July 18, 2003
Jepp... Trött på att min dator står oanvända pga reklamerar saker hela tiden.. senate min seagate sedan 1 månad tillbaka...
Så nu blir det en ny en! Då jag inte har så stor koll längre på hd marknaden så vänder jag mig till er...
Har bland annat kollat in:
Maxtor DiamondMax 10 6B300R0 300Gb 7200rpm 16Mb UDMA133 IDE
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se.....AXDM10-300
1615 kr
eller
Seagate Barracuda ST3300831A 7200.8 300Gb 7200rpm 8Mb cache UDMA100 IDE
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se.....d=SGB8-300
1545 kr
eller
Western Digital Caviar XL+ WD3200JB 320Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se.....d=WDCXL320
1895
eller
Maxtor MaxLine III 7B300R0 300Gb 7200rpm 16Mb UDMA133 IDE
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se.....=MAXL3-300
1785
Ska ha den i en barebone, ej ute efter grym prestande men det är ju välkommet !, Relativt tyst är ett krav, är det fortfarande seagate som är på topp då ? den är ju billig...
men vilken skulle ni ta ?
August 7, 2003
Den första skulle jag nog tagit. Definitivt inte den 3:e. Den 4:e är bara såvitt jag vet, samma som den första med ett annat namn och bättre garanti. Den 2:a är också bra, men jag skulle som sagt tagit nummer 1. 300 Gb 16 Mb cache DM10. Visste inte de gjorde 16Mb cacheare även till IDE... har en sån SATA, men lär sig nåt nytt varje dag...
July 18, 2003
Laglorden wrote: Den första skulle jag nog tagit. Definitivt inte den 3:e. Den 4:e är bara såvitt jag vet, samma som den första med ett annat namn och bättre garanti. Den 2:a är också bra, men jag skulle som sagt tagit nummer 1. 300 Gb 16 Mb cache DM10. Visste inte de gjorde 16Mb cacheare även till IDE... har en sån SATA, men lär sig nåt nytt varje dag...
okey, hur är det med ljudnivån på den, ? är den hygglig eller? Som jag kommer ihåg låter dem sk*t.... 👿
August 7, 2003
Dry_Ice wrote: [quote=Laglorden]Den första skulle jag nog tagit. Definitivt inte den 3:e. Den 4:e är bara såvitt jag vet, samma som den första med ett annat namn och bättre garanti. Den 2:a är också bra, men jag skulle som sagt tagit nummer 1. 300 Gb 16 Mb cache DM10. Visste inte de gjorde 16Mb cacheare även till IDE... har en sån SATA, men lär sig nåt nytt varje dag...
okey, hur är det med ljudnivån på den, ? är den hygglig eller? Som jag kommer ihåg låter dem sk*t.... 👿
Den är okej tycker jag, men jag är inte speciellt känslig för hur diskar låter åtminstone under drift. Har så mycket annat irritera mig på (fläktar) när det gäller det för tillfället. Den låter väl ungefär som mina Hitachidiskar.
Alla moderna diskar med fluidbearings är rätt så lika på det området. Du skulle kunna titta på möjligheten köra med AAM om den ska vara tyst under drift.. .
July 18, 2003
Nu är det så att jag har suttit med laptop samt mini-itx grejor en månad och vant mig med knäpptyst burk...
Så jaag kommer lacka på min vanliga dator sedan 😛
Men det mästa i den är relativt tyst, har dock några små irreterande fläktar på min cpu kylning (special för min megapc..)...
Någon annan som har någon synpunkt på val av hd ?...
August 7, 2003
Dry_Ice wrote: Vad är det för skillnad på
Maxtor MaxLine III 7B300R0 300Gb 7200rpm 16Mb UDMA133 IDEoch Dima
Maxtor DiamondMax 10 6B300R0 300Gb 7200rpm 16Mb UDMA133 IDE
:/
Såklart olika modeller, men den ena r ju dyrare ^^
Hört på Dataprince -"Ja, hej, jag skulle vilja vilka köpa ett operativsystem." (jag och kompisen tittar på varandra KÖPA os? 😉 -"Ja, vi har windows XP home och windows XP professional" -"Jaha, vad är det för skillnad på dem?" -"Professional kostar 500:- mera" -"Jaha, då tar jag den billigare då" -"Okej, tack"
Jag tror helt enkelt det är en fråga om att Maxtor gör så för att kunna ta ut ett högre pris när de säljer diskarna till servers osv, men de påstår att det är skillnad i vilka toleranser de har när de tillverkar diskarna (det tror jag inte på). Tror det fysiskt sett är samma disc. Däremot har du olika firmware i dem och det kan ju påverka i vissa lägen (vad den håller kvar i cachen olika för server (Maxline III) och desktop (DM 10). Dessutom får du fem års garanti på Maxline III disken.
Tycker personligen inte det är värt de extra pengarna för i grunden samma disk.
1 Guest(s)