June 3, 2001
Har sneglat lite på en Olympus C-740 UZ.
http://www.cyberphoto.se/olymp.....s/c740.php
Jag har i princip bara zoomat ut och in och tryckt på knappen på min gammla Olympus C1-Zoom.
Det här med Ljuskänslighet: Auto, ISO 100, 200, 400 säger mig ingenting, vad som är bäst i vilket ljus osv. 😕
Så jag tänkte att om jag köper mig en kamera där jag kan ställa lite funktioner själv så kanske det löser sig(?).
Är detta nått man måste läsa sig till eller är det bara att testa sig fram till vad som är bäst?
Jag tycker ju om att fotta, inget snack om saken. 🙂
Är denna för avancerad för mig eller inte?
Tänkte knäppa bilar, natur och lite annat smått och gott. 🙂
April 18, 2003
Personligen gillar jag kameror med manuella inställningar. Efter ett tag så inser man att det kanske inte alltid blir bäst med det automatiska läget, då skadar det inte om man kan gå över till manuellt och testa sej fram. Med en digitalkamera är det betydligt enklare att testa sej fram då det står i bilden hur man knäppte den, med en analog är man tvungen att komma ihåg allt i huvudet. Har man möjlighet att ändra manuellt så ser man hur bilden ändras. Det skadar dock inte att läsa sej fram lite med, det finns många fina sidor på nätet där man kan få tips och råd.
ISO tex gör att du kan knäppa bilder i sämre ljus på bekostnad av skärpan, bilderna blir grynigare ju högre ISO du väljer, precis som på analoga kameror, fast med en sån är du tvungen att ta ur och byta film.
För avancerad tror jag inte att den är då du kan köra den automatiskt, sen om du kommer använda manuella inställningar är ju en annan sak 🙂 Ser att det är stativgänga på den, det kan du sannerligen behöva om du ska nyttja den zoomen fullt ut.
En sak som är synd är att det är så högt f-värde på den, aningen låg upplösning om du tänker ta ut bilderna på papper samt att den kanske skulle ha gått lite lägre än 38mm men det är ju småsaker.
April 18, 2003
Hmm, okey. f-värdet anger hur mkt ljus kameran klarar av att släppa in, ju lägre värde desto mer ljus släpper den in, ju mer ljus desto bättre.
Att den bara går ner till 38mm innebär att det blir svårt att få med allt i bilden, den är alltid lite "zoomad" mot en kamera som går ner till tex 35mm men som sagt det är ju bara småsaker.
Största felet i mina ögon är att det bara är en 3mp, tänker du ta ut bilderna på papper så är det i minsta laget. Kanske idé att ta en kamera med mindre zoom men högre upplösning isf? Men det där är ju en fråga om tycke och smak, det är ju en våldsam zoom på den du funderar på 🙂
November 4, 2001
en fråga bara: Behöver du all den zoomen?
Du kan omöjligt använda den utan stativ.
Min kamera har 2.5x zoom och det är lite krångligt att få bra bilder med zoom (handhållet). Jag skulle vilja påstå att 2.5x räcker till det mesta också, iallafall i "normalt fotograferande". När jag köpte digitalkamera kollade jag också på en med massor av zoom (Olympus C730 faktiskt), men efter att ha tänkt över mina behov köpte jag en C3020 för ett mycket lägre pris, och jag är mycket nöjd. Dock, hade jag köpt en kamera idag hade jag nog köpt en mindre, ixus eller liknande.
Det är nämligen jobbigt att ta med sig olympusen ut.
Men, är det zoom du vill ha, och du inte planerar att ha med kameran "överallt" så är olympusen nog ett bra val...
January 23, 2002
Tror du gör ett bra köp för dom pengarna Gueno.
Har för mig att den kameran är efterföljaren till min, som du kan läsa och se bilder från i ett annat forum vi är aktiva i
Den nya verkar ju framförallt mindre 😀
Den har ett helautomatiskt läge om du inte orkar ställa in saker sen kan du ställa in många saker som t.ex. slutare m.m
Bara å läsa sig till vad sakerna gör i instruktionsboken, står en del i min i alla fall. Eftersom den är digital så kostar det ju ingenting å prova sig fram, bara å leka på. 😀
10x optisk zoom är riktigt kul å ha, men räkna med att det är svårt å få bra bilder ibland när man zoomar max, svårt å hålla stadigt då.
Min kamera har 2.1 Mpixel å jag skriver ut A4-foton i bra kvalité från den så 3.2 Mpixel räcker om inte du ska upp ännu mer i utskriftsstorlek.
En fördel med den, som även min har, är att den använder vanliga AA-batterier. Med andra ord kan du köpa ett paket med åtta batterier å laddare på t.ex. Clas Ohlson å sen klarar du dig. Slipper köpa dyra specialbatteri om orginalbatterierna skulle bli utslitna.
1 Guest(s)