December 10, 2002
OfflineTjena, har plockat ihop en lista på komplett.se med dom datorkomponenterna som jag
har kommit fram till som jag skulle vilja ha i min eventuellt nya dator, listan hittar ni här.
Det jag då vill ha är tips och råd på om dessa produkter är det absolut bästa jag kan få för max 10,900 kr.
Datorn ska användas främst till:
Spelande av en hel del nya spel, dock inga specifika titlat för tillfället.
Grafikredigering i Adobe Photoshop CS5.
Uppspelning av filmer i 1080p (FullHD).
Folding@Home
Även överklockning är ganska stor chans att jag kommer att ägna mig åt.
Sedan givetvis mindre krävande applikationer/syften.
Jag vet inte exakt vilken budget jag kommer att ha om jag ska köpa ny dator, men om det är så att det blir aktuellt
att faktiskt beställa burken, så är jag förmodligen låst till komplett, eftersom det i så fall handlar om en reklamation
av den nuvarande datorn, med tanke på att jag har skickat in den en gång, då det var fel på moderkortet, men efter
att jag fick hem den så var det en rad andra problem som kom upp istället för det problemet som jag hade med förra
moderkortet. Så om det visar sig att dom inte kan lösa det med ett andra försök så att jag får skicka in den en tredje
gång så kommer jag garanterat att få tillbaka 8600 kronor, dvs datorns kostnad, och fraktkostnad vid inköpet, plus
en riktigt stor möjlighet att få kompensation för tiden som jag har varit utan en 100% fungerande dator. Jag vet inte
alls vad kompensationen kan landa på vid en eventuellt reklamatin, så just budgeten på 10,900 kronor är bara en summa
som jag tror att jag garanterat inte får mer än. Men skulle det vara så att dom kan sätta in pengarna på mitt konto, då
kan jag ju få delarna för iallafall några kronor mindre, dock så vet jag inte exakt, men billigare blir det ju garanterat, då
komplett inte kan ha absolut bästa pris på alla dessa delarna. Jag vet att jag inte har någon DVD/Blu-Ray-brännare i listan,
men har en DVD-brännare sedan innan som jag vet funkar och som jag kan använda, vet också att jag inte har någon skärm
i listan men det är också för att jag har en skärm, eller rättare sagt två, en 24" BenQ G2420HDBE och en 17" BenQ FP783(Ja
jag vet att den är gammal som gatan, men hade inte tillgång till någon annan skärm som jag kunde köra dual monitor med :D)
Edit: Har kollat lite snabbt på prisjakt efter dom exakta komponenterna som jag valt hos komplett,
och kommit fram till dessa exakta lägsta priser:
Grafikkort: 1790 kr
Moderkort: 899 kr
Nätaggregat: 1380 kr
Kylpasta: 157 kr
Vattenkylning: 558 kr
Minnen: 378 kr*2
Processor: 2619 kr
Chassi: 990 kr
Hårddisk: 1059 kr
Summa prisjakt: 10,208 kr
Summa komplett: 10,909 kr
Differens(att köpa via prisjakt istället för komplett): -701 kr
Väldigt Tacksam För Tips & Råd
Henrik Andersson
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
July 30, 2010
OfflineHårddiskar kan du köpa mycket billigare här på säljavdelningen. Jag köpte 2 st. 1TB diskar av en kille här för 200:- + 55:- frakt per disk som funkat skitbra. 510:- för två 1TB diskar är väl inte dåligt pinkat? eller måste allt vara helt nytt som du vill ha? När du tog fram listan, räknade du med frakten då? Komplett har ju inte de bästa fraktpriserna.
December 10, 2002
OfflineHehe, kanske var en lite liten länk i första posten, så här kommer urlen till listan:
http://www.komplett.se/k/shopl.....8E818CC891
Viking: 1962: Nej jag har inget egentligt krav på att det _måste_ vara en splitter ny disk.
Det som jag har som krav är: SATA 3, INGEN disk med Green-teknologi. Minst 500GB, helst
750GB eller mera. Får gärna vara en WD Black disk, dock inget krav. Garanti ÄR ett KRAV,
minst 1 år, då jag inte vill råka ut för att disken har ex. 6 månader garanti kvar vid ev.
köp, och att den pajjar efter kanske 7-10 månader. Givetvis vill jag inte att disken ska krascha
efter 13 månader heller, men man kan ju inte kräva att det ska vara 2-3 år garanti kvar på disken.
Givetvis så är också kravet att garanti-tiden ska följa med till mig vid ev. köp, så att jag inte vid ev.
krasch behöver kontakta säljaren och ta reklamationen genom han.
Kan ju givetvis också posta en lista på komponenterna här:
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"DirectCU II", GDDR5, 2xDVI
ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155 ATX
Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Silver, Modular
Coolermaster HTK-002-U1-GP Kylpasta 2 gram. High performance
Corsair H40 Hydro Series CPU Kylare
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules
Intel® Core i7-2600K Processor Socket-LGA1155
NZXT Phantom 410 Midi Tower Svart
Western Digital Caviar® Black 750GB SATA 6Gb/s (SATA 3.0)
För priser så gäller fortfarande länken till listan med komponenterna på komplett.se
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
May 5, 2004
OfflineFörsta jag tänker på är agget. Du behöver inte nästan 1KW för o driva det där. Runt 5-600w så klarar du dig bra. Spara in ett par hundra o kika på någet billigare 🙂
Grafikkort kan du med köpa beg här på foumet. Köpa ett nytt 560ti idag känns väl lite så där med tanke på att det innom snar framtid kommer en ny generation från nvidia.
December 10, 2002
OfflineEliXyR: Okej, tack för tipsen. Lite följdfrågor:
Vad kan vara rekommenderade Amperen på 12Ven ?
