RD påstod att det var hans fel, och vägrade fixa... så nu har han en 17 tummare med en massa döda pixlar...
1 Guest(s)