Tips och råd tack.|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips och råd tack.
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 26, 2003 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Har sneglat lite på en Olympus C-740 UZ.
http://www.cyberphoto.se/olymp.....s/c740.php

Jag har i princip bara zoomat ut och in och tryckt på knappen på min gammla Olympus C1-Zoom.
Det här med Ljuskänslighet: Auto, ISO 100, 200, 400 säger mig ingenting, vad som är bäst i vilket ljus osv. 😕

Så jag tänkte att om jag köper mig en kamera där jag kan ställa lite funktioner själv så kanske det löser sig(?).

Är detta nått man måste läsa sig till eller är det bara att testa sig fram till vad som är bäst?

Jag tycker ju om att fotta, inget snack om saken. 🙂
Är denna för avancerad för mig eller inte?
Tänkte knäppa bilar, natur och lite annat smått och gott. 🙂

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
443662
October 26, 2003 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen gillar jag kameror med manuella inställningar. Efter ett tag så inser man att det kanske inte alltid blir bäst med det automatiska läget, då skadar det inte om man kan gå över till manuellt och testa sej fram. Med en digitalkamera är det betydligt enklare att testa sej fram då det står i bilden hur man knäppte den, med en analog är man tvungen att komma ihåg allt i huvudet. Har man möjlighet att ändra manuellt så ser man hur bilden ändras. Det skadar dock inte att läsa sej fram lite med, det finns många fina sidor på nätet där man kan få tips och råd.

ISO tex gör att du kan knäppa bilder i sämre ljus på bekostnad av skärpan, bilderna blir grynigare ju högre ISO du väljer, precis som på analoga kameror, fast med en sån är du tvungen att ta ur och byta film.

För avancerad tror jag inte att den är då du kan köra den automatiskt, sen om du kommer använda manuella inställningar är ju en annan sak 🙂 Ser att det är stativgänga på den, det kan du sannerligen behöva om du ska nyttja den zoomen fullt ut.

En sak som är synd är att det är så högt f-värde på den, aningen låg upplösning om du tänker ta ut bilderna på papper samt att den kanske skulle ha gått lite lägre än 38mm men det är ju småsaker.

Gueno
Member
Medlem
443693
October 26, 2003 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: En sak som är synd är att det är så högt f-värde på den, aningen låg upplösning om du tänker ta ut bilderna på papper samt att den kanske skulle ha gått lite lägre än 38mm men det är ju småsaker.

Kan du ta det på svenska tack. 😀

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
443710
October 26, 2003 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

min kamera e nästan helt automatisk... finns inte många saker man kan ställa in manuellt
o d kan va jobbigt... ibland vill en bild bara inte bli bra, o d finns inget man kan göra åt d

så manuella inställnings-möjligheter e nog praktiskt i många lägen

Gueno
Member
Medlem
443718
October 26, 2003 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Men kan man inte ställa in lite grejer på Olympusen då?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
443728
October 26, 2003 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, okey. f-värdet anger hur mkt ljus kameran klarar av att släppa in, ju lägre värde desto mer ljus släpper den in, ju mer ljus desto bättre.

Att den bara går ner till 38mm innebär att det blir svårt att få med allt i bilden, den är alltid lite "zoomad" mot en kamera som går ner till tex 35mm men som sagt det är ju bara småsaker.

Största felet i mina ögon är att det bara är en 3mp, tänker du ta ut bilderna på papper så är det i minsta laget. Kanske idé att ta en kamera med mindre zoom men högre upplösning isf? Men det där är ju en fråga om tycke och smak, det är ju en våldsam zoom på den du funderar på 🙂

Gueno
Member
Medlem
443790
October 26, 2003 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en 1,3MP nu.
Det duger att skriva ut om man inte är så petig. 🙄

Det har jag gjort en gång tidigare på 2 år och jag har ingen fundering på att göra det igen.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
443863
October 27, 2003 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

en fråga bara: Behöver du all den zoomen?
Du kan omöjligt använda den utan stativ.
Min kamera har 2.5x zoom och det är lite krångligt att få bra bilder med zoom (handhållet). Jag skulle vilja påstå att 2.5x räcker till det mesta också, iallafall i "normalt fotograferande". När jag köpte digitalkamera kollade jag också på en med massor av zoom (Olympus C730 faktiskt), men efter att ha tänkt över mina behov köpte jag en C3020 för ett mycket lägre pris, och jag är mycket nöjd. Dock, hade jag köpt en kamera idag hade jag nog köpt en mindre, ixus eller liknande.
Det är nämligen jobbigt att ta med sig olympusen ut.