Vill ju ha lite marginal iallafall på Ampere-antalet, dvs
inte bara ha exakt vad mitt system kommer att dra,
dock så vet jag inte vad en "rekommenderad" marginal
kan vara, 10-15% ?
Det är väl så, att man egentligen inte behöver bry sig
speciellt mycket om just Watt-antalet, så länge som
Ampere-styrkan är tillräckligt hög ? Eftersom enligt effekt
lagen är: P = U*I, då ska ju effekten automatiskt bli högre
om man ex. har spänningen 12V, och har ex. 20 A, istället
för 10 A ? Eller har jag helt fel ??
3DMark 2011 Scores
May 14, 2003
OfflineJag har 3 st hårddiskar på 500 GB 2 st seagete och jag tror det var en westen digital. Dock är dessa beg. och inte använda på ett par månader. Fungerade perfekt innan borttagande då jag köpte större diskar innan priset gick upp på vanliga hårddiskar : )
Kan tänka mig att sälja en disk för 100 kr om det är av intresse. Dock så kan jag inte ge dig någon garanti och jag måste formatera den innan ligger ett gammalt operativ på disken, så tidigast nästa helg skulle jag tippa på. Frakten vet jag inte vad den skulle gå på, får jag ta reda på om intresse finns.
Dvs det är ingen garanti på disken och den är använd så har jag sagt det : )
100 kr + frakt i såfall.
Håller på och rensar all elektronik jag inte behöver just nu bara en fast dator snart som ska bort efter ps3 är såld : )
/n0pax
May 5, 2004
Offlinekörde min 2600k med gtx570 4 diskar och 1 ssd. i över 2 mån på ett ocz 500w med 2st 12v rails på 18A stycket. Tror även vid tillfälle jag körde mitt gtx 560ti på ett corsair cx430.
Inget överklockat o så. Från väggen tog det ca 300-350w vid spelade av BF3.
Ska man ha datorn/agget ett tag så kan det ju vara ide och överdimensionera lite då komponenterna i agget degrerar med tiden.
Ja så länge du inte köper ett 200 kronors 750W agg med kalle anka watt och 20A på 12V linan 😛
Mitt XFX core på 850W har 70A på 12v linan, mitt silverpower 750w har 2st linor på 40A stycket.
Köper du ett bra märke så behöver du nog inte vara orolig för att det kommer vara för lite AMPs på det 🙂
December 10, 2002
Offlinen0pax: Okej, är det SATA 3 på diskarna eller ? Annars är jag tyvärr inte intresserad,
men är det SATA 3, så är jag riktigt intresserad, förutsatt att komplett inte kan fixa
min dator...
EliXyR: Okej okej, en fråga dock, om man söker på ex. prisjakt efter nätagg, så ibland så
står det det antal 12V rails som agget har, och respektive Ampere-antal. Men på vissa så
står det bara 12V och sedan ett mycket högre Ampere-antal, funkar det så då att man
tar och plussar ihop railsens Ampere-antal, för att få ut den summan som dom räknar med
när dom bara skriver ut 12V, och inte räknar upp dom individuella railsen ?
Haha, det är ingen risk att jag tar ett "kalle anka" agg som du säger för 200 kr 😀 .. har lärt
mig för väldigt länge sedan att man ska _aldrig_ snåla in på nätagget, och även då inte lita
helt och blint på enbart den specifierade effekten 🙂
3DMark 2011 Scores
December 10, 2002
Offlinen0pax: Ja om du ändå inte använder disken till något så kan du ju gärna formatera den, dock så måste jag
ju igen säga att det inte är 100% säkert att jag får några pengar alls av komplett, om dom lyckas med att
fixa mina problem som jag har med nuvarande datorn alltså :), btw, frakt för ett paket på max 3 kg via posten
går på exakt 150 kronor :)... Kollade på bilderna som du postade och Samsung-disken var ju "bara" SATA 2 :/,
dom andra ser jag faktiskt inte någonstans på bilderna som det står rakt ut antingen SATA 6Gb/s eller SATA 3..
Kan ju söka på produktnumret(Börjar med -> P/N:) som står ganska långt upp till vänster, på google senare, men
just nu kallar Call of Duty: Modern Warfare 3 😀
Ctrl: Nej, jag förstår det :), men är det så att man räknar ihop amperen på dom olika 12V railsen för
att få totala strömkapaciteten ?
3DMark 2011 Scores
May 14, 2003
OfflineJag ska bara köra med bärbara datorer håller som sagt på att rensar gamla saker. Har bara en stationär dator kvar nu, men den ska jag sälja senare. skicka bara ett ett pm om du vill ha en disk så ska vi se vad vi kan göra.
/n0pax
DesTr0yeR;1275614 wrote: n0pax: Ja om du ändå inte använder disken till något så kan du ju gärna formatera den, dock så måste jag
ju igen säga att det inte är 100% säkert att jag får några pengar alls av komplett, om dom lyckas med att
fixa mina problem som jag har med nuvarande datorn alltså :), btw, frakt för ett paket på max 3 kg via posten
går på exakt 150 kronor :)... Kollade på bilderna som du postade och Samsung-disken var ju "bara" SATA 2 :/,
dom andra ser jag faktiskt inte någonstans på bilderna som det står rakt ut antingen SATA 6Gb/s eller SATA 3..
Kan ju söka på produktnumret(Börjar med -> P/N:) som står ganska långt upp till vänster, på google senare, men
just nu kallar Call of Duty: Modern Warfare 3 😀Ctrl: Nej, jag förstår det :), men är det så att man räknar ihop amperen på dom olika 12V railsen för
att få totala strömkapaciteten ?
1 Guest(s)

Log In