Men, är det zoom du vill ha, och du inte planerar att ha med kameran "överallt" så är olympusen nog ett bra val...

Gueno
Member
Medlem
444165
October 27, 2003 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom att jag jillar att fota natur så vill jag ha mycket zoom.
En fågel som sitter 15 meter upp i ett träd syns inte med 3X zoom. 🙁

Kameran ställer tydligen ner sluttiden(heter det va?) om man zoomar mycket.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
444167
October 27, 2003 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Slutartiden. Den höjs eftersom kameran släpper in mindre ljus vid högre brännvidd. Du bör nästan ha ett stativ. Med hög slutartid är det lätt att få skakningsoskärpa annars. Mycket zoom hjälper också till att få oskärpan att synas tydligare.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
444169
October 27, 2003 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du gör ett bra köp för dom pengarna Gueno.
Har för mig att den kameran är efterföljaren till min, som du kan läsa och se bilder från i ett annat forum vi är aktiva i wink
Den nya verkar ju framförallt mindre 😀
Den har ett helautomatiskt läge om du inte orkar ställa in saker sen kan du ställa in många saker som t.ex. slutare m.m
Bara å läsa sig till vad sakerna gör i instruktionsboken, står en del i min i alla fall. Eftersom den är digital så kostar det ju ingenting å prova sig fram, bara å leka på. 😀

10x optisk zoom är riktigt kul å ha, men räkna med att det är svårt å få bra bilder ibland när man zoomar max, svårt å hålla stadigt då.
Min kamera har 2.1 Mpixel å jag skriver ut A4-foton i bra kvalité från den så 3.2 Mpixel räcker om inte du ska upp ännu mer i utskriftsstorlek.

En fördel med den, som även min har, är att den använder vanliga AA-batterier. Med andra ord kan du köpa ett paket med åtta batterier å laddare på t.ex. Clas Ohlson å sen klarar du dig. Slipper köpa dyra specialbatteri om orginalbatterierna skulle bli utslitna.

Gueno
Member
Medlem
444176
October 27, 2003 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska se om jag får tag i fullzoom där fotografen håller i kameran.

Gueno
Member
Medlem
444317
October 27, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Fasen oxå..
Jag hitta 2 bilder där det är knäppt med full zoom och ingen zoom alls + att killen stog på en båt.
Han hade inget stativ.
Tyvärr gick det inte att länka till bilderna men jag skulle då bli nöjd med det resultatet.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
444325
October 27, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå den ser fin ut, men det viktigaste vid val av sådan digitalkamera tycker endå jag är valet av skottkärra, alt annan transportering. vad hade du tänkt dig på den fronten ?

Gueno
Member
Medlem
444328
October 27, 2003 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Redan tänkt ut det..
Men vill man ha 10X zoom får man stå ut med det.
Vill jag ha en "vanlig" digitalis så kan jag ju ta vilken som hellst (nästan) som har 3X zoom.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
444337
October 27, 2003 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Whoops.

Denna har jag missat mitt framför näsan...den passar klart bättre i köpguiden.

*tråd flyttad*

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
444502
October 28, 2003 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Whoops.

Denna har jag missat mitt framför näsan...den passar klart bättre i köpguiden.

*tråd flyttad*

Ja, skäms på dig Skiroy, den låg ju i allmän mer än ett dygn. Slarv wink

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
444573
October 28, 2003 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

Zoom ? ta några steg närmare bara :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 184
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL